Data: 05.10.2019 08:47

Autor: 12358

Kto wymyślił ruletkę, zwaną królową kasyn?

Blaise Pascal. W 1645 r. wybitny matematyk Blaise Pascal wymyślił ruletkę na bazie swoich matematycznych zainteresowań rachunkiem prawdopodobieństwa. Nie było w niej wówczas zera, które zostało dodane później, aby zwiększyć zyski kasyn./ globalquiz.org / #matematyka #ciekawoski #hazard

Data: 05.10.2019 08:28

Autor: 12358

Jak po angielsku nazywa się trylion, czyli dziesięć do potęgi osiemnastej?

Quintillion. Polska stosuje tzw. długą skalę (milion, miliard, bilion, biliard, trylion, tryliard), a kraje anglosaskie – krótką (milion, bilion, trylion). W krótkiej skali nie występuje miliard i biliard, przez co trylion "przeskakuje" w tłumaczeniu do quintilliona. Powoduje to częste błędy w tłumaczeniach dużych liczb, np. wielkości budżetu USA./ globalquiz.org / #ciekawostki #matematyka

Data: 04.10.2019 07:46

Autor: 12358

Amerykański student George Dantzig spóźnił się na zajęcia, przez co uznał, że równania napisane na tablicy są zadaniem domowym. Z trudem, ale on sobie z nimi poradził. Jak się okazało, były to dwa "nierozwiązywalne" równania w statystyce, nad którymi naukowcy walczyli przez wiele lat.

/ https://buki.org.pl/news/ciekawostki-matematyczne/ #ciekawostka #matematyka

Data: 27.09.2019 10:49

Autor: Ijon_Tichy

Siema Lukry i Lukrecje. Nie wiem, czy znacie tę zagadkę, ale wrzucam, bo ją lubię.

Trzech przyjaciół wybrało się na pizzę. Pizza kosztowała 30 zł, więc każdy z nich złożył się po 10 zł. Po jakimś czasie kelnerowi przypomniało się, że pizza kosztuje 25zł, bo jest promocja. Musiał oddać 5 zł, ale nie da się 5 zł podzielić po równo na 3 osoby, więc więc oddał im po 1 zł, a 2 zł reszty wziął sobie jako napiwek.

Zatem:

– Jeżeli koledzy zapłacili po 10 zł, a potem odzyskali po 1 zł, to tak, jakby każdy z nich zapłacił po 9 zł. Wobec tego 3 razy 9 zł = 27 zł.

– Kelner wziął 2 zł napiwku, więc 27 zł + 2 zł = 29 zł. Gdzie podziała się złotówka?

#zagadka #ciekawostki #matematyka

Data: 27.09.2019 09:08

Autor: Lukmar

Mam takie równanie macierzowe:

p1 = M1 (o2 – o1 + M2 * p2)

M1 i M2 to macierze 3x3, p1, p2, o1 i o2 to wektory 3x1. Czy jestem w stanie jakoś to przekształcić żeby uzyskać postać p1 = A * p2 ?

Chciałbym skrócić to wszystko do mnożenia przez jedną macierz.

#matematyka

Najtrudniejszy konkurs matematyczny w Ameryce, w którym większość otrzymuje 0/120 punktów

Data: 09.06.2019 08:37

Autor: Bethesda_sucks

youtu.be

Konkurs Putnam to coroczny konkurs matematyczny dla studentów zapisanych na uczelnie wyższe w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (niezależnie od narodowości uczniów). Przyznaje stypendium i nagrody pieniężne w wysokości od 250 do 2500 dolarów dla najlepszych studentów i 5000 do 25 000 dolarów dla najlepszych szkół, a dodatkowo jeden z pięciu najlepszych uczestników otrzymuje stypendium w wysokości do 12 000 USD oraz zwolniony jest z czesnego na Uniwersytecie Harvarda. Co więcej 100 najlepszych uczestników zostaje wymienionych w prestiżowym American Mathematical Monthly (ich nazwiska są uporządkowane alfabetycznie w rankingu), a nazwiska i adresy 500 najlepszych uczestników są wysyłane do wszystkich instytucji biorących udział w tym "egzaminie".

Powszechnie uważany za najbardziej prestiżowy konkurs matematyczny na poziomie uniwersyteckim na świecie jest tak trudny, że przeważnie mediana wyników wynosi od 0 do 1 na 120 punktów (sic!).

