Hot dogi bez mięsa wielkim hitem! W Ikei już co dziesiąta sprzedana kiełbaska jest wege. A w 2020..

Data: 29.10.2019 22:55

Autor: Lukmar

rp.pl

W Ikei już co dziesiąta sprzedana kiełbaska jest wege. Popytem cieszą się też na stacjach Lotosu, a w 2020 r. pojawią się w Żabce – ustaliła „Rzeczpospolita".

Roślinna kuchnia przebojem wdziera się na polskie stoły. I to nie tylko do restauracji w wielkich miastach, ale i do miejsc proponujących dania typu fast food. Co więcej, firmy systematycznie rozwijają tego typu ofertę, ponieważ klienci chętnie sięgają po bezmięsne odpowiedniki ulubionych dań.

Miliony chętnych

– Od dawna prowadzimy szereg własnych projektów na rzecz przygotowania nowej oferty tego typu produktów. Mamy wegańskie klopsiki i hot dogi – te ostatnie odpowiadają już za 10 proc. sprzedaży tej kategorii w naszych sklepach w Polsce – mówi Carolina Garcia Gomez, prezes Ikea Retail w Polsce. – Latem wprowadziliśmy też wegańskie lody, co pokazuje, że uważnie się temu kierunkowi przyglądamy. Zarówno jeśli chodzi o zamienniki smaku mięsa z roślin, jak i klopsiki z ryb. Wielu szczegółów nie mogę zdradzić – dodaje.

Jak pisaliśmy niedawno w „Rzeczpospolitej", według raportu serwisu Pyszne.pl w Polsce jest już ok. 1 mln wegan i wegetarian, a 2 mln osób planują odejście od produktów mięsnych. Do tego dochodzą miliony konsumentów, którzy z mięsa nie rezygnują zupełnie, ale chcą ograniczać jego spożycie – według badania IQS to już 43 proc. Polaków. I to głównie z myślą o nich powstają produkty, które czasami łudząco przypominają smak mięsa.

To już na tyle znacząca grupa, że trudno ją ignorować. Tym bardziej że jej liczebność będzie się zwiększała. Dlatego takie rozwiązania do oferty chce wprowadzić także sieć sklepów Żabka, w których działają stoiska do sprzedaży gorących dań typu hot dog właśnie.

– Pracujemy obecnie nad produktem, który ma zastąpić mięso w hot dogu, tak by mógł stać się równie smacznym wyborem dla wegetarian. Chcemy stworzyć bardzo dobre rozwiązanie bezmięsne, które zapoczątkuje zupełnie nową kategorię dań w naszej ofercie – mówi Jerzy Roguski, dyrektor handlowy firmy Żabka Polska. – Produkty są obecnie w fazie testowej, planujemy wprowadzić je do sprzedaży w przyszłym roku. Nieustannie pracujemy nad rozwojem naszej oferty produktów dla wegetarian w innych kategoriach – dodaje.

Idą kolejne nowości

Wegańskie hot dogi doskonale przyjęły się także w ofercie stacji benzynowych. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów ceniących produkty wege, spółka wprowadziła do stałej oferty hot doga niezawierającego żadnych produktów odzwierzęcych. Niemal natychmiastowo zauważyliśmy pozytywny odzew w sieci, co oznacza, że odpowiedzieliśmy na realną potrzebę klientów – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos. Wege hot doga można spróbować na wszystkich stacjach na tzw. MOP-ach (czyli miejscach obsługi podróżnych) oraz w punktach głównie w największych aglomeracjach. – Możliwe, że oferta zostanie rozszerzona na wszystkie stacje sieci – dodaje Kasprzyk.

