W szkołach w Nepalu wprowadzono obowiązkowe zajęcia z jogi

Data: 04.04.2020 04:46

Autor: ziemianin

nytimes.com

#aktualnosci #codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #joga #nepal #zdrowie #cwiczenia

W szkołach w Nepalu postanowiono obowiązkowo wprowadzić zajęcia z jogi, które będą się odbywały raz w tygodniu.

W szkołach w Nepalu wprowadzono obowiązkowe zajęcia z jogi

Joga dla dzieci to bardzo dobre rozwiązanie: redukuje stres, ułatwia koncentrację i wzmacnia kręgosłup.

Dzieci, tak jak dorośli przeżywają stres i mają napięcia psychiczne w swoim życiu. Mają o tyle trudniej, że jeszcze nie wiedzą, jak sobie z tym radzić. Kiedyś dzieci także doświadczały stresu, ale zdecydowanie częściej się ruszały, więc mogły go o wiele łatwiej zredukować, niż w dzisiejszych czasach.

Nasze dzieci, które chodzą do przedszkola i szkoły, większość czasu spędzają w pozycji siedzącej. Większość czasu siedzą w ławkach, siedzą w samochodzie w drodze do i z szkoły, w domu siedzą przed ekranem telewizora czy komputera.

„Joga naprawdę pomogła mi dbać o siebie”, powiedział 15-letni Abhiyan Bhatta, który powiedział, że przez lata zmagał się z problemami z kolanami, zanim zapisał się na lekcje jogi do szkoły w Katmandu, stolicy Nepalu. „Uleczyłem mój ból”.

Nepal, jako pierwszy kraj na świecie, postanowił wprowadzić obowiązkowy kurs jogi dla dzieci w szkołach.

Wszystkie dzieci będą uczestniczyć w zajęciach jogi raz w tygodniu. Będą uczyć się nie tylko ćwiczeń, ale również historii jogi, podstawy ajurwedy, czyli medycyny indyjskiej oraz naturopatii: systemu promującego zdolność organizmu do samoleczenia, który uważa się za pseudonaukę.

– Joga jest naszą starożytną nauką – powiedział w wywiadzie Giriraj Mani Pokhrel, minister edukacji Nepalu. „Chcemy, aby uczniowie się tego nauczyli i uważamy, że to właściwy czas”.

Rząd Nepalu mówi, że nowe zajęcia mają popularyzować zdrowy i aktywny tryb życia. Żadne wątki religijne nie będą pojawiać się na zajęciach.

Joga to świetny sposób na stres, a najmłodsi odczuwają dziś dużą presję. Od małego maluch jest zmuszany do wyścigu szczurów, aby być najlepszym w klasie, ponieważ rodzic przelewa swoje niespełnione ambicje na dziecko. Joga wzmacnia mięśnie i daje spokój w głowie. Ćwicząc, dzieci wzmacniają wiarę w siebie i w swoje możliwości. Nie ma nic lepszego niż połączenie nauki i zabawy.

Śmigłowiec przypadkowo ostrzelał osiedle w Czycie

Data: 17.03.2020 08:17

Autor: Starszyoborowy

konflikty.pl

Podczas niedzielnych ćwiczeń w Czycie w Kraju Zabajkalskim doszło do przypadkowego wystrzału z działka GSz-23W. W trakcie prac przy działku pokładowym niespodziewanie padły strzały. Pociski poleciały w kierunku osiedla mieszkalnego, a jedna z kul trafiła w blok. W incydencie nikt nie został ranny.

#wojsko #cwiczenia #rosja #wypadek

Amerykańscy generałowie „nie mieli litości” dla Polski. „Wszędzie panuje ogromny chaos i bałagan”

Data: 05.03.2020 04:56

Autor: ziemianin

theduran.com

#aktualnosci #codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #wojsko #polska #usa #cwiczenia #DefenderEurope2020 #europa

27 lutego szef MON poinformował o rozpoczęciu polskiej części amerykańskich manewrów Defender – Europe 2020. Są one zaplanowane od lutego do maja i zakładają przerzut 20 tys. amerykańskich żołnierzy, wraz z ciężkim sprzętem do Polski, gdzie wezmą udział w ćwiczeniach poligonowych. Będzie to największy przerzut amerykańskich wojsk do Europy od 25 lat.

