Umowa na przekop kanału przez Mierzeję Wiślaną jeszcze przed wyborami

Data: 21.09.2019 22:47

Autor: ziemianin

dziennikelblaski.pl

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #elblag #mierzejawislana #polska

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną była głównym tematem VIII Konwentu Morskiego, który po raz pierwszy odbył się w Elblągu.

Umowa na przekop kanału przez Mierzeję Wiślaną jeszcze przed wyborami

– Umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w pierwszych dniach października. zekamy na ostatnie dokumenty, m.in. gwarancje od wykonawcy – zapowiedziała podczas spotkania Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Konwent Morski tworzy kilkudziesięciu specjalistów morskich z różnych branż, którzy opiniują kluczowe projekty związane z rozwojem gospodarki morskiej. W sobotę przyjechali do Elbląga, żeby dyskutować o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jednak nie o tym, czy jest potrzebny – bo w tym gronie wszyscy są zwolennikami tej inwestycji – tylko o tym, jak wykorzystać jego potencjał po zrealizowaniu inwestycji.

– Za kilka dni, 1, 2 lub 3 października, będziemy podpisywać umowę z wykonawcą budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Formalna procedura została wyczerpana, czekamy na ostatnie dokumenty, dotyczące gwarancji ze strony wykonawcy i będziemy podpisywać. Gdzie? Jeszcze nie wiadomo, czy to będzie Warszawa, Elbląg czy Gdynia – mówiła Anna Moskwa. – Dotychczas bardzo skupialiśmy się na tym, gdzie zrealizować kanał i jak. Teraz debata wchodzi w kolejną fazę – jak zagospodarować tę inwestycję po jej wykonaniu. Jako ministerstwo zabiegamy o to, żeby wpisać małe porty, takie jak Elbląg, do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, aby mogły korzystać z funduszy unijnych na rozwój. Dotychczas to niemożliwe.

O szansach rozwoju Elbląga i regionu, związanych z przekopem mówił podczas Konwentu Morskiego prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Przypomniał morskie tradycje miasta, historię powstania i rozwoju portu komunalnego, który istnieje od 1992 roku.

– Od pierwszej kadencji samorządu w infrastrukturę związaną z rozwojem morskich funkcji Elbląga zostało zainwestowanych 100 milionów złotych – przypominał Witold Wróblewski, wymieniając na liście inwestycji, m.in. trasę Unii Europejskiej, terminal towarowy, portowy, zwodzone mosty wraz z modernizacją nabrzeży, przystań jachtową z hangarem.

I dodał: – Upatrujemy szansę Elbląga nie tylko w kwestii towarowej, ale także w rozwoju żeglarstwa i żeglugi pasażerskiej. Zgłasza się do mnie wielu chętnych, którzy chcą w to wszystko inwestować, ale stawiają warunek – musi być swobodny dostęp do Bałtyku. Chciałbym podziękować w imieniu elblążan, że temat przekopu cały czas się rozwija.

Zapewnił również, że elbląski samorząd kończy właśnie prace dotyczące koncepcji obrotnicy dla statków, której budowa jest konieczna, aby jednostki, które mają przypływać do Elbląga po wykonaniu kanału, swobodnie mogły operować w granicach portu.