Nagi protest dla Mierzei Wiślanej. Zamiast Yoko Ono i Lennona – Mayra Wojciechowicz i Rudolf Robak

Data: 14.02.2020 14:42

Autor: ziemianin

#aktualnosci #codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #mierzejawislana #przekopmierzeiwislanej #idioci #pozyteczniidioci

"Idiotów nie sieją, sami się rodzą"

[Nagi protest dla Mierzei Wiślanej. Zamiast Yoko Ono i Lennona – Mayra Wojciechowicz i Rudolf Robak]()

Tegoroczne Walentynki już zdążyły zaskoczyć. Na terenie budowy przekopu Mierzei Wiślanej pojawiło się łóżko, a w nim, pod kołdrą, leży sobie dwoje nagich ludzi.

Ten nagi protest nawiązujący do akcji Johna Lennona i Yoko Ono z 1969 roku ma na celu zwrócenie uwagi na brak czułości wobec przyrody i stosowanie przez rząd odnośnie mierzei „rozwiązań siłowych”. Sprzeciwiają się mieszkańcy, Komisja Europejska, nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej – uważają autorzy protestu, aktywiści z Obozu dla Mierzei.

Hasłem przewodnim protestu jest „Miłość i mierzeja bez przerwy”. Dlaczego akurat w Walentynki?

„Chcieliśmy wykorzystać to komercyjne w swojej odsłonie święto dla aktywizmu. Chcemy pokazać, że czułość może być tym, co powinno nas prowadzić przez życie. Nie rozwiązania siłowe, tak jak rząd (…) tutaj wprowadza na Mierzei” – podkreślają protestujący.

I tak jak Lennon i Yoko Ono leżeli tydzień w łóżku dla pokoju, tak ich polscy naśladowcy Mayra Wojciechowicz i Rudolf Robak leżą dla Mierzei Wiślanej.

Przekop zaowocuje skargą do TSUE?

Komisja Europejska ma poważne zastrzeżenia do jednego ze sztandarowych projektów PiS – przekopu Mierzei Wiślanej. Chodzi o niezgodność specustawy o budowie przekopu z unijną dyrektywą środowiskową. Wszczęta przez KE tzw. procedura przeciwnaruszeniowa może skończyć się kolejną skargą przeciwko Polsce do TSUE.

Sens dyrektywy środowiskowej Unii polega na tym, że społeczeństwu obywatelskiemu ma być zapewniony dostęp, w tym również w drodze sądowej, do procedury odwoławczej w sprawie podejmowanych przez władze decyzji związanych ze środowiskiem, a także udział w ich podejmowaniu.

Mimo protestów aktywistów zaniepokojonych negatywnym wpływem przekopu na środowisko naturalne, którzy wysłali list do Virginijusa Sinkeviciusa, komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej z prośbą o „pilną interwencję”, polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI oraz Besix w grudniu rozpoczęło prace: teren budowy kanału został ogrodzony, usunięto tzw. obiekty ferromagnetyczne, wśród których była amunicja z czasów II wojny światowej, zbudowano także zaplecze, rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma według polskich władz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Kanał ma powstać w miejscowości Nowy Świat i liczyć około 1,3 tys. m długości i 5 m głębokości.

Posłanka Zielonych o przekopie Mierzei Wiślanej: Woda z Wisły ucieknie do morza i będzie susza

Data: 17.11.2019 00:21

Autor: ziemianin

tvp.info

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #polska #zieloni #koalicjaobywatelska #przekopmierzeiwislanej #zegluga #wisla #rosja #elblag #morze #morzebaltyckie #idioci

– Przekop pomoże w odprowadzeniu wody z rzek do morza – tłumaczyła swój sprzeciw wobec przekopu Mierzei Wiślanej poseł Urszula Zielińska z Zielonych (Koalicja Obywatelska). Jej zdaniem mamy w Polsce do czynienia z suszą „na poziomie Egiptu”.

Posłanka Zielonych o przekopie Mierzei Wiślanej: Woda z Wisły ucieknie do morza i będzie susza

– Zdecydowanie sprzeciwiamy się budowie kanału – zadeklarowała Zielińska w rozmowie z Polskim Radiem dodając, że chciałaby namówić do tego sprzeciwu całą Koalicję Obywatelską.

– Powód tego jest oczywisty: polskie rzeki i zasoby wodne wymagają bardzo dużej ochrony, ponieważ mamy do czynienia na terenie Polski z olbrzymią suszą hydrogeologiczną – wyjaśniała.

