Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kliknij na wybrane pytanie, aby je rozwinąć.

Jak zacząć?

Przede wszystkim miło będzie, jak się przywitasz (dodasz nowego posta na mikroblogu), używając tagu #witam. Z pewnością zostaniesz ciepło przywitany :)

Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z Lurkiem, zacznij od zablokowania (czarnolistowania) tagów, które niespecjalnie Cię interesują. Np. jeśli nie interesuje Cię piłka nożna, zablokuj tag #pilkanozna. W ten sposób wycinasz treści, których nie chcesz oglądać na stronie głównej. Szczególne znaczenie mają tagi polityczne. Domyślnie nie są blokowane: trzeba to zrobić samemu (wedle uznania). Jest to mocno zalecane.

Co to jest mikroblog?

Mikroblog to specjalna sekcja serwisu. Podczas gdy na głównej lądują zwykle linki do serwisów zewnętrznych (blogów i magazynów), tak na mikro wrzucamy posty, w których każdy może "wyrażać siebie"; ot, jak na zwykłym blogu. Mikro służy także celom społecznościowym, takim jak: omawianie bieżących wydarzeń (np. meczów piłkarskich czy programów telewizyjnych LIVE), spraw lokalnych ("hej, co dzisiaj ciekawego we #wroclaw?") czy jakichś osobistych refleksji (typu wyprawa na grzyby #pdk). Można tutaj także wrzucać content niższej jakości niż na stronę główną (np. pisać "dzień dobry! miłego dnia wszystkim! <3" itd.).

Podsumowujac, mikroblog to idealne miejsce na dzielenie się memami, pisanie o sprawach bieżących (np. co się właśnie robi; gotuje jakieś smaczne jedzonko lub spotyka dzika w lesie), wrzuca foty z wycieczek czy dalekich wypraw w nieznane. Warto również pamiętać, że do poruszania indywidualnych spraw między userami służą prywatne wiadomości.

Co to jest shoutbox?

Shoutbox to kanał komunikacji specjalnego przeznaczenia. Służy do szybkich wpisów, aby nie spamować mikrobloga. Pełni na Lurkerze formę czata, gdzie każdy może napisać coś od siebie. Został zainspirowany forami internetowymi typu phpBB. Można w nim pisać wszystko, co chcemy.

Shoutbox nie ma funkcji śledzenia ani wołania, ale podlega czarnej liście (nie widzimy zablokowanych userów). Wyświetlane są w nim wpisy tylko z ostatnich 24 godzin. Shoutbox widoczny jest również dla osób niezalogowanych.

Czym są tagi i jak się taguje wpisy?

Tagi są to specjalne kategorie, do których przypisuje się dodawane treści. Tagować można posty oraz komentarze. Taguje się poprzez napisanie wyrazu i dodanie z przodu hasha, np. #polityka, #przemyslenia, #wiadomosci. To są tagi (pamiętaj, aby nie używać polskich znaków). Wpis, do którego został dodany wybrany tag, zostanie odpowiednio sklasyfikowany: pojawi się na stronie tagu oraz w śledzonych treściach.

Ponadto, jeśli ktoś czarnolistuje (blokuje widoczność) wybranych tagów, nie zobaczy danego wpisu. A więc poprawne tagowanie pozwala lepiej targetować treści: tj. docierać do tych osób, które chcą je śledzić i pozwalać ich unikać tym, którzy nie chcą ich widzieć.

Najważniejszym chyba tagiem w całym serwisie jest #polityka. Niezwykle mocno trigeruje ludzi. Wiele osób bowiem nie życzy sobie oglądać tego pier*olnika z Wiejskiej czy ze świata, bo ich to zwyczajnie nie ciekawi. Logicznym jest, że jeśli dodasz wpis, który będzie zawierać politykę, a nie będzie mieć tagu #polityka, wyświetli się im na ekranie. Możemy zachować porządek i przejrzystość contentu tylko wtedy, jeśli każdy z nas będzie tagować z głową.

Jednak bez obaw, poprawnego tagowania trzeba się nauczyć. Jeżeli daną treść źle otagujesz, na pewno ktoś zwróci Ci uwagę: takiego posta zawsze możesz edytować. Pamiętaj, że liczą się chęci ;)

Nowy tag tworzy się w taki sposób, że wpisuje się go jak zwykły tag i, jeśli jeszcze nie istniał, zostaje utworzony. Od tej pory tag istnieje i agreguje wpisy userów, którzy będą go używać.

Zasady są dwie: (1) staraj się korzystać z już istniejących tagów (a nie tworzyć wiele nowych, gdyż wówczas tracisz zasięgi, jako że każde dodanie nowego tagu, zamiast już istniejącego sprawia, że trzeba go na nowo śledzić lub blokować) oraz (2) zawsze staraj się tagować posty i mikroposty (komentarze niekoniecznie) - jeśli bowiem nie dodasz żadnego tagu, znowu jest szansa, że tracisz zasięgi (post szybko zniknie w czeluściach, zamiast zostać zarchowizowany przez system agregacji tagu).

I ostatnia rzecz (ostatnia, ale w zasadzie najistotniejsza): tag #NSFW. #NSFW to specjalny tag (jedyny prawidziwie wymagany). O tagu tym przeczytasz poniżej.

Co to jest #NSFW?

#NSFW to tag oznaczający (j. ang.) Not safe for work, czyli wszelkie szeroko rozumiane treści, których... ekhm, lepiej nie oglądać w pracy. A dokładniej, nie oglądać publicznie. Może to być content wulgarny, brutalny, nieobyczajowy czy zwyczajna golizna (pornografia - nawet w wersji soft, czyli pierogi etc. - jest zakazana, ale akty oraz inne delikatne focie są dopuszczalne). Pod #NSFW klasyfikujemy wszystkie treści przeznaczone generalnie dla dorosłych.

Tag ten ma ogromne znaczenie, ponieważ użycie go domyślnie zakrywa treści (trzeba je odkryć). Co jest miłe, bo user sam decyduje, czy chce je odkryć czy nie. Głupio jest np. kiedy jedziesz tramwajem (każdy mimochodem gapi Ci się w telefon) i nagle wyskakuje Ci foto cycatej laski, bo ktoś zapomniał otagować wpis, c'nie?

Czy mogę mieć wiele kont?

Posiadanie wielu kont (tzw. multikonto) jest w pełni dozwolone (regulamin zabrania tylko 4 rzeczy - wszystko inne jest dozwolone). Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby przywdziać wiele tożsamości. Na jednym koncie możemy prowadzić bardziej oficjalne działania (np. związane z hobby czy pracą, gdzie inni użytkownicy mogą nas rozpoznać / wystalkować), na drugim koncie zaś możemy potajemnie prowadzić konspirację, tj. wypowiadać się na niewygodne tematy czy wygłaszać niepopularne opinie.

Serwis gwarantuje zachowanie poufności: przez lata nie miał nigdy tu miejsca żaden stalking (analiza logów / adresów IP / user-agents przeglądarek itd.), w celu wyłapania, które konta są powiązane z jakimi osobami. Masz pełne prawo do prywatności.

Kto jest administratorem danych osobowych?

Portal nie posiada Administratora Danych Osobowych (ADO), ponieważ nie wykorzystuje owych danych (nie gromadzi ich, nie przetwarza, nie udostępnia itd.). Na Lurku nikt nie ma styczności z danymi osobowymi (w rozumieniu Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych). O tym, jak to dokładnie jest zrobione, przeczytasz w polityce prywatności.