Data: 30.07.2020 20:11

Autor: R20_swap

Robię wielkie mikro + znalezisko do podsumowania nieszczęsnej hybrydowej grafiki w laptopach z windows i linux.

Chciałem aby dogłębnie omówić temat pod każdym kątem. Przede wszystkim o wadach, o problemach i na końcu o zaletach jeśli takowe istnieją. To mikro jest + znalezisko ma być też po to, że jak ktoś wpiszę w google x + problem d to żeby w tym znalazł wszystkie odpowiedzi na swoje pytania/wątpliwości. Również chciałem omówić sprawę tearingu, środowisk graficznych, aby zamknąć temat, chociaż zamknąć się nie da, ale przynajmniej podsumować stan obecny.

Zacznę od siebie.Pewnie nie napiszę wszystkiego co wiem, a dużo nie wiem.( ͡° ͜ʖ ͡°) Ale nie chcę pisać książki na mikro, chce, żeby było krótko, ale zrozumiale i na temat. Komentarzy typu dobry linux, dobry windows i jakieś takie guwno będzie kasowane.

O mnie. Mam laptopa z intel + nvidia. Nie mam żadnego pojęcia o używaniu hybrydowej grafiki intel + amd. Oczywiście teoretycznie coś tam wiem, ale praktycznie 0. Sam projekt uważam za utrudnianie życia, gdyż wystarczyłoby zrobić jedno GPU i kontrolować zużycie prądu(oszczędzanie energi itp).

  1. Tearing. W windows7 używałem kompozytora okien aero w linux używam dostępnych kompozytorów okien(obecnie marco w mint mate, wcześniej xfwm w linux lite z xfce). Wcześniej tworzyłem plik konfiguracyjny do igpu intel bo tylko intela używałem jakiś czas w debianie.

  2. Środowiska i kompozytory okien. Jak od zawszę powtarzam, używam tylko środowisk które używa mint. Bardzo się cieszę, że zrezygnowali z KDE. Kompozytorów okien to również używam domyślnego xfwm w xfce, domyślnego w cinnamon i marco w mate, nie widzę potrzeby pulpitu z efektami 3D i jakimiś pierdołami zbędnie obciążającymi OS. Jedynie pozbycie się tearingu i przeźroczystość okien.

3.Hybrydowa grafika. W moim przypadku nvidia optimus. Tu właściwie nie mam już żadnych problemów jak kiedyś, dziś można w linux uruchomić jak w windows(Nvidia na żądanie). Jedynie chyba nie każde środowisko graficzne to wspiera, ja w mate nie mam problemów, podobno jest to również możliwe w cinnamon i xfce, ale nie sprawdzałem. I jakimś przerobion nieszczęsnym gnome shell w systemie PoPOS. Jedyne co mnie boli to to, że jeśli dobrze pamiętam to udało mi się zainstalować obsługę nvidia optimus( w technologi PRIME) tylko w jednej dystrybucji innej niż coś ubuntu i pochodne. Kombinowałem kiedyś z debianem, ale nie udało mi się.

I cóż, nie che się rozpisywać. Czekam na wasze propozycje, doświadczenia, kłopoty, itp.

#nvidia #amd #komputery #windows #linux #sterowniki #hardware #laptopy #minikomputer #optimus #tering #intel #informatyka #hybridgraphics #pc #pcmasterrace

Mikro na wykop: https://www.wykop.pl/wpis/51078099/robie-wielkie-mikro-znalezisko-do-podsumowania-nie/

Wydano Mesa 19.3.5, aby zakończyć serię, czas przejść do Mesa 20.0

Data: 10.03.2020 02:01

Autor: R20_swap

phoronix.com

Mesa 19.3.5 została wydana dzisiaj, aby zakończyć serię Mesa 19.3 jako strumień wydań sterowników OpenGL / Vulkan w Q4'2019.

Mesa 19.3.5 ma kilka poprawek sterownika Intel OpenGL / Vulkan, kilka poprawek AMD ACO, kilka aktualizacji RadeonSI i inne, głównie przyziemne poprawki. Żadna ze zmian nie wydaje się szczególnie znacząca, co jest dobre, biorąc pod uwagę, że jest to późna wersja punktowa dla tej serii sterowników wprowadzonej w zeszłym kwartale.

Lista poprawek do Mesa 19.3.5 znajduje się w ogłoszeniu o wydaniu .

Idąc dalej, użytkownicy są zachęcani do migracji do serii Mesa 20.0, która kilka dni temu ujrzała swoją pierwszą wersję. Tymczasem Mesa 20.1 będzie dostępna w przyszłym kwartale jako premiera funkcji Q2'2020 dla Mesa3D.

#linux #sterowniki #hardware #grafikakomputerowa #opengl #vulkan #3d #opensource

Wydano sterownik NVIDIA 440.64 z obsługą MX330 / MX350, zgodność z systemem Linux 5.6

Data: 28.02.2020 19:19

Autor: R20_swap

phoronix.com

NVIDIA wydała kolejną stabilną wersję sterownika dla Linuksa w swojej długoterminowej serii 440.

Wydany dzisiaj sterownik NVIDIA 440.64 zapewnia obsługę kart GeForce MX330 i GeForce MX350. MX330 to mobilny procesor graficzny klasy podstawowej oparty na starzejącym się procesorze graficznym Pascal GP108, a nie architekturze Turinga obecnej generacji. Tymczasem GeForce MX350 jest bardziej zaawansowany i oparty na Pascal GP107, podobny do mobilnego procesora graficznego NVIDIA GeForce GTX 1050.

Jedyną inną znaczącą zmianą w sterowniku Linux NVIDIA 440.64 jest dodanie obsługi jądra Linux 5.6, przynajmniej z kandydatami do wydania do tego momentu zakładającymi, że nie będzie więcej przerw API w tylnej części cyklu jądra.

Sterownik NVIDIA 440.64 dla systemu Linux jest dostępny na stronie NVIDIA.com .

2 komentarze

#sterowniki #nvidia #linux #pc #komputery