Romantyczny jak... haker Hamasu. Izraelscy żołnierze dali się uwieść fałszywym profilom

Data: 17.02.2020 19:30

Autor: Starszyoborowy

cyberdefence24.pl

Izraelscy żołnierze padli ofiarą złośliwej kampanii prowadzonej przez hakerów Hamasu. Cyberprzestępcy podszywali się pod atrakcyjne kobiety w mediach społecznościowych, aby za pomocą fikcyjnych profili zachęcać przedstawicieli wojska do dalszej interakcji. Spreparowane konta były starannie dopracowane przez co wzbudzały zaufanie wśród ofiar. Jest to już trzecia tego typu operacja w ciągu ostatnich trzech lat.

#izrael #hamas #terroryzm #facebook #instagram #hakerzy

Ważne dane tysięcy klientów wyciekły z Virgin Mobile Polska

Data: 26.12.2019 14:25

Autor: ziemianin

telepolis.pl

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #aktualnosci #polska #telefoniakomorkowa #Virginmobile #hakerzy #operatorzykomorkowi #cyberbezpieczenstwo #cyberatak

Hakerzy zyskali dostęp do danych tysięcy klientów Virgin Mobile Polska. Chodzi m.in. o imiona i nazwiska oraz numery PESEL

Ważne dane tysięcy klientów wyciekły z Virgin Mobile Polska

W Virgin Mobile doszło do wycieku danych tysięcy klientów, w tym ich imion i nazwisk oraz numerów PESEL. Jak poinformował operator, wyciek nastąpił na skutek ataku hakerskiego na jedną z aplikacji informatycznych firmy.

Virgin Mobile Polska w oświadczeniu wyjaśniło, że do ataku hakerskiego na firmę doszło w dniach 18-22 grudnia 2019 roku. Zaatakowana aplikacja "umożliwiała dostęp do danych rejestrowych" klientów spółki – chodzi m.in. o imiona i nazwiska oraz numer PESEL lub numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Atak na Virgin Mobile Polska. Wyciekły dane, klienci informowani są SMS-owo

Operator podkreśla jednak, że chodzi o dane 12,5 proc. klientów prepaid, czyli telefonów "na kartę". Dane abonentów, według Virgin, nie wyciekły – przynajmniej dopóki nie korzystali oni również z kart prepaid. "Osoby, których dane wyciekły, zostały o tym poinformowane SMS-owo" – podkreśla Virgin.

Jeśli jednak ktoś posiada nieaktywny numer w Virgin, powinien skontaktować się z infolinią w celu ustalenia, czy jego dane mogły wyciec. Operator doradza kontakt telefoniczny również klientom, którzy dokonywali cesji numeru na inną osobę.

Spółka zapewniła w oświadczeniu, że od razu po ataku podjęła "działania mające na celu zabezpieczenie danych abonentów przed dalszymi atakami" oraz "złożyła stosowne zawiadomienie do organu nadzoru zgodnie z RODO" i "złoży również zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do organów ścigania".

Spółka wzmocniła również procedury uniemożliwiające wykorzystanie danych abonentów, które zostały nielegalnie pozyskane (wprowadzenie dodatkowych/ponadstandardowych środków weryfikacji tożsamości), do składania dyspozycji dotyczących umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z tymi abonentami.

Virgin Mobile podkreśliło też, że w ramach ataku hakerzy nie uzyskali dostępu ani do baz ani infrastruktury operatora, a jedynie części danych udostępnionych w jednej aplikacji.