Data: 18.07.2019 19:08

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 18 lipca

1953 – Alberto Ascari wygrywa GP Wielkiej Brytanii. To jego 12. zwycięstwo w F1. 10. raz na podium stanął Juan Manuel Fangio.

1959 – Jack Brabham wygrywa po raz drugi w F1. W GP Wielkiej Brytanii wywalczy też pierwsze pole position. Pierwszy raz na podium staje Bruce McLaren.

1965 – Jim Clark triumfuje w GP Holandii. Popisuje się również 20. w swojej karierze najszybszym okrążeniem w wyścigu.

1970 – Jochen Rindt wygrywa Grand Prix Wielkiej Brytanii. Po raz 31. i ostatni na podium w swojej karierze staje Jack Brabham. W F1 debiutuje Emerson Fittipaldi. 86. i ostatni raz w F1 jedzie Dan Gurney.

1976 – Niki Lauda triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. 50. GP w historii zalicza zespół Shadow.

1981 – John Watson wygrywa GP Wielkiej Brytanii. 100. wyścig w F1 zalicza Jean-Pierre Jarier, a 200. Ford Cosworth jako producent silników.

1982 – Po raz 19. w F1 wygrywa Niki Lauda. W GP Wielkiej Brytanii swoje pierwsze pole position wywalczy Keke Rosberg. Pierwszy raz na podium staje Patrick Tambay.

2011 – „Koniec lata Kubica rozpocznie końcową fazę rehabilitacji, a po jej zakończeniu będzie możliwe przeprowadzenie testów, prawdopodobnie z użyciem bolidu Renault z 2009 roku” – mówi Eric Boullier.

2018 – Diario Motorsport pisze, że Robert Kubica rozmawia z Haasem. W ciągu kilku kolejnych dni doniesienia te zdementują zarówno szef tej ekipy Gunther Steiner, jak i sam Robert Kubica.

#f1 #formula1

Data: 17.07.2019 16:35

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 17 lipca

1954 – Drugie i ostatnie zwycięstwo w F1 odnosi Jose – Froilan Gonzalez, triumfując w GP Wielkiej Brytanii. Drugi i ostatni raz na podium staje Onofre Marimon. Ciekawostką jest to, że najszybsze okrążenie w tym wyścigu wykręciło… czterech kierowców. W F1 debiutuje zespół Vanwall.

1971 – Jackie Stewart wygrywa GP Wielkiej Brytanii. Swoje 10. podium w F1 zalicza ekipa March.

1995 – Umiera Juan Manuel Fangio, pięciokrotny mistrz świata (51 startów, 24 zwycięstwa, 29 pole positions i 35 podiów).

2012 – Dowiadujemy się, że majowa operacja Roberta Kubicy powiodła się, ale „jej efekty – choć pozytywne – nie okazały się aż tak znaczące i natychmiastowe, jak na to liczono.”

2015 – Zmarł Jules Bianchi w wyniku obrażeń doznanych podczas Grand Prix Japonii 2014.

#f1 #formula1

Kubica: W sierpniu pomyślę o przyszłości

Data: 17.07.2019 11:57

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #f1 #formula1 #rk88 #robertkubica #kubica #

Polski kierowca powiedział po Grand Prix Wielkiej Brytanii, że swoją wyścigową przyszłością zajmie się podczas sierpniowej przerwy w mistrzostwach świata Formuły 1.

Kubica: W sierpniu pomyślę o przyszłości

Po powrocie do ścigania jako podstawowy kierowca zespołu Williams, Robert Kubica zmaga się bardziej ze swoim bolidem, aniżeli konkurencją i zajmuje ostatnie miejsce w punktacji sezonu. Pomimo posiadania, jak oświadczono w ubiegłym roku, długoterminowej umowy z brytyjskim zespołem, przyszłość Polaka nie jest jasna.

Zapytany przez Motorsport.com kiedy zacznie myśleć o kolejnym sezonie, Kubica odpowiedział: – Cóż, wiele będzie zależało od tego co będzie możliwie i co chciałbym robić.

– Teraz jest dość gorący okres, a sierpień będzie dobrym momentem, by oddalić się trochę od padoku i spokojnie pomyśleć o tym co realnie jest możliwe i jakie będą propozycje. Można sobie myśleć o wszystkim, ale jeszcze trzeba mieć potem możliwości [by to robić].

– Będzie to więc kombinacja różnych rzeczy, ale zdecydowanie sierpień będzie takim miesiącem, kiedy będzie można zastanowić się chociaż nad własnymi pomysłami.

Krakowianin przyznał, że jest zbyt zainteresowany dopytywaniem swojego zespołu o projekt przyszłorocznego samochodu, ani o przewidywany progres.

– Szczerze, to nie rozmawiam [z zespołem] o przyszłym roku. Sądzę, że na tym etapie można powiedzieć cokolwiek się chce na temat kolejnego sezonu. Widziałem już wiele scenariuszy. Zawsze powtarzam, że w grudniu, w tunelu aerodynamicznym każdy samochód wygląda na mocny. A potem na torze, jak nauczyła i pokazała mi historia, sytuacja może się rozwinąć w obie strony.

– W 2008 roku, w BMW, rozpoczynając sezon byliśmy na testach najwolniejsi, a do inauguracyjnego grand prix startowaliśmy z pierwszego rzędu. Tego samego roku słyszałem, ze w 2009 będziemy walczyć o tytuł, a byliśmy najwolniejsi przez większą część sezonu.

– OK, gdy jesteś tak daleko z tyłu to łatwo przewidzieć, że nie będziesz walczyć o mistrzostwo, ale nigdy nie wiadomo… Sądzę więc, że nie ma większego sensu, by wdawać się w szczegóły na temat tego co się wydarzy i jak będzie wyglądał bolid Williamsa.

– Koniec końców została jeszcze spora część bieżącego roku. Jeśli zaczniesz mówić o przyszłym sezonie to znaczy, że w tym nic dobrego się już nie wydarzy – zakończył Robert Kubica.

Efekt przyziemny wraca do bolidów F1 - szczegóły najnowszych przepisów Formuły 1 na rok 2021

Data: 17.07.2019 10:52

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #technologia #f1 #formula1 #

Formuła 1 przy pracach nad samochodami na 2021 rok kieruje swoją uwagę w stronę tzw. „efektu przyziemnego”. Według szefów F1 powrót tej aerodynamicznej koncepcji jest kluczem, który może ułatwić bolidom podążanie za sobą.

Efekt przyziemny wraca do bolidów F1

Pierwsze spojrzenie na szczegóły najnowszych przepisów Formuły 1 na rok 2021

Podczas gdy F1, FIA i zespoły ciągle pracują nad finalizacją nowych przepisów mających obowiązywać od sezonu 2021, światło dzienne ujrzały pierwsze szczegóły związane z gruntowną zmianą, którą przejść ma „królowa motorsportu”.

Zgodnie z tym co pokazuje ilustracja autorstwa Giorgio Pioli, nowe zasady dotykają całkowitej zmiany koncepcji tego, jak nowe samochody mają wytwarzać siłę docisku.

Głównym zamysłem jest pozbycie się złożonych urządzeń i rozwiązań aerodynamicznych, które dominują w obecnych czasach, zwłaszcza w obszarach skrzydeł i sekcji bocznych. W planach jest m.in prostsze i mniej czułe przednie skrzydło.

Jednak największa zmiana dotyczy tego co jest pod samochodem – seria tuneli Venturiego zasili podwójny dyfuzor, który wytwarzać będzie większość docisku. Pomysł jest zbliżony do tego co już było obecne w Formule 1. Po razy pierwszy efekt przyziemny [ground effect] wykorzystano w Lotusie (rysunek poniżej) pod koniec lat 70. ubiegłego stulecia. Rozwiązanie to zostało zakazane w 1983 roku.

Data: 16.07.2019 16:05

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 16 lipca

1928 – Urodził się Jim Rathamann (10 GP, 1 zwycięstwo, 4 podia)

1955 – Juan Manuel Fangio zapewnia sobie tytuł mistrzowski w sezonie 1955, swój trzeci w karierze. Zrobił to zajmując 2. miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Wygrał Stirling Moss, dla którego był to pierwszy triumf w karierze. Swoje drugie i ostatnie podium w F1 zaliczył Karl Kling, a debiut Jack Brabham.

1960 – Jack Brabham wygrywa GP Wielkiej Brytani. Pierwszy raz na podium staje John Surtees.

1966 – Kolejne zwycięstwo w Wielkiej Brytanii dla Jacka Brabhama.

1977 – James Hunt wygrywa w GP Wielkiej Brytanii. To jego 20. podium w karierze. W F1 debiutują w tym wyścigu Gilles Villeneuve, Patrick Tambay oraz zespół Renault.

1978 – Carlos Reutemann triumfuje w Wielkiej Brytanii. 50. występ w F1 zalicza ekipa Copersucar.

1983 – Po raz 18. i ostatni w swojej karierze z pole position startuje Rene Arnoux. Wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii wygrywa Alain Prost.

1989 – Alain Prost triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. To jego 38. zwycięstwo w karierze.

1995 – Johnny Herbert odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Wielkiej Brytanii.

2000 – Mika Hakkinen triumfuje w GP Austrii. Swoje 100. grand prix w F1 David Coulthard uświetnia 2. miejscem.

2006 – Po raz ostatni w swojej karierze z pole position rusza Michael Schumacher. Ostatecznie odnosi on zwycięstwo w Grand Prix Francji. Oba treningi, w których brał udział przed tym GP wygrał Robert Kubica.

2017 – Lewis Hamilton triumfuje w GP Wielkiej Brytanii, stając po raz 110 na podium. To 70. wygrana Mercedesa w F1. Swoje 50. grand prix zaliczają Max Verstappen, Carlos Sainz i Kevin Magnussen.

2017 – Frederic Ferret, jedyny dziennikarz obecny podczas testów Renault na Paul Ricard, mówi w wywiadzie dla Elven Sports: „Jego przygotowanie do jazdy zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Spisywał się jak prawdziwy kierowca Formuły 1. Widziałem go na najdłuższej pętli Paul Ricard, po której będą jeździć kierowcy w przyszłym roku. Wszystko wyglądało imponująco i prawidłowo. Nie znam czasów okrążeń więc trudno to jednoznacznie określić, ale wyglądał jak normalny kierowca F1. Mówił mi, że chce wrócić, ale musi testować aktualny bolid. Może dojdzie do tego w Budapeszcie, a może w Belgii. Jeżeli jednak Renault mówi, że nie ma wobec niego planów, to na pewno je ma” – powiedział Ferret.

#f1 #formula1

https://powrotroberta.pl/2019/07/tego-dnia-w-f1-16-lipca.html

Data: 15.07.2019 14:49

Autor: MrHardy

Max Verstappen przyznał, że Sebastian Vettel tuż po zakończeniu Grand Prix Wielkiej Brytanii przeprosił go za niefortunny incydent. Holender w wyniku kolizji stracił szansę na podium.