Amerykańscy generałowie „nie mieli litości” dla Polski. „Wszędzie panuje ogromny chaos i bałagan”

Pierwsza kolumna wojsk USA dotarła do Polski, a już wybuchł nowy skandal związany z przygotowaniami do manewrów „Defender Europe 20”. Wysokiego rankingu oficerowie amerykańskiej armii w Europie nie kryją swojego oburzenia i negatywnie komentują dowództwo Wojska Polskiego.

Tak ocenił zastępca dowódcy wojsk USA w Europie gen. Joe Jarrard przygotowania polskiej armii: „Biorąc pod uwagę idealną organizację ćwiczeń, którą widzieliśmy w Niemczech, nie spodziewaliśmy się, że w Polsce mogą pojawić się liczne problemy. Sytuacja jest po prostu fatalna. Miejsca na odpoczynek nie były odpowiednio wyposażone, amerykańscy żołnierze po długim marszu musieli spać na ziemi. Oprócz tego, żołnierze i oficerowie narzekają na złe jedzenie”.

Szef sztabu wojsk USA w Europie gen. bryg. Hartmut Renk również zwraca uwagę na liczne problemy: „Mogę stwierdzić z całą pewnością, że dowódca 12. brygady zmechanizowanej gen. Dudczak nie zorganizował ani wsparcia technicznego ani logistycznego. Wszędzie panuje ogromny chaos i bałagan. Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe są niewystarczające do wsparcia wojsk amerykańskich w Polsce. Miejsca wsparcia technicznego nie są wyposażone. W jednostkach wojskowych brakuje wymaganej ilości paliwa. Niestety, musimy dostarczyć benzyny i oleju napędowego z Niemiec”.

Biolożka: trening - zwłaszcza cardio – „odmładza” układ nerwowy

Data: 13.12.2019 22:11

Autor: ziemianin

naukawpolsce.pap.pl

#codziennaprasowka #informacje #aktualnosci #wiadomosci #nauka #zdrowie #ukladnerwowy #cwiczenia #cwiczeniacardio

Wysiłek fizyczny służy nie tylko ciału, ale i umysłowi, bo „odmładza” układ nerwowy – mówi PAP biolożka i trenerka dr Anita Florkowska. I tłumaczy, że w utrzymaniu zdrowego układu nerwowego trening wytrzymałościowy (cardio) spisuje się lepiej niż siłowy.

Biolożka: trening – zwłaszcza cardio – „odmładza” układ nerwowy

"U osób starszych wraz z wiekiem dochodzi do stopniowej utraty masy i siły mięśniowej – tzw. sarkopenii. Ma ona związek nie tylko ze zmianami np. hormonalnymi czy w układzie krążenia, ale również zmianami degeneracyjnymi w układzie nerwowym. W wyniku starzenia obserwuje się stopniową fragmentację i zanik połączeń nerwowo-mięśniowych. W efekcie mięśnie są rzadziej pobudzane przez układ nerwowy, słabną, mogą degenerować a nawet zanikać" – mówi w rozmowie z PAP biolożka dr Anita Florkowska z Uniwersytetu Warszawskiego. I dodaje, że związane z wiekiem osłabienie mięśni skutkuje pogorszeniem precyzji i koordynacji ruchów, problemami z równowagą czy mobilnością oraz wolniejszą reakcją na bodźce z zewnątrz.

"W znacznym spowolnieniu zmian, jakie zachodzą w układzie nerwowym wraz z wiekiem, mogą pomóc ćwiczenia fizyczne" – zaznacza rozmówczyni PAP. I dodaje: "Aktywność fizyczna nie tylko utrzymuje w dobrej formie ciało, ale i układ nerwowy".

Dr Florkowska wyjaśnia, że każdy rodzaj prawidłowo wykonywanego treningu fizycznego działa neuroprotekcyjnie, czyli wywołuje korzystne zmiany w obrębie połączeń nerwowo-mięśniowych i całego układu nerwowego. "Wykazano jednak, że wysiłek wytrzymałościowy stymuluje układ nerwowy znacznie lepiej niż wysiłek siłowy – efekty takiej stymulacji są nawet dwa razy większe" – mówi.