Sieci handlowe wprowadzają także marki własne zamienników, np. kiełbaski sojowe w Biedronce. Roślinne pasztety oferują także Pekpol pod marką Dziarskie Jarskie i ZM Olewnik, a Silesia poza pasztetami wprowadziła także kiełbaski i plastry przypominające wędliny pod marką BeVege. Grupa Sokołów ma z kolei linię Z Gruntu Dobre – to bezmięsne pasty, pasztety, humusy oraz dania gotowe. Furorę robi też marka Dobra Kaloria, pod nią w marcu ruszyła produkcja burgerów i klopsów roślinnych, które mają nawet 25 proc. białka. Do tego szybko rosnący rynek roślinnego mleka czy nabiału.

– Od 2017 roku zrezygnowaliśmy już z kilkudziesięciu produktów z mleka krowiego i skupiliśmy się wyłącznie na wysokiej jakości żywności na bazie mleczka kokosowego – mówi Magdalena Kubit zarządzająca firmą Jogurty MAGDA. – Przejmując zarządzanie firmą od ojca w 2017 r., mogłam rozpocząć realizację swojej wizji, w której nie ma miejsca na produkty pochodzenia zwierzęcego. Mogę pracować dzięki temu w zgodzie ze sobą oraz nową misją i strategią firmy – dodaje.

W kawiarniach standardem jest już opcja zastąpienia mleka krowiego alternatywą roślinną. Z ankiety przeprowadzonej przez organizację ProVeg Polska wynika jednak, że ponad 70 proc. klientów chętniej kupowałoby kawę z mlekiem roślinnym, gdyby nie wiązało się to z dodatkową opłatą. Jednocześnie większość ankietowanych kawiarni przyznała, że ma już w ofercie także inne wegańskie produkty.

– Dane pokazują, że zaledwie co dziesiąta osoba kupująca roślinne produkty jest na diecie roślinnej. Stąd udział tych produktów w rynku jest większy niż liczba wegan i wegetarian – mówi Patrycja Homa, dyrektor ProVeg Polska. – Marki rozważające wprowadzenie roślinnej oferty mogą się spodziewać, że klientami docelowymi będą nie tylko osoby na diecie roślinnej, ale także te wybierające takie produkty ze względu na smak, dbałość o środowisko czy zdrowie. Razem stanowią większy procent społeczeństwa – dodaje.

Innowacje podbijają rynek FMCG

Nielsen w Polsce po raz pierwszy tak kompleksowo zbadał rynek nowości produktowych FMCG. Wybór najlepszych nowych produktów oparty został na dwóch równoważnych obszarach: wartości sprzedaży produktów oraz ich postrzeganiu przez konsumentów. Na podium zgodnie z raportem Nielsena znalazły się: napój Fuzetea ze średnią miesięczną sprzedażą na poziomie 9,3 mln zł, lody Big Milk Intense z 7,5 mln zł oraz pasta do zębów Colgate Natural Extracts Charcoal z 0,6 mln zł. W czołówce znalazły się również: baton Knoppers, czipsy Wiejskie Ziemniaczki Ciosane, piwo Somersby Watermelon, wino Carlo Rossi Refresh, kawa Jacobs Barista Edition, jogurty Activia Siemię Lniane, płatki śniadaniowe Lion WildCrush, mus owocowy Tymbark Mus 100 proc. owoców, bagietka z masłem czosnkowym Aryzta, tusz do rzęs L'Oreal Unlimited, linia produktów do prania E Aromatherapy, ręcznik papierowy Almusso Lemon XXL. – Innowacja się opłaca. Na dużych rynkach UE, takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, za naprawdę udaną innowację uznaje się produkt, którego wartość sprzedaży w pierwszym roku przekracza 10 mln euro – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce. – Polski rynek innowacji jak najbardziej może być porównywany z rynkami Europy Zachodniej, a na tle regionu to właśnie u nas innowacje sprzedają się najlepiej – dodaje. Wyższa niż regionalna średnia wartość sprzedaży wynika z wielkości rynku i liczby gospodarstw domowych, ale pokazuje również poziom rozwoju ekonomicznego kraju i skłonność Polaków do kupowania nowych produktów.