Verstappen w walce na 37. okrążeniu uporał się z Vettelem. Niemiec próbował kontrować w zakręcie Vale, jednak na wejściu zablokował hamulce i z całym impetem uderzył w tył bolidu Red Bulla. Obaj zawodnicy znaleźli się poza torem i po kilku chwilach zdołali kontynuować jazdę.

Całe zdarzenie spowodowało spadek Verstappena na piątą pozycję. Z kolei Vettel z uszkodzonym bolidem wypadł poza czołową dziesiątkę, a jego wynik obciążą także 10-sekundowa kara.

Po wyścigu kamery zarejestrowały moment jak Niemiec podchodzi do kierowcy zespołu Red Bull Racing i obaj zawodnicy podają sobie ręce.

– Myślę, że źle ocenił hamowanie w tamtym miejscu – powiedział Verstappen. – Przed chwilą z nim rozmawiałem i przeprosił mnie. To rozczarowujące, ale nie zmienimy tego.

Vettel w pierwszej chwili kwestionował przez radio sposób obrony Holendra, jednak potem wziął winę na siebie.

Wyjaśniając okoliczności zajścia, Niemiec przyznał: – Myślałem, że wewnętrzna [zakrętu] będzie otwarta, ale tak nie było. Przez chwilę wyglądało, że będzie [Verstappen] zjeżdżał do środka, ale został po lewej stronie, a ja byłem zbyt blisko i nie mogłem uniknąć kolizji.

Na pytanie o swój punkt widzenia odnośnie przyznanej kary Vettel odpowiedział: – W porządku, to była moja wina.

https://www.youtube.com/watch?v=-KUixlLrO6c

#f1 #formula1

https://pl.motorsport.com/f1/news/vettel-przeprosil-verstappena/4495148/

Data: 15.07.2019 13:14

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 15 lipca

1961 – Drugie i ostatnie zwycięstwo w F1 odnosi Wolfgand von Trips, triumfując w Wielkiej Brytanii.

1967 – Jim Clark odnosi 22 zwycięstwo w F1, wygrywając w Wielkiej Brytanii.

1972 – Emerson Fittipaldi wygrywa po raz 4. w F1. W Grand Prix Wielkiej Brytanii osiągnął również swoje 10 podium w F1.

1990 – Alain Prost triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. Swój 200. start w F1 zalicza Riccardo Patrese.

2001 – Najlepszym w GP Wielkiej Brytanii okazuje się Mika Hakkinen. To było jego 50. podium w F1.

#f1 #formula1

Kubica: Musimy coś zmienić, bo zwariujemy

Data: 15.07.2019 11:32

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #formula1 #f1 #robertkubica #kubica #RK88 #williams

Kubica: Musimy coś zmienić, bo zwariujemy

Robert Kubica zajął 15. miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii. To najwyższa pozycja Polaka w trwającym sezonie Formuły 1.

Kubica ruszał do rywalizacji z ostatniego rzędu, za swoim kolegą z zespołu, George’em Russellem. Start przebiegł bez problemów, choć tym razem nie przyniósł awansu w górę stawki. Zysk pozycji odbył się dzięki kolizji dwóch kierowców Haasa, którzy musieli zjechać do swoich mechaników, a następnie wycofali się z rywalizacji.

Podczas pierwszego stintu w użyciu były pośrednie opony. Zmiana na twardą mieszankę nastąpiła na 21. okrążeniu, gdy na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Neutralizację spowodował wypadek Antonio Giovinazziego, więc po wizycie u mechaników Polak awansował na 17. pozycję.

Awans o kolejne dwa oczka w górę spowodowany były przygodami Serio Pereza (uszkodzone przednie skrzydło) i Sebastiana Vettela. Niemiec, który po kolizji z Maxem Verstappenem musiał zaliczyć dodatkową wizytę w alei serwisowej, wyprzedził Kubicę na dwa okrążenia przed metą, jednak doliczona 10-sekundowa kara zepchnęła go ponownie za Polaka.

Po zakończeniu rywalizacji, w wywiadzie udzielonym stacji Eleven Sports, Kubica wyraził umiarkowane zadowolenie tym jak przebiegało dla niego Grand Prix Wielkiej Brytanii.

– Dzisiaj jest podobnie [jak po wczorajszych kwalifikacjach], chociaż wyścig nie był łatwy. Znowu mieliśmy ten sam problem co wczoraj w kwalifikacjach, tak że jest jak jest.

Pytanie dziennikarza o pozytywy związane z całym weekendem na Silverstone sprawiło, że Polak znacząco zawiesił głos.

– Hmm, ja wiem? Było jak było. Pozytywne było coś, co nie było naszą zasługą. Inne bolidy miały jakieś problemy i przynajmniej było coś – w cudzysłowie – ze ścigania. Przynajmniej ktoś mnie wyprzedzał lub miałem jakiś tam cel.

– Najpierw trzeba wyeliminować niektóre rzeczy, bo inaczej naprawdę zwariujemy. W bolidzie z jednego okrążenia na drugie zmienia się balans, ponieważ znowu występuje ten sam problem co wczoraj w kwalifikacjach. Nagle tracisz balans i części sekundy na okrążeniu, które może mało zmieniają, ale przynajmniej byłoby stabilnie.

– Aby człowiek nie wariował w bolidzie wypadałoby żeby to wszystko trzymało się kupy.

Polski kierowca opowiedział również o większych poprawkach, których wprowadzenie zaplanowane jest na kolejne dwa wyścigi.

– Na pewno poprawki – jeśli zadziałają – to zbliżą nas trochę do konkurencji. Natomiast jeśli będziemy mieli takie same problemy jak wczoraj i dzisiaj w moim bolidzie, to tak naprawdę poprawki są poprawkami, ale my tu tracimy dziesiąte części sekundy, ponieważ dzieją się rzeczy, które nie powinny się dziać – zakończył Robert Kubica.

Data: 13.07.2019 14:08

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 13 lipca

1914 – Urodził się Sam Hanks (8 startów, 1 GP, 4 podia).

1918 – Urodził się Alberto Ascari, dwukrotny mistrz świata F1 (1952, 1953). Wystartował w 32 wyścigach, 13 razy wygrywał, zdobył 14 pole positions, 17 razy stawał na podium. Tylko raz zdarzyło się, by dojechał do mety i nie zajął miejsca na podium.

1957 – Na świat przyszedł Thierry Boutsen (163 starty, 3 zwycięstwa, 15 podiów, 15 pole positions).

1974 – Urodził się Jarno Trulli. W ciągu 15 sezonów w F1 zaliczył 252 starty (1 zwycięstwo, 4 pole positions, 11 podiów).

1980 – Alan Jones odnosi 8. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Wielkiej Brytanii. 95 i ostatnie GP w swojej karierze zalicza Patrick Depailler. 20. podium w F1 zdobywa ekipa Williamsa, a 90. Brabhama.

1986 – Nigel Mansell triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. Po raz 20. z pole position startuje Nelson Piquet. 50 start w F1 zalicza Thierry Boutsen, a 176. i ostatni Jacques Laffite. Był to 50. wyścig dla Loli.

1997 – GP Wielkiej Brytanii wygrywa Jacques Villeneuve. Po raz 1. na podium staje Alexander Wurz, a 50. start w F1 zalicza David Coulthard. Było to jednocześnie 100. zwycięstwo Williamsa w F1.

2011 – Pojawiają się odpowiedzi Roberta Kubicy na pytania kibiców, zadawane za pośrednictwem zespołu. „Czynię postępy zgodnie z przewidywaniami i na szczęście nie ma żadnych komplikacji, które mogłyby wpłynąć na czas rekonwalescencji. Nadal jest za wcześnie aby uzyskać jasny obraz czasu mojego powrotu, ale najważniejsze żeby się nie śpieszyć” – czytamy.

2017 – „Po tych dwóch dniach testów, moje wątpliwości całkowicie zniknęły. Nie jeździłem jeszcze obecnym samochodem Formuły 1 i nie byłbym gotowy na Silverstone. Przetestowanie nowego auta zajmie dwa dni. To zwiększy moje szanse o 1000%. Nigdy się nie poddałem i coś ciągle mówiło mi, że wrócę. Czułem się nawet lepiej niż podczas testów w Walencji. Miałem dużą pewność siebie” – komentuje swój test z Renault na Paul Ricard Robert Kubica.

#f1 #formula1

Klara (kłamczuszka) Williams: Robert to niesamowicie pracowita osoba

Data: 13.07.2019 09:33

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #sport #wywiad #ClaireWilliams #Williams #formula1 #f1 #kubica #rk88 #robertkubica

Klara (kłamczuszka) Williams: Robert to niesamowicie pracowita osoba

Szefowa ekipy z Grove, Claire Williams co i rusz musi dementować pojawiające się plotki o rzekomym zastąpieniu Roberta Kubicy innym zawodnikiem. W rozmowie z Motorsport.com Brytyjka po raz kolejny zaprzeczyła wszelkim takim sugestiom, a także odsłoniła nieco kulisy pracy z Polakiem.

Williams stwierdziła, że musi definitywnie uciąć spekulacje dotyczące najbliższej przyszłości Kubicy.

– Robert ściga się z nami w tym roku i nadal będzie to robić. Nie wiem skąd się biorą wszystkie te plotki i czemu tak wiele narosło ich w ostatnich tygodniach akurat wokół Williamsa.

Córka obchodzącego właśnie 50-lecie na stanowisku szefa zespołu, Sir Franka Williamsa, z podziwem wypowiada się o technicznych umiejętnościach polskiego kierowcy.

– Jednym z powodów, dla których chciałam sprowadzić Roberta do zespołu jest to, jak wielką pracę wykonał dla nas, gdy był kierowcą rezerwowym. W ciągu całego ubiegłego roku widzieliśmy jego siłę i umiejętności techniczne.

– Jeśli spędzisz trochę czasu na rozmowie z Robertem, od razu zorientujesz się jak jest inteligentny, ile ma wiedzy na temat samochodu i jego osiągów. Oczywiście przed rozpoczęciem sezonu wiedzieliśmy w jakim miejscu się znajdujemy. Potrzebowaliśmy więc kogoś, potrzebowaliśmy kierowcy, z dużym poziomem inteligencji technicznej, który będzie potrafił przekazać to co dzieje się z autem na torze, najpierw inżynierom, a potem ludziom w fabryce. To był główny powód, dla którego zabraliśmy go [Kubicę] na pokład.

– Okazał się nieoceniony w procesie wypracowywania osiągów naszego samochodu. Robert jako osoba jest niesamowicie pracowity i bardzo skoncentrowany na tym co ma do zrobienia. Wszyscy wiemy jaki miał wypadek. Każdy kto wraca do naszego sportu po czymś takim jest niezwykły. Pokazuje to jego odporność. Jedyną osobą, u której coś takiego jeszcze widziałam jest Frank. Aby powrócić po tak poważnych obrażeniach trzeba mieć niezwykły poziom determinacji – zakończyła Claire Williams.

