Data: 22.06.2020 21:42

Autor: Emil18

RP Flip (Research Platform FLoating Instrument Platform) to jeden z najbardziej nietypowych statków badawczych jaki kiedykolwiek zbudowano. Jednostka podczas pracy zanurza się pionowo, a nad wodę wystaje jedynie jej dziób. RP Flip zbudowano w 1962 roku w USA.

Historia RP Flip sięga początku lat 60. Jednostka powstała z inicjatywy Marine Physical Laboratory of Scripps Institution of Oceanography przy wsparciu finansowym Office of Naval Research we współpracy z firmą The Glosten Associates. Koszt projektu oszacowano na 600 000 dolarów (współcześnie około 4,7 mln dolarów). Flip miał być platformą pływającą o wyjątkowej konstrukcji, pozbawioną własnego napędu (stąd nazwa RP – Research Platform) wykorzystywaną do badań min. nad propagacją fal dźwiękowych pod wodą.

Największą wadą typowych statków badawczych jest generowany przez nie szum (związany z wielkością kadłuba, stykającą się z powierzchnią wody), który wpływa negatywnie na wyniki pomiarów. Należało więc zaprojektować statek, który dysponowałby odpowiednią ilością miejsca dla badaczy, ale miałby na tyle małą powierzchnię styku, że nie generowałby tylu dźwięków. Kolejnym problemem z jakim musieli zmierzyć się konstruktorzy jednostki było umieszczenie czujników. Specyfika badań akustycznych wymaga prowadzenia pomiarów na różnych głębokościach. Problem w tym, że zanurzone głębiej czujniki (np. na kablach) był trudne w konserwacji i np. naprawie.

W odpowiedzi zaprojektowano statek-platformę o długości 108 m, z których 90 m przypada na cylindryczną część rufową, w której umieszczono zbiorniki balastowe oraz czujniki, która to część zanurza się pionowo pod wodą. Część dziobowa mieści natomiast pomieszczenia badawcze o łącznej powierzchni około 45 m² oraz siłownię wyposażoną w 3 generatory o mocy 2×150 kW i 1×40 kW, odsalacz wody morskiej oraz system kierowania silnikiem strumieniowym (służącym do pozycjonowania platformy). Pomieszczenia przystosowano do pracy w poziomie i pionie, min. montując podwójne oświetlenie i obrotowe wyposażenie. Załogę RP Flip stanowi 5 osób, a pomieszczenia badawcze mieszczą 11 osób. Autonomiczność wynosi 35 dni.

Prace nad statkiem rozpoczęto na początku 1962 roku w stoczni Gunderson Brothers Engineering w Portland w stanie Oregon. Wodowanie miało miejsce 22 czerwca 1962 roku a prace wykończeniowe zakończono 23 lipca. Oficjalnie do służby jednostka weszła we wrześniu 1962 roku i od tego czasu cały czas pozostaje w eksploatacji. W 1995 roku RP Flip przeszedł modernizację kosztującą 2 mln dolarów (współcześnie około 3,1 mln dolarów).

W toku eksploatacji znacząco zmieniła się lista zadań do których RP Flip jest wykorzystywany. Obecnie statek służy min. do prowadzenia badań meteorologicznych. Z racji braku napędu jednostka musi być holowana w rejon badań a następnie zakotwiczana przez specjalny holownik typu AHTS. Maksymalna głębokość akwenu na którym RP Flip może być zakotwiczony to 5000 m. Trzy kotwice są w stanie utrzymać go stabilnie w promieniu od kilkunastu do 200 metrów.

Ze względu na swoją nietypową konstrukcję, RP Flip uznawany jest za jeden z najbardziej oryginalnych statków na świecie.

https://www.smartage.pl/rp-flip-jedyny-w-swoim-rodzaju-statek-badawczy/

#statki #ciekawostki #morze

Wenezuelski patrolowiec Naiguatá zatonął po kolizji z wycieczkowcem

Data: 03.04.2020 18:11

Autor: Starszyoborowy

konflikty.pl

Wenezuelski patrolowiec Naiguatá (CG 23) typu Guaicamacuto zatonął 30 marca po zderzeniu z wycieczkowcem RCGS Resolute. Operator statku, Columbia Cruise Services, w oficjalnym oświadczeniu obarcza winą stronę wenezuelską. Caracas nie wydało oświadczenia, natomiast prezydent Nicolás Maduro oskarżył załogę wycieczkowca o „terroryzm i piractwo”.

#wenezuela #statki #okrety #wojsko

Za kilka lat Port Gdynia będzie obsługiwać największe statki pływające po Bałtyku

Data: 16.02.2020 22:59

Autor: HaHard

rynekinfrastruktury.pl

Port Gdynia będzie obsługiwać kontenery z 430-metrowych statków oceanicznych. To największe jednostki, jakie wpływają na Morze Bałtyckie. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który powstanie na sztucznej wyspie, zwiększą się zarówno jego możliwości przeładunkowe, jak i prestiż w regionie Bałtyku. Inwestycja jest na etapie analiz środowiskowych, w ciągu kilkunastu miesięcy powinien zostać wyłoniony prywatny inwestor. – Chcemy, żeby Port Zewnętrzny zaczął funkcjonować za siedem–osiem lat – podkreśla Adam Meller, prezes gdyńskiego portu.

#hahard #gdynia #statki #morze #ekonomia

Aktualnie nikt nie wyławia imigrantów Opublikowano: 21.08.2019 |

Data: 21.08.2019 14:38

Autor: FiligranowyGucio

wolnemedia.net

Minionej nocy ponad 80 afrykańskich migrantów, którzy od 19 dni czekali na pokładzie Open Arms, statku hiszpańskiej organizacji humanitarnej o tej nazwie, na pozwolenie dobicia do portu w Lampedusie, mogło w końcu dostać się na wyspę. Statek został jednocześnie aresztowany przez władze włoskie. Ostatni taki statek – francuski Ocean Viking z ponad 350 osobami na pokładzie – czeka na pozwolenie przybicia do włoskich wybrzeży, co znaczy, że nikt już nie ratuje migrantów na morzu.

#emigracja #wlochy #statki #morze #afryka