Piotr Kruszyński prezes PizzaPortal.pl

Obserwujemy zmiany w zachowaniu klientów, szczególnie wśród osób do 35. roku życia. W Warszawie już ponad 10 proc. zamawiających decyduje się na dania wege. Restauracje oprócz tradycyjnych potraw serwują również ich wegańskie i wegetariańskie wersje. Duże sieci szybkiej obsługi również wprowadzają bądź rozwijają ofertę dań bezmięsnych. Wszystko jest na etapie testów: niektóre potrawy wchodzą na chwilę do menu. W ofertach takich sieci pojawiają się np. burgery, które smakują i wyglądają jak mięsne, a są z wegańskich składników.

#weganizm #wegetarianizm

@Macer

30.10.2019 01:12

@Lukmar, bardzo niepokojace zjawisko. Tylko czekac na zakaz i podziemny handel miesem. Co za chora cywilizacja.

@Lukmar

30.10.2019 01:20

@Macer, XDD

@Macer

30.10.2019 20:08

@Lukmar, co w tym smiesznego. byla prohibicja alkoholowa, jest narkotykowa, co za problem dla skurwialych liberalnych rządów zakazac miesa? kwestia czasu.

@Lukmar

30.10.2019 21:25

@Macer,

/> liberalnych

/> zakazać

( ͡º ͜ʖ͡º)

Nie tak dawno widziałem artykuł że bezalkoholowe piwka cieszą się coraz większą popularnością. Myślisz że czeka nas z tego powodu prohibicja?

Wiesz czemu jesteś w błędzie i co jest w tym jednocześnie najpiękniejsze? To, że nie było żadnych regulacji ani specjalnych dotacji do produkcji wege żywności. Ludzie zaczynają zdawać sobie sprawe z tego jakiej jakości jest mięso w marketach i w jaki sposob zostało wyprodukowane i sami podejmują decyzje co chcą jeść. Producenci sami dostosowują sie do zapotrzebowania na wegetariańskie produkty. Aż chciałoby się krzyknąć "Niech żyje wolny rynek!"

Najistotniejsze wybory to nie te co 4 lata, tylko te, w których codziennie głosujemy naszymi portfelami.

@Macer

30.10.2019 23:34

@Lukmar, no niestety, liberalizmem w dzisiejszych czasach nie jest nazywane podejscie "robię to co chcę i nie wtrącam się do spraw innych", tylko "możesz robić co chcesz, pod warunkiem że jest to dopuszczane przez progresywistyczną propagandę".

nie bylo regulacji, natomiast Czwarta Władza, czyli media, cały czas nadają globalnoociepleniową i wegezjebistyczną propagandę. Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą, i jak już ludzie się przez tyle lat osłuchają, to w końcu poddają się pod naciskiem grupy rówieśniczej. tak jak z aborcją i eutanazją – morderstwo bylo przez wieki potępiane (co jest logiczne i oczywiste), a wystarczylo w polsce 30 lat, zeby ogromna liczba osob zaczęła dawać na to przyzwolenie.

nie masz co się cieszyć, że "ludzie sami podejmują decyzje" – co najwyzej mozesz sie cieszyc ze skutecznosci prania mózgów.

@Lukmar

31.10.2019 08:20

@Macer, mogę skopiować to jeszcze raz, ale przypomniałem sobie że w tamtej dyskusji też brałeś udział.

Spójrz na to tak: Po pierwsze produkcja mięsa jest nieekonomiczna, nieekologiczna i według mnie nieetyczna (osobisty pogląd, nic nie narzucam żeby nie było); po drugie każdy dietetyk się zgodzi że nie ma potrzeby, a nawet jest niewskazane żeby jeść mięso częściej niż 3-4 razy w tygodniu; po trzecie w dzisiejszych czasach w Polsce można bez trudu znaleźć pełno rownie smacznych zamienników mięsa; po czwarte mięso jest drogie. Czyli plusów OGRANICZENIA (nawet nie całkowitej rezygnacji) spożywania mięsa jak widać jest sporo, a minusów ja nie widzę żadnych.