Guenther Steiner, szef Haasa: gdyby nie wypadek, Robert Kubica byłby mistrzem świata

Data: 13.07.2019 08:57

Autor: ziemianin

sport.tvp.pl

#codziennaprasowka #wiadomosci #sport #f1 #formula1 #robertkubica #kubica #rk88 #GuntherSteiner

Guenther Steiner, szef Haasa: gdyby nie wypadek, Robert Kubica byłby mistrzem świata

Prawda jest taka, ze Robert Kubica jest znakomity, ale teraz musi gonić stracony czas. Nie jeździł bolidami Formuły 1 i nie przeszedł płynnie przez ich ewolucje, to trudne – mówi Guenther Steiner, szef teamu Haas w rozmowie z Sebastianem Parfjanowiczem. Cały wywiad w niedzielę podczas transmisji Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Data: 12.07.2019 19:28

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 12 lipca

1987 – Nigel Mansell (Williams) wygrywa GP Wielkiej Brytanii, stając po raz 20. na podium.

1992 – W wygranym przez Nigela Mansella (Williams) GP Wielkiej Brytanii debiutuje Damon Hill, a Ferrari zalicza swój 500. start w F1.

1998 – Michael Schumacher triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. 50. start w F1 zalicza Jos Verstappen, a 350. Williams.

2009 – Robert Kubica po dużych problemach technicznych z samochodem kończy GP Niemiec na 14. miejscu. Wygrywa Mark Webber, dla którego jest to 1. zwycięstwo w F1. Po raz pierwszy ruszał on również z pole position.

2014 – W przerwie między startami w WRC, Robert Kubica bierze udział w Rally Internazionale del Casentino. Jego pilotem tym razem jest Przemysław Mazur. Polacy, mimo dużego problemu technicznego na 3. OS-ie, pewnie wygrywają rywalizację z przewagą 2 minut i 40 sekund nad kolejną załogą. Auto Roberta (Ford Fiesta WRC) obsługuje w tej imprezie A-Style.

2017 – Drugi test Roberta Kubicy autem F1 Renault z 2012 roku. Na torze Paul Ricard wytyczana jest taka trasa, by jak najbardziej sprawdzić Roberta Kubicę. Polak przejeżdża 500 kilometrów bez jakiegokolwiek zmęczenia fizycznego.

#f1 #formula1

https://powrotroberta.pl/2019/07/tego-dnia-w-f1-12-lipca.html

Data: 11.07.2019 16:06

Autor: MrHardy

Claire Williams poinformowała w rozmowie z motorsport.com, że plotki dotyczące zastąpienia Roberta Kubicy za kierownicą jednego z FW42 są frustrujące i nie dojdzie do tego do końca obecnego sezonu.

Zapytana, czy Polak zostanie zastąpiony podczas GP Belgii przez Estebana Ocona odpowiedziała: – Kto powiedział, że Robert zostanie zastąpiony?

Niektóre francuskie media sugerowały, że miejsce Kubicy w zespole nie jest pewne, co sprawiło, że rzecznik prasowy PKN Orlen poinformował, że Polak pozostanie w zespole do końca sezonu.

– Uważam te spekulacje za dość frustrujące, ponieważ, gdy nie wiesz, co się dzieje wewnątrz zespołu, to nic nie wiesz. Nasze relacje z Robertem są mocne. Robi to, co do niego należy, a my staramy się zrobić wszystko, by zagwarantować mu auto na poziomie, którego oczekuje. Jeśli o mnie chodzi, nie jesteśmy sfrustrowani naszymi relacjami. To wynika bardziej z faktu, że nie ma auta, które chciałby mieć – dodała.

– Jesteśmy w połowie sezonu i jest za wcześnie, by zaczynać myśleć o 2020 roku i składzie kierowców. Nie jesteśmy jeszcze w stanie podjąć ostatecznych decyzji i prawdopodobnie nie zapadną one wcześniej niż w trzecim kwartale tego roku. W tym sezonie nie myślimy o zastąpieniu Roberta – zakończyła.

#f1 #formula1

https://pl.motorsport.com/f1/news/miejsce-kubicy-w-williamsie-jest-pewne/4492515/

Data: 11.07.2019 15:22

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 11 lipca

1943 – Urodził się Rolf Stommelen (53 GP, 1 podium)

1964 – Jim Clark wygrywa Grand Prix Wielkiej Brytanii przed Grahamem Hillem i Johnem Surteesem.

1971 – Podczas testów z Ferrari na Norisring ginie Pedro Rodriguez (54 GP, 2 zwycięstwa, 7 podiów).

1993 – Alain Prost wygrywa po raz 50. w F1, triumfując na Silverstone. Swoje pierwsze najszybsze okrążenie w wyścigu wykręca Damon Hill.

1999 – David Coulthard wygrywa Grand Prix Wielkiej Brytanii.

2004 – Swoje 80. zwycięstwo w F1 odnosi Michael Schumacher, triumfując w GP Wielkiej Brytanii.

2010 – Robert Kubica nie kończy Grand Prix Wielkiej Brytanii. Po przejechaniu 20 okrążeń w aucie jadącego na 3. miejscu Polaka dochodzi do awarii układu przeniesienia napędu. Wyścig wygrywa Mark Webber. Swoje 20. podium zalicza Mercedes.

2017 – Italiaracing informuje, że Robert Kubica będzie testował aktualny bolid Renault na Węgrzech.

2018 – Robert Kubica kończy testy opon Pirelli z Williamsem.

#f1 #formula1

https://powrotroberta.pl/2019/07/tego-dnia-w-f1-11-lipca.html

Były szef Lotusa: „Wierzę, że samochody Kubicy i Russella bardzo się różnią”

Data: 11.07.2019 03:34

Autor: ziemianin

powrotroberta.pl

#codziennaprasowka #wiadomosci #sport #samochody #formula1 #f1 #williams #robertkubica #kubica #matthewcarter #lotus

Wymagany angielski

Cały wywiad z Matthew Carter możecie obejrzeć TU

Jak Mercedes może kontrolować pracę silnika w poszczególnych bolidach, jak wygląda współpraca z nimi, co robią ekipy które nie mają wystarczającego budżetu i dlaczego Williams jest dziś tam, gdzie jest? Matthew Carter, były szef Lotusa w Formule 1, zdradza bardzo ciekawe kulisy działalności zespołu F1.

Carter był gościem podcastu Missing Apex. Gdy został zapytany o Williamsa, a przede wszystkim Roberta Kubicę i tego, czy Polak mierzy się z jedną z największych gwiazd F1 w przyszłości, odpowiedział:

„Tak, z pewnością. Nie sądzę jednak, żeby Robert Kubica robił cokolwiek źle. Myślę że jednym z problemów Williamsa w ubiegłym roku było to, że mieli dwóch młodych kierowców. Problemem z takimi zawodnikami jest to, że nie potrafią tak szybko rozwijać samochodu i nie da się tak mocno ufać ich feedbackowi. Jeżeli masz zawodników, którzy są regularni, możesz polegać na ich ocenie” – powiedział Carter.

„Kubica wykonuje dobrą pracę. Wierzę też, że samochody Kubicy i Russella bardzo bardzo się różnią. Może wynikać to z chęci robienia kroków do przodu, że mówią: dobra George ty jeździsz z takim typem skrzydła, a ty z takim. Często mówi się, że jedynym, do którego można porównywać kierowcę jest jego kolega z zespołu, ale to bardzo rzadko prawda. Przerabiałem to z Joylonem Palmerem pod koniec jego okresu w Renault, gdy mówił mi, jak bardzo jego samochód różni się od auta Hulkenberga, jak wszystko idzie na tamten samochód” – dodał.

Zapytany przewrotnie czy w takim razie wszystkie nowe części dawali w 2014 i 2015 roku do bolidu Romaina Grosjeana a nie Pastora Maldonado, Carter potwierdził, mówiąc: „Nie mieliśmy wielu pieniędzy więc jeżeli mieliśmy dwa przednie skrzydła albo jedno do przetestowania, to dawaliśmy je Grosjeanowi, bo mobliśmy liczyć na feedback od niego. Ojciec Pastora bardzo głośno wyrażał swój sprzeciw wobec tego więc robiliśmy to w ukryciu, bo tak naprawdę tylko inżynierowie i projektanci wiedzieli, czy założona jest nowa część czy stara”.

Carter zdradza bardzo ciekawą rzecz, że Williams na 2014 rok wybrał silniki Mercedesa tylko dlatego, że były o 75% tańsze niż silniki Renault. Francuzi windowali ceny dzięki dominacji z Red Bullem w latach 2010 – 2013. Według niego nie ma zagrożenia, że Williams zbankrutuje czy odejdzie z F1.

Były szef Lotusa potwierdza również to, co mówiła już Claire Williams. Że łatwo wywalczone 3. miejsca w 2014 i 2015 roku przez Williamsa dały im fałszywe przekonanie, że robią wszystko dobrze, podczas gdy w tamtych latach wszystko zależało od silników.

„Było wiele pęknięć i błędów w organizacji zespołu Williamsa, które zostały na papierze przykryte tym silnikiem Mercedesa. Kiedy silniki zaczęły się zbliżać do siebie, to wszystko wyszło na jaw”.

Carter opisywał również, jak wygląda kwestia przygotowania i dostarczania silników na Grand Prix przez Mercedesa, z którego jednostek korzystał Lotus w 2015 roku.

„Chassis przybywało na tor z Enstone, a silniki z fabryki Mercedesa. My nie mieliśmy żadnej kontroli nad tym, co dostajemy i w jakiej specyfikacji, poza zapisami umownymi. Podczas grand prix przy silnikach pracowali inżynierowie Mercedesa, tyle że ubrani w nasze stroje. Po wyścigu chassis leciało w jedną stronę, a silniki były pakowane i odjeżdżały w inną” – mówi Carter.

A jak wyglądała sprawa modów silnika i pracy jednostki na poszczególnych trybach?

„Podczas naszej współpracy to Mercedes zarządzał silnikiem. Oni decydowali na jakim trybie jechałeś, oni mogli zablokować zmiany kierowcy na kierownicy w celu ochrony silnika, zbyt wysokich temperatur itp” – powiedział Carter. Zapytany, czy takie coś może być nadal możliwe, odpowiedział: „Na 100%. Nie mam co do tego cienia wątpliwości, że dają inne tryby silników. Wtedy gdy Romain zdobył podium na Spa [2015 rok], Mercedes musiał dać mu coś więcej, bo nie chcieli, żeby Vettel go wyprzedził i zdobył podium. I przyznali nam to po wyścigu, powiedzieli, dlaczego to zrobili. Romain przyszedł do mnie potem i powiedział: ten samochód nigdy nie prowadził się tak dobrze. Bo jeżeli masz szybszy samochód, to lepiej pracuje aero, szybciej dogrzewasz opony, możesz później hamować”.