#nauka #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #matematyka

Data: 26.05.2019 22:16

Autor: Submission

Do czasów Hertza, Tesli i złodzieja Marconiego, nikt wiedział o istnieniu fal radiowych. Ba! Początkowo tych panów uważano za szarlatanów. Nigdy nie byłem ateistą, ale raczej agnostykiem. Wierzę, że istnieje jakiś bóg, jakaś pierwotna energia, która sprawia, że materia ma takie, a nie inne parametry. Pierdyliardy^^ wartości na fundamentalnym poziomie, np. masa elektronu, gdyby choć trochę ją zmienić, wszystko by się rozjebało. Uważam, że Steven Hawking się mylił. Kreator musi istnieć, bo prawdopodobieństwo powstania tego wszystkiego, dąży tak niewyobrażalnie blisko, do zera, że jest niemal niemożliwe.

No, chyba, że założymy gigantyczną liczbę wielkich wybuchów i nieudanych wszechświatów przed nami, tak niewyobrażalną, jak liczba gwiazd w naszym wszechświecie.

Myślę, że po prostu nie jesteśmy w stanie jeszcze dostrzec tego kreatora lub tej energii.

#filozofia #nauka #religia #kosmos #matematyka

Data: 24.05.2019 07:25

Autor: Ijon_Tichy

Einstein powiedział, że "Bóg nie gra w kości". Przy innej okazji wspominał, że jego największym marzeniem jest zrozumienie Boga. Jak to możliwe, że ten geniusz odwoływał się do Boga?

Jak już wspominałem, kiedyś miałem ateistyczną wizję rzeczywistości. To się zaczęło zmieniać wraz ze wzrostem wiedzy. Nie wymądrzam się. Mam w najmniejszym poważaniu ten dziecinny spór o istnienie lub nieistnienie Boga.

To, że zacząłem wierzyć w Boga jest syntezą wielu lat gromadzenia wiedzy.

A oto taki maleńki kamyczek do ateistycznego ogródka ;) szczególnie polecam konkluzje autora, które zamieścił w kilku ostatnich minutach filmu.

Szanuję ateistów, jednak uważam, że drastycznie filtrujecie ogląd rzeczywistości.

#swiatopoglad #ateizm #bog #matematyka #filozofia

https://youtu.be/wb7kPaM8cfg

Data: 16.05.2019 21:22

Autor: drewniany

@Thanos, X, Y to zbiory tagów: suma [X || Y] iloczyn [X && Y] dopełnienie [!X], coś tego typu, jakiś kod czy coś takiego. Można by też do tego włączyć zbiór Z użytkowników, czyli dałoby się np. obserwować posty z pod tagu X użytkownika Z. Dzięki temu każdy mógłby dopasować kontent jak tylko chce ;)

Może by też dać taką opcję do czarno albo strimów czy obserwujących?

#lurker #matematyka #programowanie

Data: 10.05.2019 11:29

Autor: Lukmar

Jak ustawic tolerancję do obliczeń na podstawie tolerancji wymiarów geometrycznych?

Pracuje nad silnikiem geometrycznym. Chodzi o to że mam zadana tolerancje wymiarów (że np. punkty odległe o mniej niz 1e-6 jednostki są w tym samym miejscu) i potrzebuję jakos uwzglednic te tolerancje w obliczeniach, np. macierzowych (ustalić kiedy cos jest rowne 0 itd). Macie pomysł gdzie tego w ogóle szukać?

#matematyka #informatyka

Data: 07.05.2019 22:24

Autor: mosiek

#programowanie #matematyka

Szukam jakichś prostych skryptów w Pythonie lub Perlu wraz z bibliotekami do bibliotek Hidden Markov Model lub sieci neuronowych.

Generalnie chodzi mi o predykcję 1 kroku lub więcej który będzie zawierał kilka liczb, z zestawu danych w które wchodzą rekordy z kilkoma liczbami gdzie rekordów jest 1 lub więcej. Liczby z jednej kolumny powinny mieć predykcję wobec samych siebie ale kolumn jest kilka.

Bawił się ktoś z was Lurki w coś takiego?

Wiem że jest ANN Toolbox do sci/matlaba ale nie potrafię go ogarnąć. Mam skrypt ale kuleję ze scilabem.

Ewentualnie czy ktoś jest w stanie pomóc przez wymianę maili/discord?

