PGZ przyznaje - wadliwy pierścień w fotelach katapultowych MiG-29 i Su-22

Data: 14.06.2019 11:34

Autor: oneone1

pgzsa.pl

'(…) Dziś wiemy, że w 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji.' W lipcu 2018 r. pod Pasłękiem po katapultowaniu zginął kpt. Krzysztof Sobański. Nie otworzył się spadochron.

#polska #wojsko #militaria #lotnictwo

Data: 13.06.2019 12:37

Autor: Starszyoborowy

Koncem května se v Čáslavi v České republice uskutečnil den otevřených dveří na 21. taktické letecké základně. Mezi zajímavostmi patřily letecké výstavy, včetně jednoho velmi neobvyklého – akrobatické letadlo Extra 300 se objevilo společně s víceúčelovým bojovým letadlem JAS 39.

Po ludzku: Pod koniec maja w Čáslaviu w Czechach zorganizowano dzień otwarty w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego. Wśród atrakcji znalazły się pokazy w powietrzu, w tym jeden bardzo nietypowy – samolot akrobacyjny Extra 300 wystąpił razem z wielozadaniowym samolotem bojowym JAS 39.

https://www.youtube.com/watch?v=5IwQiR7oCI0

#czechy #lotnictwo

:

Data: 08.06.2019 18:58

Autor: reflex1

USA dała Turcji czas do 31 lipca na wycofanie się z zaplanowanego kupna rosyjskiego systemu S-400.

Oficjalny powód do brak kompatybilności z amerykańskimi myśliwcami F35.

USA zagroziło Turcji, ze w przypadku zakupu rosyjskiego systemu, USA nie dostarczy zamówionych przez Turcje samolotów, oraz tureccy piloci zostaną wydaleni z kursu obsługi tych maszyn. Dwie maszyny już zakupione przez Turcję (ale znajdujące się w USA) również nie zostaną dostarczone.

#usa #turcja #rosja #lotnictwo #wojsko

Od dziś LOT lata do Miami.

Data: 02.06.2019 11:44

Autor: oneone1

next.gazeta.pl

W sobotę 1 czerwca LOT wystartował z nowym dalekodystansowym połączeniem Warszawa - Miami. Jest to już piąta trasa ze stolicy Polski do USA i jeden z najdłuższych bezpośrednich lotów polskiej linii. Rejs do Miami trwa ok. 10 godzin, a powrotny prawie 11,5 godziny.

#lotnictwo #lot #samoloty

Piloci US Navy opowiadają o obserwacjach UFO -niezidentyfikowanych obiektach

Data: 28.05.2019 09:50

Autor: zawodowy_partyjniak

nytimes.com

Według pilotów, bardzo dziwne kontakty z UFO miały miejsce w latach 2014-15 podczas lotów szkoleniowych u wschodniego wybrzeża USA. Kilku pilotów rozmawiało o tym z dziennikarzami New York Times, ale tylko dwóch zgodziło się ujawnić swoje nazwiska: porucznik R. Graves i por. D. Accoin. ENG + TLDR.

#lotnictwo #ufo #teoriespiskowe #ciekawostki #nauka #swiatnauki

Data: 17.05.2019 15:03

Autor: Macer

kolega @Emil18 zadal pytanie:

Co zmienia rodzaj zastosowanego układu skrzydeł w samolotach? Czym się w praktyce różni dolnopład od górnopłatu, albo górnopłat z równoległymi skrzydłami od takiego z pochyłymi w dół?

jako ze opisalem sie jak gupi a dostalem zero atencji, to wrzucam tutaj, moze kogos to akurat zainteresuje:

jesli chodzi o pozycję płatu, to kwestia raczej praktyczna, belka łącząca skrzydła zajmuje dużo miejsca w kadłubie, stąd w zaleznosci jak samolot bedzie uzywany, tam chcemy jej nie mieć – w samolotach mysliwskich i szturmowych belka moze byc na srodku, bo nic wewnatrz kadluba nie trzymamy. takie rozwiazanie tez jest najsolidniejsze i stawia najmniejszy opór (najmniejsza powierzchnia czołowa). w transportowych i bombowych potrzebujemy latwego zaladunku, dostepu do wnetrza od ziemi – dlatego dajemy im skrzydla na górze, wtedy latwy jest tez dostep do silnikow dla mechanika. w pasazerskich z kolei skrzydla sa na dole, bo dzieki bliskosci ziemi latwiej jest wystartowac (takie tam aerodynamiczne zjawisko), mamy krotsze i stabilniejsze podwozie, dzieki temu ze silniki sa umieszczone na skrzydlach oszczedzamy tez masę na konstrukcji ktora musialaby je trzymac przy kadlubie. no i pasazerowie nie walą się w głowę o belkę przy przechodzeniu przez samolot.

oczywiscie kazda z tych konfiguracji ma swoje konsekwencje dla aerodynamiki, ale to juz bardziej kwestia konkretnego modelu.

jak rozwazamy przechylenie skrzydel w dol lub w gore, to ma to zwiazek ze stabilnoscia samolotu. w uproszczeniu chodzi m.in. o to zeby utrzymac srodek ciezkosci ponizej punktu srodka dzialania wypadkowej sily nosnej. dlatego w dolnoplatach skrzydla sa nachylone do gory (srodek sily nosnej w gore), a w srednioplatach moga byc proste.

jeszcze do tego dochodzi zjawisko przy okrecaniu sie na boki – jesli masz skrzydla pochylone w gore, to to, ktore jest podczas obrodu na dole, ma wiekszy kąt natarcia, wiec generuje mocniejsza sile nosna, która próbuje wyprostować cię z powrotem do poziomu. chcesz miec taki efekt w pasazerskich i rekreacynych samolotach, zeby czuc sie bezpieczniej. z kolei w samolotach mysliwskich nie chcesz miec takiej sily, bo ona bedzie ci przeszkadzac w manewrowaniu, wiec skrzydla masz proste albo nawet pochylone w dol, czyli „niestabilne” – jeśli pochylisz sie na bok, to nie masz reakcji powrotnej, ale nawet poglebiajaca pochylenie. w transportowych z wysokimi skrzydlami robi sie to tez po to ze one zwykle (z racji niskiego srodka ciezkosci, skoro ladunek lezy na dole kadluba) i wysokiego sily nosnej (skrzydla na gorze) mają bardzo wysoką stabilnosc i trudno byloby nimi manewrowac, wiec skrzydla sie nachyla w dół.