Jak jest zbudowana skrzynie biegów F1 i jak ona działa.

Data: 10.07.2019 15:37

Autor: ziemianin

youtube.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #technologia #samochody #f1 #formula1

Wymagany angielski

Jak jest zbudowana skrzynie biegów F1 i jak ona działa.

W tym filmie rozebrałem skrzynię biegów F1, aby pokazać, jak jest zbudowana skrzynia biegów Formuły 1 i trochę o tym, jak to działa.

Pracowałem nad samochodami wyścigowymi wiele lat temu, ale minęło już trochę czasu, odkąd pracowałem nad jakąkolwiek częścią jakiegokolwiek samochodu, nie mówiąc już o samochodowej skrzyni biegów Formuły 1 – jak pewnie widać w tym filmie.

W każdym razie bardzo fajnie było to rozebrać i zobaczyć, co jest w środku.

Dziękuję Mansell Motorsport za umożliwienie mi rozłożenia tego na części (i dla nich ponownego złożenia!)

Data: 10.07.2019 12:56

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 10 lipca

1946 – Urodził się Jean-Pierre Jarier (134 grand prix, 3 pole positions, 3 zwycięstwa)

1965 – Jim Clark wygrywa GP Wielkiej Brytanii. Było to 50. grand prix dla Dana Gurney`a.

1988 – Ayrton Senna wygrywa GP Wielkiej Brytanii. To było jego 10. zwycięstwo w karierze Pierwszy raz na podium staje Alessandro Nannini. 2. miejsce Nigela Mansella oznaczało 100. podium dla Williamsa w F1.

1994 – Damon Hill triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. 50. start w F1 zalicza zespół Footwork.

2005 – Juan Pablo – Montoya triumfuje na Silverstone.

2011 – Daniel Ricciardo debiutuje w F1. Grand Prix Wielkiej Brytanii wygrywa Fernando Alonso.

2014 – „Nico zawsze był szybki, ale nie tak szybki jak Robert Kubica. W tamtym okresie to on był zdecydowanie najlepszy. Często wtedy rozmawialiśmy o F1 – ja i Robert mieliśmy nadzieję, że kiedyś do niej trafimy, Nico wydawał się być tego pewny” – mówi Lewis Hamilton.

2016 – Lewis Hamilton wygrywa GP Wielkiej Brytanii.

2017 – Charlie Whiting mówi, że nie byłoby żadnych problemów z uzyskaniem przez Roberta Kubicę Superlicencji.

#f1 #formula1

Opracowanie, rozwój i produkcja samochodów Formuły 1 - BMW Sauber F1

Data: 10.07.2019 00:25

Autor: ziemianin

youtube.com

#codziennaprasowka #wiadomosci #ciekawostki #formula1 #f1 #technologia #bmw #bmwsauber #samochody

Opracowanie, rozwój i produkcja samochodów Formuły 1 – BMW Sauber F1

0:00 Engine Foundry

4:41 Engine Prototyping

7:10 Engine Quality Check

8:15 Engine Buildup

9:42 Engine Test Bench

10:42 F1 Car Modelling

12:05 Production of a Composite Monocoque

15:40 Seatfitting

18:39 Wind tunnel

19:58 Livery

20:50 Paint Shop

24:14 Final Assembly

28:04 Car Testing

Data: 09.07.2019 23:07

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 9 lipca

1982 – Urodził się Sakon Yamamoto, (21 grand prix)

1989 – Alain Prost triumfuje w GP Francji, a w Formule 1 debiutuje Jean Alesi. Było to 75. zwycięstwo McLarena oraz 350. gp dla Brabhama.

2005 – Robert Kubica na torze Le Mans zdobywa swoje pierwsze pole position w World Series by Renault.

2017 – Valtteri Bottas wygrywa GP Austrii. Było to 80. pole position w dotychczasowej historri dla Mercedesa.

#f1 #formula1

Kłamczuszka Klara Williams w podcascie Nicoo Rosberga. Ani słowa o Robercie

Data: 09.07.2019 10:43

Autor: ziemianin

youtube.com

#codziennaprasowka #podcast #clairewilliams #williams #nicorosberg #f1 #formula1

Wymagany angielski

Kanał Nico Rosberga

CLAIRE WILLIAMS, OBE | Team Principal ROKiT Williams Racing | Beyond Victory [#13](/t/13)

blog powrotroberta.pl

Claire o komentarzach ludzi z piwnic, operacjach i piżamie dla Senny

Bardzo ciekawą rozmowę z Claire Williams przeprowadził na swoim kanale na YouTube Nico Rosberg. Mistrz świata z 2016 roku pytał m.in. o podejście w zespole do młodych kierowców, Sir Franka Williamsa czy komentarze w internecie. Nie zabrakło bardzo ciekawych anegdot.

Data: 08.07.2019 12:58

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 8 lipca

1962 – Dan Gourney odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to jednocześnie jedyne w historii Formuły 1 zwycięstwo Porsche. Pierwszy raz na podium staje Tony Maggs.

1984 – Keke Rosberg triumfuje w GP USA 1984. To było jego 3. zwycięstwo w F1. Pierwszy raz z pole position ruszał Nigel Mansell, a ostatni pobyt na podium zaliczył Rene Arnoux. Jubileusz 50. startu w F1 zalicza Michele Alboreto, a 150. Niki Lauda.

1990 – GP Francji wygrywa Alain Prost. Ostatni raz na podium staje Ivan Capelli, a 50. start zalicza Satoru Nakajima. Ekipa Leyton House staje po raz pierwszy i ostatni na podium.

2007– Robert Kubica zajmuje 4. miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Przed nim meldują się Kimi Raikkonen, Fernando Alonso i Lewis Hamilton. Był to 750. start w F1 dla Ferrari.

2011 – „Sytuacja jest bardzo klarowna. Mamy porozumienie z Robertem i Nick też doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli Robert wyzdrowieje i będzie w stanie wrócić, to wróci. Koniec kropka. Nie ma innej możliwości. To ja jestem człowiekiem, który podpisał z nim kontrakt!” – mówi stanowczo Eric Boullier dla sport.pl.

2012 – Mark Webber triumfuje w Grand Prix Wielkiej Brytanii. To 30. zwycięstwo Red Bulla w historii.

2016 – Charles Leclerc debiutuje za kierownicą samochodu Formuły 1 podczas oficjalnego weekendu wyścigowego Grand Prix. Monakijczyk (wówczas walczył o mistrzostwo GP3 z Aleksem Albonem) zasiadł w FP1 za kierownicą bolidu Haasa.

2017 – Jedyny dziennikarz zaproszony na testy Roberta Kubicy z Renault, Anthony Rowlinson pisze, że był to „najbardziej emocjonujący dzień, jaki spędził jako dziennikarz w F1”. Mówi on, że Robert Kubica może zastąpić Joylona Palmera już od Grand Prix Belgii.

2018 – Sebastian Vettel wygrywa Grand Prix Wielkiej Brytanii

#f1 #formula1

Data: 07.07.2019 13:59

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 7 lipca

1936 – Urodził się Jo Siffert (96 GP, 2 zwycięstwa, 2 pole position, 6 podiów).

1957– Juan Manuel Fangio wygrywa po raz 23 w F1, triumfując w GP Francji. Jedyne najszybsze okrążenie wyścigu w karierze wykręca Luigi Musso.

1959 – Urodził się Alessandro Nannini (76 GP, 1 zwycięstwo, 9 podiów).

1968 – Podczas GP Francji ginie Jo Schlesser. To był jego debiut w F1.

1968 – Jacky Ickx wygrywa po raz pierwszy w F1. W GP Francji pierwszy raz z pole position startuje Jochen Rindt. Jedyny raz na podium staje Pedro Rodriguez.

1974 – Ronnie Peterson wygrywa GP Francji. Swoje pierwsze najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Jody Scheckter.

1985 – Nelson Piquet odnosi swoje 13. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Francji. Po raz 30. na podium staje Alain Prost, a swoje pierwsze najszybsze kółko wyścigu wykręca Keke Rosberg.

1991 – W GP Francji najszybszy okazuje się Nigel Mansell, który odnosi 17. zwycęstwo i po raz 40. staje na podium. 60. raz na pudle jest Ayrton Senna.

2002 – Swoje 60. zwycięstwo w karierze odnosi Michael Schumacher, wygrywając w Wielkiej Brytanii. Po raz 30. na podium staje Rubens Barrichello.

2013 – Sebastian Vettel wygrywa Grand Prix Niemiec. To było jego 30. zwycięstwo w F1.

#f1 #formula1

https://powrotroberta.pl/2019/07/tego-dnia-w-f1-7-lipca.html

Obajtek: Robert Kubica może dalej liczyć na wsparcie Orlenu

Data: 07.07.2019 10:09

Autor: ziemianin

rmf24.pl

#codziennaprasowka #PKNOrlen #orlen #lotos #DanielObajtek #wiadomosci #RobertKubica #f1 #formula1

Czytaj więcej na https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-obajtek-robert-kubica-moze-dalej-liczyc-na-wsparcie-orlenu,nId,3083060#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Obajtek: Robert Kubica może dalej liczyć na wsparcie Orlenu

„To była bardzo dobra inwestycja” – tak szef PKN Orlen Daniel Obajtek ocenia zaangażowanie firmy we wspieranie Roberta Kubicy w startach Formuły 1. Jak mówi, między innymi dzięki temu koncern jest już rozpoznawalny na całym świecie, a kibice, deklarując sympatię do polskiego kierowcy, deklarują też przywiązanie do firmy z nim związanej.

"Są dwa podejścia do tego tematu. Po pierwsze jest podejście biznesowe, a po drugie jest podejście CSR-owe i sportowe. Widzimy wzrosty, jeżeli chodzi o detal. W związku z tym widzimy, że to biznesowo się nam opłaca"

"Sportowo i społecznie to również się nam opłaca. Robert Kubica nigdy mi nie obiecał: będę pierwszy, drugi, trzeci. Robert Kubica chciał wejść do Formuły 1 i wszedł. Jest to człowiek, który jest pewnym symbolem w Polsce i na świecie, że się nigdy nie pooddaje, że powstał jak feniks z popiołów. Ten symbol, który jest pokazuje jego siłę"

Data: 06.07.2019 11:50

Autor: MrHardy

W swoim tradycyjnym podsumowaniu weekendu wyścigowego brytyjski dziennikarz Joe Saward poświęcił akapit Williamsowi, skupiając się na niedawnym ogłoszeniu definitywnego odejścia z zespołu Paddy Lowe`a i potencjalnych jego skutkach.

„Jest możliwy pewien ruch niebawem w Williamsie po informacji, że Paddy Lowe i zespół rozstają się, co oznacza, że osiągnęli porozumienie i Lowe nie jest tam już pracownikiem. Skoro tak, to działania mogą się zacząć. To może być tylko zbieg okoliczności, że Pat Fry zdecydował się odejść z McLarena, ale byłby dobrym człowiekiem do pozbierania układany w Grove i skierowania zespołu we właściwym kierunku” – pisze Saward.