Tłumaczy, że wysiłek wytrzymałościowy (obejmujący ćwiczenia dynamiczne, nazywany często cardio czy aerobowym) to np. bieganie, skakanie, pływanie, taniec, jazda na rowerze czy treningi interwałowe. W efekcie takiego treningu serce znacznie szybciej pracuje, wzrasta liczba oddechów, a także poprawia się nasza wydolność i kondycja fizyczna.

Z kolei wysiłek siłowy, o którym wspomina biolożka, to głównie ćwiczenia statyczne, stymulujące do pracy pojedyncze partie mięśniowe, a nie całe ciało – np. ćwiczenia z hantlami czy ciężarami na siłowni czy ćwiczenia z masą własnego ciała.

Biolog apeluje, by w swoim planie treningów nie pomijać ćwiczeń wytrzymałościowych (cardio).

JAK INFORMACJE PRZEPŁYWAJĄ MIĘDZY UKŁADEM NERWOWYM A MIĘŚNIOWYM?

"Podczas treningu ośrodkowy układ nerwowy (mózg i rdzeń kręgowy) decyduje o tym, które mięśnie pobudzić do pracy oraz jaką siłę i moc nadać temu pobudzeniu" – mówi dr Florkowska. Wyjaśnia, że impuls, który dociera od mózgu, przez rdzeń kręgowy do zakończenia neuronu ruchowego kontaktującego się włóknem mięśniowym (połączenie nerwowo-mięśniowe), powoduje wydzielenie neurotransmitera – acetylocholiny. Acetylocholina wiąże się następnie do receptorów obecnych na powierzchni włókien mięśniowych. Rozpoczyna to kaskadę zmian prowadzących do skurczu mięśnia.

U ssaków istnieje również tzw. sygnalizacja działająca w drugą stronę – od mięśni do mózgu. Dzięki temu mięsień ma szansę poinformować układ nerwowy o swoich zwiększonych potrzebach wywołanych treningiem fizycznym. A przez to dostać wsparcie w dostosowaniu się do coraz intensywniejszych ćwiczeń. W odpowiedzi bowiem na ćwiczenia fizyczne mięśnie produkują specjalne białka – neurotrofiny, które są dla układu nerwowego sygnałem, aby utworzyć nowe neurony ruchowe lub rozbudować neurony już istniejące. A takie usprawnienie komunikacji nerwowo-mięśniowej powoduje, że mięsień będzie silniej pobudzany do pracy i bardziej odporny na zmęczenie.

WYNIKI EKSPERYMENTÓW

"W warunkach doświadczalnych wykazano, że pod wpływem regularnych ćwiczeń wytrzymałościowych (bieganie, pływanie), którym zostały poddane starsze myszy, ich układ nerwowy upodobnił się do układu nerwowego myszy młodszych" – opisuje dr Florkowska.

Uwagę naukowców przykuł fakt, że wielkość zmian adaptacyjnych w obrębie połączeń nerwowo-mięśniowych zależała od typu wykonywanych ćwiczeń. Ćwiczenia wytrzymałościowe (cardio) były silniejszym bodźcem dla "odmłodzenia" struktury połączeń nerwowo-mięśniowych w porównaniu z ćwiczeniami siłowymi.

|Dzięki aktywności fizycznej rośnie liczba neuronów ruchowych – kontaktujących się z mięśniami. Te komórki układu nerwowego są też grubsze i bardziej rozgałęzione. Autorzy prac badawczych, określają ten efekt hipertrofią (rozrostem) połączeń nerwowo-mięśniowych, polegającym na zwiększeniu liczby, powierzchni oraz długości rozgałęzień neuronów ruchowych, zlokalizowanych w pobliżu włókien mięśniowych.

Dr Florkowska streszcza też inne badania – na myszach, które przez 12 tygodni biegały na bieżni. "Zaobserwowano u nich zwiększoną o 30 proc. produkcję acetylocholiny w zakończeniach nerwowych". Co więcej, w mięśniach szczurów, które biegały lub pływały, stwierdzono usprawnienie mechanizmów przekazywania impulsów nerwowych, co znacząco zwiększyło odporność mięśni na zmęczenie.