Data: 23.04.2019 19:08

Autor: Bartek

Ehhh, zanim człowiek poszedł na studia to wchodził w takie zagadki matematyczne dla azjatów i mówił tylko "No ale trudne", a teraz? Widzi sie taki obrazek i myśli tylko że to mega proste, bo wystarczy obliczyc punkt przecięcia funkcji i pole ma się z dwóch całek oznaczonych :/ #matematyka #polibuda

Data: 05.03.2019 13:43

Autor: Lukmar

Jako że moje poprzednie pytanie spotkało się z tak szumnym odzewem to mam kolejne ( ͡º ͜ʖ͡º)

Mam wzór na obliczanie środka ciężkości wielokątów 2D. Jak mogę go przetransferować na 3D? Nadal zamierzam obliczać środki tylko figur płaskich. Z tym że te figury będą w układzie 3D. Wzór jest na 2D.

Wzór

Data: 05.03.2019 10:07

Autor: Lukmar

Mam za zadanie policzyć wektor normalny wielokąta "skierowanego". Nie wiem czy to dobre słowo, ale chodzi o to że jest istotne, w którą stronę są ponumerowane punkty. (Jak by byly odwrotnie to normalny ma miec przeciwny zwrot). Kazdy bok jest jakby wektorem.

Czy dobrze kombinuję że jeżeli zrobię taką pętlę:

for (i=0; i<ilość boków; i++){

Wektor1 = bok[i]

Wektor2 = bok[i+1]

Normalny += wektor1 x wektor2 //iloczyn wektorowy

} To normalny wyjdzie ostatecznie w zawsze z dobrym zwrotem?

Wiem, ze moglbym policzyc iloczyn wektorowy dla dwoch dowolnych sasiednich boków, ale wtedy jezeli akurat sie trafi kąt wklęsły to wektor normalny wyjdzie w złą stronę.

Kalkulator Procentowy - obliczaj działania na procentach w kilka sekund!

Data: 23.02.2019 11:48

Autor: skalkulujpl

skalkuluj.pl

Nasz kalkulator umożliwia sprawne obliczanie działań opartych o procenty (obliczanie procenta z liczby, jaki procent x stanowi y, a także o jaki procent różnią się liczby). Ponadto na stronie znajdziecie opis dotyczący wyżej wymienionych operacji – niestety z czasem wiele osób zapomina jak wykonywać tak podstawowe działania, a kalkulator nie zawsze musimy mieć pod ręką. Warto przeczytać, a także korzystać dla oszczędności czasu.

Niesamowite struktury stworzone w Grze w Życie Johna Conway'a

Data: 20.02.2019 22:59

Autor: Lukmar

youtu.be

Gra w życie to jeden z pierwszych i najbardziej znanych przykładów automatu komórkowego, wymyślony w roku 1970 przez brytyjskiego matematyka Johna Conwaya.

Zasady:

Gra toczy się na nieskończonej planszy (płaszczyźnie) podzielonej na kwadratowe komórki. Każda komórka ma ośmiu „sąsiadów”, czyli komórki przylegające do niej bokami i rogami. Każda komórka może znajdować się w jednym z dwóch stanów: może być albo „żywa” (włączona), albo „martwa” (wyłączona).

– Martwa komórka, która ma dokładnie 3 żywych sąsiadów, staje się żywa w następnej jednostce czasu (rodzi się)

– Żywa komórka z 2 albo 3 żywymi sąsiadami pozostaje nadal żywa; przy innej liczbie sąsiadów umiera (z „samotności” albo „zatłoczenia”)

Co można z tego zrobić? Wikipedia całkiem zgrabnie to opisuje.

Nie wiem jaki hash. Gra w życie to automat komórkowy, automaty komórkowe chyba coś mają z algorytmiki, algorytmika to dział informatyki, ale jakoś matematyka mi tu bardziej leży.

Hipoteza Riemanna (Bóg jest matematykiem)

Data: 11.02.2019 12:14

Autor: 12358

youtu.be

Hipoteza Riemanna – sformułowana w 1859 roku hipoteza, dotycząca badanej przez niemieckiego matematyka Bernharda Riemanna funkcji dzeta. Jest jednym z największych nierozwiązanych problemów w matematyce. (wiki)

Najbardziej niezwykła równość w matematyce...

Data: 03.02.2019 19:56

Autor: StandardEditor

kierul.wordpress.com

Zapraszam wszystkich do zapoznania się z "niezwykłą równością", w matematyce a chodzi dokładniej o wzór Eulera i jego zastosowania.

Poniżej dodaje również filmik, który pozoli lepiej zrozumieć "magię" Eulera i matematyki, która otacza nas ze wszystkich stron.