I rzeczywiście, osoba tak doświadczona jak Fry byłaby dobrym kandydatem do Williamsa, jednak obecnie są to jedynie spekulacje.

Co ciekawe, Saward pisze również o innych zmianach w Williamsie.

„Nowy CEO (obecnie rolę tę pełni Mike O`Driscoll) jest spodziewany dość szybko. Można spekulować o tym, kto może nim zostać, ale wybór jest dość ograniczony, chyba żeby podjąć ryzyko wzięcia kogoś spoza sportu. W sytuacji Williamsa nie byłoby to rozsądne. Oznacza to, że można wyobrazić sobie kogoś takiego jak Eric Boullier lub Jost Capito, obejmujących tę funkcję. Otmar Szafnauer z Racing Point również wydawałby się dobrą opcją, ale wydaje się być obecnie związany” – dodaje Saward.

Źródło: motorsportmagazine, https://powrotroberta.pl/2019/07/saward-spekuluje-o-zmianach-w-williamsie.html

#f1 #formula1

Kubica: Wróciłem do F1 i tego mi nikt nie odbierze

Data: 04.07.2019 20:13

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #motosport #f1 #formula1 #robertkubica #kubica #wywiady #ChristianNimmervoll #wiadomosci

Kubica: Wróciłem do F1 i tego mi nikt nie odbierze

Robert Kubica, autor jednego z największych comeback’ów w historii sportu, w obszernym wywiadzie udzielonym Motorsport.com opowiedział o rozczarowaniach bieżącego sezonu, nadziejach na przyszłość oraz swoich fizycznych ograniczeniach.

M.com: Jedną z takich czynności jest kąpiel pod prysznicem?

RK: Hmm, cóż nie będę może mówił jak bardzo okazuje się, że jesteśmy „zaprogramowani” np. przy podcieraniu tyłka. Jeśli chcesz się dowiedzieć… Jesteś prawo- czy leworęczny?

M.com: Mogę sobie wyobrazić [Christian Nimmervoll], miałem kontuzję w zeszłym roku.

RK: Widzisz… To jak nauka od zera, ale jak już mówiłem mamy w postaci mózgu potężne narzędzie, więc to kwestia czasu i zaangażowania. Trzeba to robić powoli, krok po kroku, wyznaczać sobie cele i osiągać je. Miałem momenty, gdy próbowałem coś zrobić, a mi nie wychodziło. Byłem wtedy na siebie zły. To nie było właściwe. Normalne, że najpierw próbujesz robić rzeczy w sposób, w jaki byłeś do tego przyzwyczajony. Potem zdajesz sobie sprawę, że nie jesteś w stanie, ale to powinno dodać ci siły do poszukiwań innych rozwiązań.

Autor zdjęcia: Glenn Dunbar / LAT Images

Data: 02.07.2019 21:21

Autor: MrHardy

Silniki spalinowe zawsze były i są nadal bijącym sercem samochodów Formuły 1.

To jednak nie wszystko. Dzisiaj, silnik jest tylko jednym z zaawansowanych elementów jednostki napędowej. W pełni zintegrowany z turbodoładowanym 1,6 – litrowym silnikiem V6 jest system odzyskiwania energii (ERS), który znacznie zwiększa wydajność jednostki, dzięki wykorzystywaniu energii cieplnej pochodzącej z układu wydechowego i hamulców.

Pomimo stosunkowo niewielkiego rozmiaru i limitu obrotów 15000 rpm, sam silnik, dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa, turbodoładowaniu i dopracowanym szczegółom jest w stanie wyprodukować moc 700 KM. Do tego, ERS dostarcza około 160 KM i w związku z tym moc takiego rozwiązania jest porównywalna z możliwościami 2,4 litrowego V8. Co więcej, jest zdecydowanie bardziej wydajny, bo zużywa o około 35% mniej paliwa.

Pewnie wszyscy pamiętamy pojawienie się rozwiązania KERS, zamieniającego energię kinetyczną w elektryczną. Teraz to już zupełnie inny poziom. Dzisiejszy ERS łączy moc z wielokrotnie lepszym efektem wydajności. ERS składa się z dwóch agregatów silnikowych (MGU-K i MGU-H) oraz zapasu energii (Energy Store – ES) i elektroniki sterującej. Jednostki generatora przetwarzają energię mechaniczną i cieplną na energię elektryczną i odwrotnie.

MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic), pozyskująca energię kinetyczną powstającą podczas hamowania, wspomaga pracę silnika podczas przyspieszania, poprzez przekazanie zgromadzonej energii elektrycznej z ES na układ napędowy w postaci mocy około 120 kW, czyli 160 KM.

Energia z MGU-H może zasilać MGU-K, a co za tym idzie może zostać przekazana na układ napędowy lub przechowywana w ES do późniejszego wykorzystania. W przeciwieństwie jednak do MGU-K, która może dostarczyć energię o wartości 2 MJ podczas okrążenia, MGU-H nie ma limitu. Dodatkowo, jednostka ta kontroluje prędkość turboładowania.

Do MGU-K a potem na napęd, maksymalnie może zostać "oddane" 4 MJ odzyskanej energii – to dziesięciokrotnie więcej niż energia pozyskiwana dzięki KERS. Zgodnie z przeliczeniami oznacza to, że kierowcy mają możliwość wykorzystania dodatkowych 160 KM w ciągu 33 sekund podczas każdego okrążenia.

Co mówią przepisy na temat użycia jednostek napędowych? Każda jednostka składa się z sześciu oddzielnych elementów. Są to cztery komponenty ERS, silnik spalinowy i turbosprężarka. Jeżeli kierowca użyje więcej niż dozwolony przydział jednego z elementów, poniesie karę przesunięcia o 5 do 10 miejsc.

Poza przypadkiem, kiedy samochód startuje z alei serwisowej, MGU-K może zostać użyty w trakcie startu, dopiero kiedy bolid osiągnie prędkość 100 km/h.

Podczas wyścigu, kierowca może używać przełączników znajdujących się na kierownicy, aby zmieniać ustawienia jednostki napędowej lub zmienić poziom poboru energii. Zmiany te kontrolowane i regulowane są przez jednostkę kontrolującą ECU (standard electrical control unit), wymagany we wszystkich samochodach F1. Warto pamiętać też o jeszcze jednej sprawie. Kierowca sam nie włączy silnika! Bolid nie posiada swojego własnego systemu startowego. Potrzebne jest osobne urządzenie, aby włączyć silnik.

Ze względów bezpieczeństwa, bolidy wyposażone są w diody stanu ERS, które informują o stanie bezpieczeństwa elektrycznego, kiedy bolid zatrzymuje się w alei serwisowej. Światła te muszą działać do 15 minut po wyłączeniu jednostki zasilania.

http://f1news.pl/component/content/article/8-wiadomosci/121-technikalia?Itemid=103

#f1 #formula1

Wolff: Dlaczego miałbym nie wspierać Kubicy? Jestem Polakiem

Data: 02.07.2019 13:18

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#codziennaprasowka #F1 #Formula1 #motosport #RobertKubica #kubica #TotoWolff #wywiad # OlegKarpow #JonathanNoble

Wolff: Dlaczego miałbym nie wspierać Kubicy? Jestem Polakiem

Szef zespołu Mercedesa w F1 – Toto Wolff jedynie wzruszył ramionami słysząc sugestie, że niemiecki producent zapewnia George’owi Russellowi mocniejszy silnik, niż jego partnerowi z Williamsa – Robertowi Kubicy.

"Williams po prostu musi się poprawić. Mamy tu talent, który zasługuje by walczyć o wysokie pozycje. Podobnie Robert, też na to zasługuje – podsumował."

Data: 01.07.2019 16:13

Autor: MrHardy

Szef zespołu Mercedesa w F1 – Toto Wolff jedynie wzruszył ramionami słysząc sugestie, że niemiecki producent zapewnia George’owi Russellowi mocniejszy silnik, niż jego partnerowi z Williamsa – Robertowi Kubicy.

Ekipa z Grove korzysta z jednostek napędowych Mercedesa od sezonu 2014.

Dane z pomiarów prędkości maksymalnej z tegorocznych Grand Prix Kanady oraz Francji pokazały, że Russell był sporo szybszy od Kubicy.

W czasie Grand Prix Kanady, Brytyjczyk, protegowany Mercedesa, rozwinął prędkość sięgającą 331,1 km/h, a Kubica nie przekroczył 326,6 km/h. We Francji różnica była jeszcze większa – George'owi zmierzono 334,6 km/h, podczas gdy bolid z numerem 88 nie przekroczył 316 km/h [dokładnie 315,9 km/h].

To wywołało sugestie, że Russell dysponuje w swoim FW42 lepszym silnikiem niż jego kolega z zespołu, Robert Kubica.

Toto Wolff upiera się jednak, że nie zrobiłby niczego, co zaszkodziłoby Kubicy, a jeśli chodzi o Russella uważa, że junior Mercedesa radzi sobie wystarczająco dobrze i wcale nie potrzebuje dodatkowego wsparcia.

Wolff, pochodzący z Polski, zapytany przez motorsport.com o wspominane teorie spiskowe, odparł: – Naprawdę. Polak jak ja – ja jestem Polakiem, więc dlaczego miałbym nie wspierać Polaka?

– Russell zrobił na mnie duże wrażenie, ponieważ Robert nadal jest dobrym kierowcą, a Russell potwierdził to, co widzieliśmy w juniorskich seriach w jego wykonaniu – kontynuował.

– Nie ma zbyt wielu gości, którzy wygrali GP3 i GP2 w przeciągu dwóch lat, w swoich juniorskich kategoriach. Jeśli Russell będzie dalej tak działał, rozwijał swoją osobowość oraz umiejętności kierowcy, zachowując sceptycyzm, to ma mentalność Mercedesa, podobną do tej, jaką prezentuje Esteban [Ocon]. Obydwaj mają świetlaną przyszłość.

– Williams po prostu musi się poprawić. Mamy tu talent, który zasługuje by walczyć o wysokie pozycje. Podobnie Robert, też na to zasługuje – podsumował.

https://pl.motorsport.com/f1/news/wolff-dlaczego-mialbym-nie-wspierac-kubicy-jestem-polakiem/4486767/?nrt=54

#f1 #formula1

Data: 30.06.2019 12:02

Autor: MrHardy

PODWOZIE ORAZ MONOKOK BOLIDU F1

Podstawą każdego bolidu F1 jest podwozie, którego głównym elementem jest monokok. Jaki jest proces powstawania monokoku i dlaczego jest tak skomplikowany? Ile podwozi zespoły F1 wykorzystują w trakcie sezonu?