#lotnictwo #samoloty #nauka

Prekursorzy pocisków sterowanych - skaczące bomby

Data: 25.04.2019 08:42

Autor: pawelP

youtube.com

W czasach Drugiej Wojny Światowej nie było broni precyzyjnie sterowanej, a już na pewno po stronie Aliantów (bo niektórzy uważają rakiety V1 i V2 za sterowane, mimo, że z celnością było słabo).

Wtedy Brytyjczycy opracyowali pomysł bomb, które skaczą i w ten sposób pokonują przeszkody i trafiają w cel. Chodziło o to, by zniszczyć zapory na Renie i doprowadzić do ruiny Zagłębie Ruhry.

#nauka #historia #ciekawostki #lotnictwo #militaria

Turbulencja - Silniki w samolotach odrzutowych.

Data: 24.04.2019 14:50

Autor: kosmitolog

youtube.com

Pan Darek – nasz najsłynniejszy aktywny pilot w całym internecie, omawia pokrótce temat silników odrzutowych. Aż dziwne, że jeszcze nie widziałem tu ani jednej wrzutki z tego kanału :)

https://www.youtube.com/watch?v=7xnojhCFkZc

#lotnictwo

Data: 13.04.2019 20:30

Autor: Starszyoborowy

Największy samolot świata pod względem rozpiętości – Scaled Composites Stratolaunch, nieoficjalnie zwany Roc – po raz pierwszy oderwał się dziś od ziemi.

http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/stratolaunch-wykonal-pierwszy-lot/

#lotnictwo

Data: 13.04.2019 17:28

Autor: Starszyoborowy

Trwają próby polskiego samolotu Flaris Lar 1.

W ubiegłym tygodniu samolot odrzutowy polskiej konstrukcji Flaris Lar 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.

https://www.youtube.com/watch?v=7BKXQWgWavk

#lotnictwo

Data: 09.04.2019 12:30

Autor: reflex1

Od czwartku armia szwajcarska będzie testować pięć modeli samolotów, które zastąpią obecną flotę Tigerów i F18

Testowane będą

Gripen E (Saab), Rafale (Dassault), Eurofighter (Airbus), Super Hornet (Boeing) i F-35A (Lockheed-Martin).

Budżet na zakup samolotów oraz obrony przeciwlotniczej nie powinien przekroczyć 8 mld chf.

#szwajcaria #swissinfo #lotnictwo

USA chcą wyjaśnić, czy Pakistan użył F-16 do zestrzelenia

Data: 08.04.2019 17:29

Autor: drewniany

defence24.pl

F-16 vs MiG-21. Wynik 1:1

Dlaczego w ogóle kupowali te F-16, skoro w umowie kupna był zapis że "samoloty można stosować tylko w samoobronie" przecież, w przypadku tak dużych napięć na granicy dwóch krajów, ktokolwiek zacznie obydwie strony będą mówiły o "samoobronie".

Po drugie, jakim prawem amerykański "cud techniki" mógł zostać zestrzelony przez "ruski złom" xd

A Polska przymierza się teraz do kupna F-35, nie dość że, konstrukcja nie jest udana (zwłaszcza na swoją cenę) o czym świadczy sam fakt że, tak młode myśliwce idą na sprzedaż, to jeszcze dodatkowo będziemy wiązani umowami i prawdopodobnie także backdoorami w awionice.

Link do wpisu o F-35 na Lurku

Dla porównania F-16

#newsy #lotnictwo #wojsko #samolot

Latające lotniskowce – USS Akron i USS Macon

Data: 04.04.2019 22:28

Autor: Emil18

smartage.pl

#historia #lotnictwo #ciekawostki

W latach 20. i 30. praktycznie wszystkie największe mocarstwa morskie zaczęły interesować się lotniskowcami. Okręty mogące zapewnić wsparcie lotnicze całym flotom dawały olbrzymią przewagę nad wrogiem. Równolegle w USA postanowiono zbudować sterowce, które mogłyby pełnić podobną rolę. Tak powstały jedyne w historii latające lotniskowce.

Geneza

Historia latających lotniskowców sięga I wojny światowej. Pierwsze samoloty miały krótki zasięg i dosyć niską prędkość wznoszenia. Z tego powodu nie radziły sobie zbyt dobrze w zadaniach rozpoznawczych. Inaczej wyglądała kwestia wykorzystania w tym celu sterowców. Potężne statki powietrzne mogły przebywać w powietrzu znacznie dłużej niż samoloty, dzięki czemu mogły być wykorzystywane do zadań rozpoznawczych nawet na morzu.

Z drugiej strony ich rozmiary sprawiały, że jeśli jakiś samolot zdołał wznieść się na odpowiednią wysokość, bez trudu mógł zestrzelić sterowiec. Zdając sobie z tego sprawę Brytyjczycy w 1915 roku postanowili znaleźć rozwiązanie tego problemu, poprzez podczepienie pod sterowcem samolotów.