Powiedz mi jakie w takim razie minusy ma ograniczenie (nie wyzerowanie) ilości mięsa w jadłospisie, a jeśli ich nie ma to czemu uważasz to za coś złego. W historii ludzkości nie wydaje mi sie żeby istniała cywilizacja, której dieta byłaby oparta na mięsie 7 razy w tygodniu, tak jak to jest dzisiaj. W skali makro to właśnie jedzenie codziennie chujowej jakości mięsa jest nowoczesnym wymysłem.

Które dokładnie media propagują wegetarianizm? Nie wiem, bo nie oglądam telewizji i nie czytam popularnych tygodników 乁(ツ)ㄏ Czekaj ale skoro nie oglądam to jak do mnie dotarli, hmmm. W tej chwili pieniądze stoją za tradycyjną dietę. Nie bardzo widzę kto miałby inwestować swoje pieniądze w promocję wegetarianizmu o jakiej mówisz i co chciałby tym osiągnąć. Jeśli wiesz to mnie proszę oświeć.

@Macer

31.10.2019 19:07

@Lukmar, amerykanskie koncerny rolnicze, produkujace np soje albo syrop glukozowo fruktozowy (nie chce mowic ze wszystko to wina monsanto ale m.in. monsanto) moglyby to finansowac.

wyszukaj sobie organizacje wegezjebistyczne na influencewatch i dojdz po nitce do klebka. po wyszukaniu PETA https://www.influencewatch.org/non-profit/people-for-the-ethical-treatment-of-animals-peta/ dochodzisz przez Tides Foundation do Rockefellerów, Fordów i Sorosa.

@Lukmar

31.10.2019 19:21

@Macer, minus za 'wegezjebistyczne.'

Też uważam że peta jest kontrowersyjna i nie zgadzam sie z nimi w wielu kwestiach ale już sam pierwszy akapit z tej twojej strony jest tak stronniczo napisany że odechciewa się dalej czytać xd

Nadal mi nie napisałeś jakie minusy ma ograniczenie (nie wyzerowanie) ilości mięsa w jadłospisie, a jeśli ich nie ma to czemu uważasz to za coś złego.

@Lukmar

31.10.2019 19:24

@Macer, swoją drogą strasznie mnie bawi najezdzanie "wolnorynkowców" na takich kapitalistów jak Rockefeller czy Soros. Te straszne korporacje którymi tak straszysz to owoc kapitalizmu i nieregulowanego rynku. To to jest w końcu dobre czy złe?

@Macer

31.10.2019 19:29

@Lukmar,

Nadal mi nie napisałeś jakie minusy ma ograniczenie (nie wyzerowanie) ilości mięsa w jadłospisie, a jeśli ich nie ma to czemu uważasz to za coś złego.

ograniczenie miesa, mysle, nie ma specjalnie minusow. to prawda, ze czlowiek w przeszlosci normalnie nie jadl miesa codziennie. dla mnie to bylby problem o tyle, ze nie umiem gotowac dosc dobrze, by jesc codziennie zdrowo i smacznie bez miesa. a taki schabowy jest prosty i smaczny. najchetniej bym jadl codziennie zupy i potrawki, ale niestety nie potrafie jeszcze ich robic. ale sie naucze.

problem jest w tym ze to jest nakaz z góry, moda. moze prowadzic do zakazu – jest juz wiele osob ktore to nieironicznie postulują.

swoją drogą strasznie mnie bawi najezdzanie "wolnorynkowców" na takich kapitalistów jak Rockefeller czy Soros. Te straszne korporacje którymi tak straszysz to owoc kapitalizmu i nieregulowanego rynku. To to jest w końcu dobre czy złe?

korporacje to nie owoc wolnego rynku, tylko wspolpracy chciwych przedsiebiorcow z wladzą. i one to najbardziej wolny rynek niszczą. biznesy rockefellera np sponsorowaly dojscie bolszewikow i hitlera do wladzy, i faszystowski przewrot w ameryce, tzw new deal roosevelta.