W Formule 1 często padają sformułowania “podwozie tego zespołu jest najlepsze”, “mamy najlepsze podwozie, ale przez silnik przegrywamy”, “nasz nowy bolid to praktycznie zeszłoroczne podwozie”. Podwozie (z języka angielskiego: chassis) w kontekście F1 ma dość szeroką potoczną definicję. W ostatnich latach zespoły Red Bull czy McLaren chwaliły się najlepszym podwoziem narzekając na silnik (czy słusznie, to już temat na osobną dyskusję). W tym kontekście chodziło im o cały bolid razem z elementami aerodynamicznymi, która to konstrukcja ich zdaniem była bardzo dobra, a słabe wyniki były spowodowane przez zbyt niską moc silnika.

Podwozie (chassis) to główna część bolidu wyścigowego, którą można w dużym uproszczeniu nazwać szkieletem całej konstrukcji. Na podwozie składa się monokok (monocoque) w którym znajduje się kokpit kierowcy. Monokok ma wytrzymać najcięższe uderzenia, a tym samym chronić zdrowie i życie kierowcy. W obrębie monokoku znajduje się zbiornik paliwa oraz pewne elementy systemu ERS. Do monokoku mocowane jest przednie zawieszenie, standardowe strefy zgniotu czy jednostka napędowa wraz ze skrzynią biegów. Budowa monokoku jest czasochłonna i skomplikowana, a jako surowiec wykorzystuje się głównie włókno węglowe.

Nowa konstrukcja podwozia musi przed każdym sezonem przejść testy zderzeniowe FIA. Zespoły samodzielnie przygotowują podwozia w swoich fabrykach, ale nie wszystkie. Zespół Haas funkcjonuje inaczej i zleca wszelkie prace konstrukcyjne firmom zewnętrznym. Do niedawna zespół Force India zlecał firmom zewnętrznym budowę monokoku (samodzielnie go projektowali), ale od pewnego czasu prawdopodobnie wytwarzają go już samodzielnie (obecnie już jako Racing Point).

Pierwszy monokok wykonany z włókna węglowego w Formule 1 powstał w 1981 roku i stanowił podstawę dla bolidu McLaren MP4/1. Możecie go zobaczyć na zdjęciu tytułowym tego wpisu. Obecne kształty monokoków bolidów F1 są inne, ale z uwagi na trudności z uzyskaniem dobrego współczesnego zdjęcia postanowiłem zilustrować to podsumowanie pierwszym monokokiem wykonanym w całości z włókna węglowego.

Proces budowy monokoku bolidu F1

Według szacunków budowa każdej sztuki monokoku kosztuje około jednego miliona funtów. Prace są skomplikowane i długotrwałe, dlatego budowa nowego monokoku na kolejny sezon zaczyna się bardzo wcześnie. Monokok jest niezwykle wytrzymały oraz lekki. Jego projekt z roku na rok się zmienia w zależności od projektu całego samochodu oraz zmian w regulaminie, więc zespoły co roku wytwarzają nowe monokoki. Cały czas udoskonalany jest również sam proces produkcji, który wpływa na przebieg prac.

Pracownicy zespołu najpierw wytwarzają formę w której będzie budowany monokok. To jest kluczowy moment pracy, bo forma musi mieć idealne wymiary. Nie może zostać popełniony najmniejszy błąd zarówno przy wytwarzaniu formy, jak również później podczas budowy monokoku. Wykorzystuje się laserowe wskaźniki, aby ze stuprocentową dokładnością nakładać kolejne warstwy włókna węglowego. Ewentualny błąd miałby bardzo poważne konsekwencje dla całego zespołu, bo spowodowałby duże opóźnienie w pracach przygotowawczych do nowego sezonu.

McLaren w minionym roku opublikował artykuł częściowo opisujący proces powstawania monokoku. Dowiadujemy się z niego, że budowa jednej sztuki trwa sześć tygodni i jest w nią zaangażowany pełny zespół inżynierów pracujących przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Jednocześnie budowany jest jeden monokok, a dopiero po udanym zakończeniu prac rozpoczyna się budowa kolejnych.

Budowa jednego monokoku wymaga kilkuset oddzielnych operacji laminowania, kilkudziesięciu operacji próżniowego odsysania powietrza oraz kilkunastu pełnych cykli w autoklawie. Kolejne warstwy włókna węglowego są układane wewnątrz formy. Budowane są dwie połówki, które na koniec prac są ze sobą łączone tworząc kompletny monokok. Waga całego monokoku to około 35 kilogramów.

Po zakończeniu budowy monokoku jest on poddawany obróbce mechanicznej. Jest to robione po to, aby móc do gotowej konstrukcji przykręcić lub przykleić dodatkowe elementy bolidu. Całość jest jeszcze malowana i dopiero potem trafia do użytku i jest wykorzystywana jako podstawa konstrukcji nowego samochodu.

Strategie wykorzystania podwozi na początku sezonu

Jak wspominałem budowa monokoku, a tym samym całego podwozia jest długotrwała i kosztowna, więc jej przygotowanie musi zacząć się odpowiednio wcześnie. Zespoły obecnie przygotowują swoje bolidy na ostatnie dni przed testami, ale monokok jest gotowy zdecydowanie wcześniej, bo to do niego montowane są wszystkie elementy.

Zespoły Formuły 1 w zróżnicowany sposób podchodzą do tego z jakich podwozi ich kierowcy będą korzystać na początku sezonu o czym mówił w jednym ze swoich vlogów były mechanik McLarena Marc Priestley. Jedną ze strategii jest korzystanie podczas testów tylko z jednego podwozia. W tym czasie w fabryce kończona jest budowa dwóch zupełnie nowych samochodów z nowymi podwoziami. Te dwa nowe samochody będą wykorzystywane przez obu kierowców na początku sezonu, a podwozie z testów stanie się rezerwowym. Druga filozofia polega na skorzystaniu z dwóch podwozi podczas testów (na każdej turze z innego). Oba te podwozia będą później wykorzystywane przez kierowców na starcie sezonu. Podwozie rezerwowe będzie nowe i wcześniej nieużywane.

W tym roku minął tydzień od zakończenia testów przedsezonowych do wysłania całego sprzętu samolotem do Australii. To powoduje, że zespoły mają bardzo mało czasu na przygotowanie wszystkiego na pierwszy weekend wyścigowy. Bolid, który wrócił z testów musi być całkowicie rozebrany i sprawdzony, zrywa się także farbę i maluje wszystko od nowa. To jest bardzo intensywny okres pracy w fabrykach.

Zespoły F1 obecnie bardzo rzadko informują o tym z jakiego konkretnie podwozia (są one oznaczane numerami) w danym momencie korzystają ich kierowcy. Zespoły, które o tym informują albo dopisują dodatkowy numer do nazwy samochodu (np. w przypadku Renault jest to R.S.19-01), albo dopisują obok nazwy bolidu “Chassis 01”. Z raportów zespołów po GP Australii 2019 wiemy, że kierowcy Renault korzystali z podwozi numer 1 i 2, a kierowcy Alfa Romeo i Toro Rosso z numerów 2 i 3. Na tej podstawie widzimy, że stajnie Alfa Romeo i Toro Rosso na start sezonu przygotowały dwa nowe samochody, a podwozie z testów służy im jako rezerwowe. W przypadku Renault widzimy natomiast, że kierowcy używali podwozi numer jeden i dwa w Australii, czyli prawdopodobnie podczas testów skorzystali z dwóch różnych, a kolejna, nowa sztuka jest w rezerwie. Podwozie numer jeden, to zawsze pierwsze podwozie używane na początku testów przedsezonowych

Ile podwozi zespoły budują w trakcie sezonu?

Obecnie zespoły F1 budują cztery – pięć podwozi na sezon. Tylko w wyjątkowych sytuacjach potrzeba ich w czasie całego roku więcej. Według nieoficjalnych informacji zespół Brawn GP w 2009 roku wyprodukował tylko trzy podwozia i nie potrzebowali ich więcej w czasie całego sezonu. James Key na początku 2018 roku jeszcze jako dyrektor techniczny Toro Rosso powiedział, że zespoły konstruują rocznie cztery do pięciu podwozi na sezon. Z tym, że cztery sztuki powinny wystarczyć. Informacje z McLarena z zeszłego roku mówią o tym, ze wystarczają im cztery na cały sezon. Dawniej gdy zasady w Formule 1 były inne, a zespoły intensywnie testowały w trakcie sezonu i korzystano z trzecich samochodów, to przygotowywano nawet dziesięć podwozi rocznie.

Obecny regulamin F1 dopuszcza, aby zespoły posiadały dwa kompletne samochody w czasie weekendu wyścigowego. Zespoły mają na torze wystarczającą liczbę części zamiennych, aby zbudować w razie potrzeby trzeci bolid, więc wożą ze sobą zapasowy monokok. Czasami pojawiają się informacje, że dany kierowca w trakcie weekendu otrzymuje nowe podwozie. Zwykle przyczyną jest bardzo duża kraksa, ale czasami takie zmiany są zaplanowane lub wynikają z mniej widocznych przyczyn.

W związku z tym, że konstrukcja ulepszonego podwozia wymaga ponownego przejścia testów zderzeniowych FIA oraz wpływa na budowę pozostałych elementów bolidu, to obecnie praktycznie nie dochodzi do zmian w konstrukcji podwozia w trakcie sezonu. Taki ruch byłby bardzo kosztowny i mogłyby sobie na to pozwolić tylko najbogatsze zespoły. Przyczyną takiego scenariusza mógłby być tylko bardzo nieudany bolid na początku sezonu. McLaren według zapowiedzi szefostwa był przygotowany do budowy nowego podwozia na początku 2018 roku, ale zbyt późno zrozumieli co konkretnie było przyczyną ich rozczarowującej formy, więc było za mało czasu na radykalne zmiany w konstrukcji.

Sposób wykorzystania monokoku w trakcie sezonu

Nie ma nic zaskakującego w sytuacji, gdy jeden kierowca przez cały sezon będzie korzystał cały czas z tego samego monokoku. Jeśli nie doszło do dużej kraksy i nie widać problemów technicznych, to nie ma sensu go zmieniać. Przyczyną wymiany podwozia jest zwykle bardzo duża kraksa lub problemy z samochodem. Zdarzają się sytuacje, że jakiś kierowca narzeka na swój samochód i inżynierowie po porównaniu danych z drugim bolidem decydują się wymienić podwozie w pierwszej maszynie. Wymiana podwozia w takich sytuacjach to ostateczność, bo najpierw sprawdzane są inne ewentualne przyczyny złego prowadzenia się bolidu. Duże kraksy, które zwykle oznaczają wymianę podwozia nie zawsze oznaczają, że dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń. Zwykle okazuje się, że po inspekcji w fabryce monokok powraca do użytku. W końcu jest on tak skonstruowany, aby wytrzymać największe kraksy, a tym samym chronić zdrowie i życie kierowcy.

#f1 #formula1

https://www.cyrkf1.pl/podwozie-oraz-monokok-bolidu-f1/

Data: 29.06.2019 13:11

Autor: MrHardy

Tego dnia w F1 – 29 czerwca

1921 – Urodził się Harry Schell (56 GP, 2 podia).