.@Ula_Zielinska z [@Zieloni](/u/Zieloni): zdecydowanie sprzeciwiamy się przekopowi [#MierzejaWislana](/t/MierzejaWislana). Mamy do czynienia z bardzo głęboką suszą. Mamy zasoby wodne na poziomie Egiptu. Będzie jeszcze gorzej. 📽️🔻 pic.twitter.com/ShPnAWLd0l

— Radiowa Jedynka (@RadiowaJedynka) November 15, 2019

Na uwagę dziennikarki, która wskazywała, że przekop Mierzei Wiślanej nie pogłębi tej suszy polityk Zielonych odpowiedziała, że „przekop pomoże w odprowadzeniu wody z rzek do morza” oraz że „przekop próbuje traktować nasze rzeki jako kanały transportowe”.

Zielińska nie wyjaśniła, jak ma wyglądać ta zależność biorąc pod uwagę, że większość wód Wisły uchodzi bezpośrednio do Zatoki Gdańskiej, nie przepływając przez Zalew Wiślany. Ten zaś ma bezpośrednie połączenie z Bałtykiem, z kolei ewentualny przepływ wody przez kanał żeglugowy będzie niewielki, ponieważ na kanale zostanie umieszczona śluza. Pominęła także fakt, że przekop Mierzei będzie wykorzystywany przez jednostki zawijające do portu w Elblągu bez konieczności żeglowania po rzekach w głębi lądu.

Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej port w Elblągu zyska bezpośrednie połączenie z Bałtykiem, jednostki pływające nie będą musiały przepływać przez terytorium Rosji (Enklawy Królewieckiej). Dla regionu oznacza to większe możliwości rozwoju. Zaś sprzeciwiają się inwestycji właśnie władze Rosji, powołując się między innymi na jej rzekomą szkodliwość środowiska.

Zielińska przedstawia się na Twitterze jako „ekopatriotka”.

Umowa na przekop kanału przez Mierzeję Wiślaną jeszcze przed wyborami

Data: 21.09.2019 22:47

Autor: ziemianin

dziennikelblaski.pl

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #elblag #mierzejawislana #polska

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną była głównym tematem VIII Konwentu Morskiego, który po raz pierwszy odbył się w Elblągu.

Umowa na przekop kanału przez Mierzeję Wiślaną jeszcze przed wyborami

– Umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w pierwszych dniach października. zekamy na ostatnie dokumenty, m.in. gwarancje od wykonawcy – zapowiedziała podczas spotkania Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Konwent Morski tworzy kilkudziesięciu specjalistów morskich z różnych branż, którzy opiniują kluczowe projekty związane z rozwojem gospodarki morskiej. W sobotę przyjechali do Elbląga, żeby dyskutować o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jednak nie o tym, czy jest potrzebny – bo w tym gronie wszyscy są zwolennikami tej inwestycji – tylko o tym, jak wykorzystać jego potencjał po zrealizowaniu inwestycji.

– Za kilka dni, 1, 2 lub 3 października, będziemy podpisywać umowę z wykonawcą budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Formalna procedura została wyczerpana, czekamy na ostatnie dokumenty, dotyczące gwarancji ze strony wykonawcy i będziemy podpisywać. Gdzie? Jeszcze nie wiadomo, czy to będzie Warszawa, Elbląg czy Gdynia – mówiła Anna Moskwa. – Dotychczas bardzo skupialiśmy się na tym, gdzie zrealizować kanał i jak. Teraz debata wchodzi w kolejną fazę – jak zagospodarować tę inwestycję po jej wykonaniu. Jako ministerstwo zabiegamy o to, żeby wpisać małe porty, takie jak Elbląg, do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, aby mogły korzystać z funduszy unijnych na rozwój. Dotychczas to niemożliwe.

O szansach rozwoju Elbląga i regionu, związanych z przekopem mówił podczas Konwentu Morskiego prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Przypomniał morskie tradycje miasta, historię powstania i rozwoju portu komunalnego, który istnieje od 1992 roku.

– Od pierwszej kadencji samorządu w infrastrukturę związaną z rozwojem morskich funkcji Elbląga zostało zainwestowanych 100 milionów złotych – przypominał Witold Wróblewski, wymieniając na liście inwestycji, m.in. trasę Unii Europejskiej, terminal towarowy, portowy, zwodzone mosty wraz z modernizacją nabrzeży, przystań jachtową z hangarem.

I dodał: – Upatrujemy szansę Elbląga nie tylko w kwestii towarowej, ale także w rozwoju żeglarstwa i żeglugi pasażerskiej. Zgłasza się do mnie wielu chętnych, którzy chcą w to wszystko inwestować, ale stawiają warunek – musi być swobodny dostęp do Bałtyku. Chciałbym podziękować w imieniu elblążan, że temat przekopu cały czas się rozwija.

Zapewnił również, że elbląski samorząd kończy właśnie prace dotyczące koncepcji obrotnicy dla statków, której budowa jest konieczna, aby jednostki, które mają przypływać do Elbląga po wykonaniu kanału, swobodnie mogły operować w granicach portu.