1980 – Alan Jones odnosi 7. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Francji. Było to 100. GP dla Johna Watsona.

1997 – 25. zwycięstwo w karierze odnosi Michael Schumacher, triumfując w GP Francji.

2003 – Ralf Schumacher wygrywa GP Europy. Po raz pierwszy z pole position startował Kimi Raikkonen, po raz 40. na podium stał Rubens Barrichello, było to też 100. GP dla Josa Verstappena i 150. dla Davida Coultharda.

1995 – Urodził się Nicholas Latifi, kierowca rezerwowy Williamsa.

2014 – Robert Kubica i Maciej Szczepaniak zajmują 20. miejsce w Rajdzie Polski WRC. Do 17. OS-u jechali na 6. pozycji, ale urwali na nim koło. Na pojedynczych OS-ach dwukrotnie byli w stanie przebić się do pierwszej trójki.

2018– Robert Kubica bierze udział w 1. treningu przed GP Austrii.

#f1 #formula1

Data: 27.06.2019 13:06

Autor: MrHardy

Marcus Ericsson wsiądzie za kierownicę samochodu F1 zespołu Alfa Romeo Racing. Weźmie udział w testach opon Pirelli, które odbędą się na torze Red Bull Ring po GP Austrii.

Sesja jest jedną z wielu organizowanych przez włoską firmę, pozwalając wszystkim zespołom włączyć się w opracowanie ogumienia szykowanego na kolejny sezon.

Ericsson jeździł dla byłego Saubera w latach 2015-2018. Od tego roku pełni rolę trzeciego kierowcy w ekipie z Hinwill.

W sezonie 2019 rywalizuje w IndyCar jeżdżąc w barwach Arrow Schmidt Peterson Motorsports. Aktualnie jest piętnasty w klasyfikacji mistrzostw

#f1 #formula1

Włoski motorsport: Słabszy silnik Kubicy to coś więcej niż przypuszczenie.

Data: 26.06.2019 23:02

Autor: ziemianin

pl.motorsport.com

#f1 #formula1 #robertkubica #kubica #sport

Szambo się wylało

Różnica w występach Polaka i George'a Russella bierze się z innych rzeczy . . .

Prawdopodobnie, choć to coś więcej niż domniemanie, Russell używa jednostki napędowej oznaczonej jako Casa, używanej oficjalnie jedynie przez Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa. Z kolei Kubica posiada w bolidzie silnik w klienckiej wersji, zarezerwowanej między innymi dla dwóch samochodów Racing Point.

Aby pozbyć się wątpliwości, wystarczy porównać prędkości maksymalne osiągane przez dwa, teoretycznie takie same FW42, od czasu zamontowania w nich nowej ewolucji silnika Mercedesa [Phase 2]. W czasie Grand Prix Kanady, Russell rozwinął prędkość sięgającą 331,1 km/h, a Kubica nie przekroczył 326,6 km/h. We Francji różnica była jeszcze większa – George'owi zmierzono 334,6 km/h, podczas gdy bolid z numerem 88 nie przekroczył 316 km/h [dokładnie 315,9 km/h].

Liczby mówią wszystko, a różnica jest oczywista.

Źródło: it.motorsport.com

Polski pl.motorsport.com

Data: 26.06.2019 14:31

Autor: MrHardy

Szef zespołu Renault – Cyril Abiteboul powiedział, że jego ekipa musi przyjrzeć się różnym opcjom w kontekście składu kierowców na rok 2020.

Daniel Ricciardo, który dołączył do francuskiej ekipy w tym roku, podpisał dwuletni kontrakt. Natomiast trzyletnia umowa Nico Hulkenebrga wygasa po obecnym sezonie.

Renault było bliskie zatrudnienia Estebana Ocona na mistrzostwa 2019, ale na drodze tego porozumienia stanął Mercedes, zachowując swojego juniora we własnych szeregach. Francuz pełni rolę kierowcy rezerwowego w niemieckiej ekipie i spogląda na miejsce zajmowane przez Valtteriego Bottasa.

– Mamy dwuletni kontrakt z Danielem – powiedział Abiteboul o sytuacji Renault na sezon 2020. – Kontrakt z Nico dobiega końca w tym roku. Są jednak pewne opcje, których szczegółów nie mogę ujawnić i może będziemy kontynuowali naszą podróż z Nico.

– Szczerze mówiąc Nico sprostał wymaganiom zespołu. Musimy to docenić, ale też przyjrzymy się innym opcjom, jak to robią inne ekipy i Nico pewnie też – kontynuował.

– Po wakacyjnej przerwie będzie odpowiedni czas, abyśmy to przedyskutowali na podstawie dotychczasowych osiągnięć i oczekiwań – dodał.

Renault ma w swoich szeregach również trzech juniorów startujących obecnie w Formule 2. To są Anthoine Hubert, Guan Yu Zhou i ich kierowca testowy Jack Aitken.

#f1 #formula1

https://pl.motorsport.com/f1/news/renault-zastanawia-sie-nad-przyszloscia-hulkenberga-/4482549/

Data: 25.06.2019 23:39

Autor: MrHardy

McLaren ma dylemat dotyczący wyboru silnika. Rozważane jest wykorzystanie najnowszej ewolucji silnika Renault [Spec B], jednak z drugiej strony ekipa z Woking chciałaby uniknąć niepotrzebnych kar, związanych z ilością użytych jednostek napędowych.

Renault – dostawca McLarena – zamontowało nowy, mocniejszy silnik w bolidzie Daniela Ricciardo. Zrezygnowano z tego zabiegu w aucie Nico Hulkenberga, by uniknąć relegacji na polach startowych.

Brytyjski zespół miał możliwość pojechania Grand Prix Francji z nowymi jednostkami, ale nie skorzystał z niej. Carlos Sainz wykorzystał już swój limit trzech silników. W przypadku Lando Norrisa również postanowiono poczekać do kolejnych wyścigów.

Najbliższa runda tegorocznego kalendarza Formuły 1 rozegrana zostanie w Austrii, na torze, na którym każdy koń mechaniczny jest na wagę złota. Szefostwo McLarena rozważa teraz różne opcje, gdyż sytuacja nie jest jednoznaczna.

Szef zespołu, Andreas Seidl powiedział: – To coś nad czym nadal pracujemy. Musimy zebrać dane z Francji i przygotować plan, zwłaszcza w kontekście kar i możliwych do końca roku scenariuszy.

Sprawy są o tyle skomplikowane, że Carlos Sainz wykorzystał już jedną dodatkową jednostkę napędową w tym sezonie, po tym jak MGU-K zawiodło w Australii. Oznacza to, że jeśli w jego bolidzie zostanie zamontowana nowa ewolucja konstrukcji Renault, to syn dwukrotnego rajdowego mistrza świata, będzie musiał pogodzić się z karą.

– Jeśli Carlos będzie chciał użyć nowej jednostki to dostaniemy karę, ponieważ będzie to już czwarta. Musimy więc się zastanowić, kiedy to zrobić.

– To niestety część gry, ale dla wszystkich jednakowa. Widzieliśmy jak inni dostają kary. Natomiast silnik to dobry krok. Cieszy, że Renault przygotowuje poprawki.

Seidl wyjaśnił także, że postanowiono nie używać nowych jednostek napędowych we Francji, ponieważ według wyliczeń „gwarantowało” to niemal pewną, kolejną wymianę w końcówce sezonu.

– Biorąc pod uwagę regulaminy, trzeba odpowiednio zaplanować jak użyje się silników, z wykorzystaniem jakich trybów, przebiegów itd., by uniknąć kar.

– Otrzymaliśmy od Renault silnik, co jest budujące, bo widać, że robią postępy. Plan był jednak taki, żeby go nie używać i po prostu zminimalizować liczbę kar, które otrzymamy do końca sezonu – wyjaśnił Andreas Seidl.

https://pl.motorsport.com/f1/news/silnikowy-dylemat-mclarena/4482312/

#f1 #formula1

Data: 25.06.2019 15:31

Autor: MrHardy

"Paddy Lowe oficjalnie odchodzi z Williamsa oraz rezygnuje z miejsca w zarządzie. Lowe od 5 marca był na urlopie, a teraz ostatecznie odchodzi. Krótkie oświadczenie obu stron ma takie brzmienie, jakby to Lowe sam postanowił odejść."

Tylko ciekawe kto będzie chciał zająć jego stanowisko w Williams. Wątpię by ktoś dobry chciał babrać się w tym gównie.

#F1 #formula1

Data: 24.06.2019 15:06

Autor: MrHardy

McLaren w 1988 roku wygrał 11 wyścigów z rzędu, co jest rekordową passą w historii F1. Mercedes obecnie ma na koncie 10 zwycięstw z rzędu, jeśli wygrają w Austrii to wyrównają ten rekord. Mercedes miał wcześniej dwukrotnie takie passy, ale na 10 zwycięstwach je kończyli.

#f1 #formula1

Data: 21.06.2019 16:29

Autor: MrHardy

Wyścig rozegrany we Francji w 1951 roku (pod szyldem GP Europy) na torze Reims był pierwszym w dziejach Formuły 1, po którym mieliśmy dwóch triumfatorów. Luigi Fagioli przekazał swoją Alfę Romeo Juanowi Manuelowi Fangio i Argentyńczyk pomknął po zwycięstwo.

#f1 #formula1

Grand Prix Kanady - dla Roberta Kubicy miejsce wyjątkowe

Data: 08.06.2019 16:08

Autor: ziemianin

youtube.com

#sport #F1 #Formula1 #RobertKubica #Kubica #historia

Grand Prix Kanady – dla Roberta Kubicy miejsce wyjątkowe

Montreal to dla Roberta Kubicy miejsce wyjątkowe. Właśnie tam wyszedł cało z wypadku, ale tez tam wygrał jedyny raz w karierze zawody Grand Prix. Dziś polski kierowca z wyścigu na wyścig prezentuje się słabo. Czy w miejscu dla siebie szczególnym, zaliczy najlepszy występ w tym sezonie?

Zabawny wywiad z Robertem Kubicą na Monaco GP

Data: 01.06.2019 15:56

Autor: ziemianin

#F1 #Formula1 #RobertKubica #Kubica #sport #wywiad

Zabawny wywiad z Robertem Kubicą na Monaco GP

Bardzo ciekawą rozmowę z Robertem Kubicą nagrała stacja Ziggo Sport, transmitująca Formułę 1 w Holandii. Zadaniem Roberta było w niej odpowiadać na stwierdzenia dziennikarzy wyłącznie „prawda” lub „Fałsz”.

Polak raz mógł użyć „czerwonej kartki” a zatem uniknąć konieczności odpowiadania na dane pytanie. Wykorzystał ją przy okazji stwierdzenia „Mój okres w Lotusie był dobry, ale w BMW Sauber nawet lepszy”.

Potem nastąpiła seria stwierdzeń, które ocenić musiał Robert. Oto one:

„Zimowe testy w Barcelonie były dla mnie rozczarowaniem” – Prawda.

„W koszmarach często śni mi się mój straszny wypadek rajdowy” – fałsz.

„W Polsce jestem „Kubica” a za granicą „Kubika” i mam to gdzieś, jak mówią” – fałsz, jednak Robert dopowiada, że w czasach kartingu był nazywany „Kubika”, ale gdy trafił do F1, stał się „Kubicą”.

„Zandvoort wygląda szalenie, ale jest całkiem fajny” – prawda.

„Prasa w Formule 1 jest dla mnie zbyt ostra” – fałsz.

Najciekawsze z odpowiedzi dotyczyła jednak zdania o tym, z którym Robert zmierzy się wspólnie w barwach Williamsa: „George Russell jest dobrym kolegą z zespołu. Najlepszym, jakiego miałem aż do dziś” – Robert po chwili zastanowienia powiedział „prawda”.

„George i Ja zawsze wyciskamy maksimum z samochodu, nie wińcie nas za to, że jesteśmy ostatni” – Fałsz. Do tego zdania Robert dopowiedział: „Zawsze można spisać się lepiej”.

„Potrzebujemy w Williamsie więcej inżynierów by zbliżyć się do innych” – fałsz – mówi Robert, przy czym dodaje „jakość ponad ilość”.

Bardzo ciekawie było również przy stwierdzeniu: „Dajcie mi samochód Mercedesa, a będę tak dobry, jak Valtteri Bottas” – fałsz, odpowiada Robert, dodając po chwili: „Zawsze można robić rzeczy lepiej”.

Było też kilka bardzo oczywistych co do prawdziwości stwierdzeń.

„Mój powrót do F1 idzie zgodnie z planem” – fałsz.

„Grand Prix Monako będzie najtrudniejszym w sezonie przez te wszystkie cholerne nawroty” – Fałsz

„Fizycznie jestem w 100% sprawny do jazdy w Formule 1” – Prawda.

Robert najbardziej żałował, że wykorzystał już swoją czerwoną kartkę, gdy padło stwierdzenie: „Wracając do F1, uciszyłem wszystkich moich krytyków”. Po namyśle odpowiedział jednak „prawda”.

Jednym z najzabawniejszych momentów wywiadu było, gdy Robert musiał ustosunkować się do żartobliwego stwierdzenia: „Nadal jestem znacznie lepszym kierowcą niż je*any Robert Doornboos”. Komentatorzy dodali, że „on słucha”. Po salwach śmiechu, podczas których komentatorzy dopingowali Roberta by powiedział „prawda”, Kubica powiedział jednak „fałsz. Polak powiedział, że „przecież on się już nie ściga”, ale wytłumaczono mu, że jeździ Porsche. Polak dopytywał, czy GT3, ale powiedziano mu, że GT4 i był tym rozczarowany. „Ja miałem 9 lat przerwy, to ile on miał?” – zapytał Kubica, a komentatorzy dodali żartobliwie „25 lat”.

Miłe słowa Ricciardo o Robercie w podcaście u Nico Rosberga

Data: 24.05.2019 20:59

Autor: ziemianin

youtube.com

#podcast #Formula1 #F1 #DanielRicciardo #NicoRosberg #RobertKubica

Miłe słowa Ricciardo o Robercie w podcaście u Nico Rosberga

Daniel Ricciardo, miodowy borsuk, w ostatnim odcinku podcastu Beyond Victory, rozmawia o swojej karierze w F1, jego największych wyzwaniach i przeciwnościach, a także o przeprowadzce z Red Bull do Renault. Mieliśmy kilka bitew, kiedy byliśmy zawodnikami i również o tym rozmawiamy! Jest też kilka miłych słów o Robercie Kubicy

Vettel wspomina Laudę: Nie często spotykasz ludzi takich, jak on.

Data: 22.05.2019 18:08

Autor: ziemianin

przegladsportowy.pl

#F1 #Formula1 #NikiLauda #Vettel

Vettel wspomina Laudę: Nie często spotykasz ludzi takich, jak on.

Środa w Monte Carlo jest przede wszystkim dniem wspomnień wspaniałego mistrza, którego śmierć zasmuciła cały padok Formuły 1. Sebastian Vettel to jedna z osób, które najcieplej wspominają Nikiego Laudę. – Jest wiele rzeczy, które powinniśmy podziwiać, rozmawiając o Nikim. Przede wszystkim to, że był taki bezpośredni.

Data: 06.05.2019 17:06

Autor: MrHardy

Eleven Sports stoczyło się na dno. Odkąd weszli do polski było wszystko fajnie, F1 dobrze opakowane, mecze itd. W tym roku zaczeli nawalać tyle reklam co w otwartych kanałach tv naziemniej. W dodatku dzisiaj poinformowali, że do Eleven Sports dołącza Borowczyk, człowiek, który komentował F1 na Polscie. Problem w tym, że on zna się tylko i wyłącznie na VIP'ach w padocku, tego, co się dzieje na torze nie ogarnia często się gubi, następnie dostalśmy kolejną złą wiadomość. Michał Gąsiorowski odchodzi z Eleven Sports. Oczywiście "Janusze F1" cieszą się, usłyszą w TV takiego samego "Janusza F1" jak oni. 150 zł w błoto ponieważ w Styczniu wykupiłem Eleven na rok, ale nie zdzierżę Borowczyka, trzeba przerzucić się na Sky Sports F1 bądź F1TV.

#F1 #formula1 #elevensports

Data: 25.04.2019 14:59

Autor: Moody

Kto oprócz mnie czeka na niedzielny wyścig F1? (ง ° ͜ ʖ °)ง

Ciekawostka: samochodowy hamulec tarczowy to wynalazek Formuły 1 który dopiero później został wprowadzony do komercyjnego użytku. To samo się tyczy sekwencyjnej skrzyni biegów która notabene została opracowana przez zespół Williamsa

#formula1 #f1 #ciekawostki #motoryzacja

Mazepin chce przejąć Williamsa

Data: 17.04.2019 16:58

Autor: MrHardy

pl.motorsport.com

Dmitrij Mazepin, ojciec Nikity, który ściga się w Formule 2, jest w stanie przejąć zespół Williamsa, by zapewnić swojemu synowi miejsce w stawce Formuły 1. Podczas GP Chin wyciekły informacje dotyczące negocjacji pomiędzy Rosjaninem a Williamsem.

Jak na razie bezpośrednie rozmowy dotyczą możliwości przejęcia zespołu z Grove. Wiadomości te nie są zaskakujące, biorąc pod uwagę sytuację techniczną i finansową brytyjskiej ekipy, która przeżywa największy kryzysy w historii.

Pierwsze plotki na ten temat pojawiły się już miesiąc temu, ale wszyscy traktowali je jako domysły. Z jednej strony jest jednak zespół z ogromnymi problemami, z drugiej przedsiębiorca, który chce przejąć kontrolę nad ekipą, by zaplanować karierę swojego syna. Sytuacja jest podobna do tej z zeszłego lata, gdy Lawrence Stroll przejął zespół Force India, co zrodziło projekt Racing Point.

Teraz możemy mieć powtórkę z historii, ale na większą skalę. Gdy Stroll i Mazepin przechodzili z kartingu do jednomiejscowych aut, ojciec Strolla nabył zespół Prema, a Mazepina HiTech, nad którym nadal ma kontrolę.

Claire Williams nigdy nie wydawała się skłonna do oddania zespołu, ale z roku na rok sytuacja jest coraz gorsza.

#f1 #formula1 #sport #motoryzacja

Silnik Leclerca dopuszczony na GP Chin

Data: 05.04.2019 15:31

Autor: MrHardy

pl.motorsport.com

Silnik, który pozbawił Charlesa Leclerca zwycięstwa w Grand Prix Bahrajnu, wraca w przyszły weekend do samochodu Ferrari.

Sky Italia informuje, że po analizie przeprowadzonej w Maranello, wykryto usterkę wtryskiwacza jednego z cylindrów.

– Silnik został dopuszczony na weekend w Chinach – podaje włoska telewizja.

To dobra wiadomość dla Leclerca, ponieważ konieczność wymiany silnika po zaledwie dwóch wyścigach sprawiłaby, że zostałby tylko z dwiema jednostkami do końca mistrzostw.

Kolejną dobrą wiadomością dla Ferrari jest niedawna wypowiedź szefa Mercedesa – Toto Wolffa, że niemiecka ekipa nie zniweluje swojej straty do czasu GP Chin.

– Przepisy silnikowe są już bardzo dojrzałe, a zyski z poprawek to tysięczne części sekundy – powiedział Wolff. – Ferrari ma pół sekundy przewagi na prostych, więc musimy się przyzwyczaić do tego poziomu.

– Nie wiem co zawiodło w samochodzie Leclerca, ale jeśli utrzymają tą moc, będą faworytami w Szanghaju. Tam jest jeszcze więcej prostych niż w Bahrajnie – dodał.

#f1 #formula1 #sport #motoryzacja

Hulkenberg nie chce ganić działu silnikowego

Data: 03.04.2019 16:27

Autor: MrHardy

pl.motorsport.com

Nico Hulkenberg przyznał, że Renault niewiele zyska, jeśli zespół będzie ganił dział silnikowy ekipy. Podczas GP Bahrajnu obaj kierowcy francuskiej marki po awarii jednostek napędowych zatrzymali się podczas pokonywania tego samego okrążenia pod koniec rywalizacji.

– Ciężko to zaakceptować. Nie tylko mi, ale wszystkim. W takich momentach zdajesz sobie sprawę, że F1 to sport zespołowy. Mechanicy odpowiedzialni za silniki oraz wszyscy w fabryce w Viry będą załamani, więc nie ma sensu ich ganić. Musimy pracować jako jeden zespół i pomagać sobie nawzajem – mówił Hulkenberg.

Niemiec został zapytany, czy wolałby mieć dobry samochód, który ulega awariom, czy wolniejszy, ale dojeżdżający do mety.

– Nie wiem, który z nich byłby łatwiejszy do rozwinięcia. Oczywiście mamy pewną historię naszych problemów, więc musimy szybko je rozwiązać. Na to pytanie nie mam jednak odpowiedzi – dodał.

– Zawsze uważałem, że jesteśmy w środku stawki. Czasami Haas może być nieco szybszy, ale jesteśmy blisko nich. Prawdopodobnie chodzi o specyfikę danego toru, ale zawsze czułem, że nie jesteśmy daleko za nimi, a nawet przewodzimy drugiej części stawki. Myślę, że nadal tak jest. McLaren nie był daleko z tyłu, podobnie jak Alfa, więc małe rzeczy cały czas robią różnice. Z pewnością jesteśmy w dobrej pozycji, ale musimy rozwijać się i ulepszać auto, by utrzymać nasze miejsce – zakończył.

#f1 #formula1 #motoryzacja #sport