"Ponadto, to ćwiczenia wytrzymałościowe a nie siłowe powodowały, że w błonie włókien mięśniowych powstawało statystycznie więcej receptorów dla acetylocholiny" – mówi dr Florkowska. Ćwiczenia siłowe również stymulowały przebudowę połączeń nerwowo-mięśniowych, jednak wielkość tych zmian była o około 50 proc. mniejsza, w porównaniu z efektami wysiłku wytrzymałościowego.

JAK EKSPERYMENTY PRZEKŁADAJĄ SIĘ NA ŻYCIE?

"U ssaków, w tym u człowieka, poza przepływem informacji mózg-mięśnie, istnieje tzw. sygnalizacja wsteczna – mięśnie-mózg, która chroni przed postępującą wraz z wiekiem utratą komórek nerwowych, zapewniając siłę i witalność osobom regularnie uprawiającym sport" – mówi.

Wymienia, że wysiłek wytrzymałościowy poprawia naszą wydolność, szybkość i zwinność, m.in. dzięki adaptacjom w układzie nerwowym. "Dlatego jeśli ktoś jest zwolennikiem wyłącznie ćwiczeń siłowych, lepiej, aby szybko rozbudował swój plan treningowy o ćwiczenia wytrzymałościowe. Dzięki temu pobudzi swój układ nerwowy do większej aktywności i zapewni mu dobrą formę na lata" – przekonuje biolożka.

WOT w USA

Data: 20.11.2019 12:39

Autor: ziemianin

milmag.pl

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #wojsko #wot #usa #cwiczenia

WOT w USA

19 listopada rzecznik prasowy Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) ppłk Marek Pietrzak poinformował, że 140 żołnierzy Terytorialnej służby wojskowej (TSW) wróciło do Polski z Wirginii Zachodniej, gdzie brało udział w kolejnej edycji ćwiczeń pk. Ridge Runner 19.

Do udziału w tych ćwiczeniach zapraszani są żołnierze państw wspieranych przez USA. W tym roku w różnych edycjach manewrów zaangażowani byli żołnierze między innymi z państw bałtyckich. W lipcu brali w nich udział żołnierze łotewskiej Gwardii Narodowej (Latvijas Republikas Zemessardze, ZS). Od kilku lat w ćwiczeniach biorą udział żołnierze Wojska Polskiego.

Jak powiedział dowódca WOT gen. dyw. Wiesław Kukuła, program Ridge Runner jest unikatowym w skali światowej projektem szkoleniowym. Został zaprojektowany w taki sposób aby wykorzystując populację i jej zasoby zbudować specyficzne i realnie funkcjonujące środowisko operacyjne oddające uwarunkowania współczesnych multidomenowych konfliktów hybrydowych i asymetrycznych.

Pierwsza edycja ćwiczenia z udziałem żołnierzy WOT odbyła się na przełomie lipca i sierpnia. Brali w niej udział żołnierze podlaskiej brygady OT oraz Dowództwa WOT. W jesiennej edycji ćwiczenia zaangażowano żołnierzy DWOT oraz trzech brygad OT. Szer. Olga Krawczyk-Majeran, rzeczniczka prasowa polskiego komponentu poinformowała, że żołnierze wyruszyli do USA 1 listopada i zostali rozlokowani w pobliżu Elkins w hrabstwie Randolph.

Wcześniejsze szkolenie prowadzone przez lokalną Gwardię Narodową (WVARNG) wraz z Grupą Sił Specjalnych zakończono w lipcu. Celem obu ćwiczeń było rozwijanie współdziałania sił specjalnych i obrony terytorialnej w ramach wspólnie prowadzonych działań o charakterze nieregularnym.

Od powstania, WOT są aktywnie wspierane przez amerykańskie siły zbrojne. Realizowane jest mi.n. wsparcie szkoleniowe, doradcze i mentorskie. Pod koniec 2018 WOT otrzymał zaproszenie do udziału w programie Ridge Runner.

Żołnierze WOT wspierali również Gwardię Narodową USA w zabezpieczeniu organizacji 24th World Scout Jamboree, które zostało zorganizowane od 22 lipca do 2 sierpnia, również na terenie stanu Wirginia Zachodnia. W zlocie wzięło udział ponad 500 polskich harcerzy. WOT skierował wówczas do USA personel medyczny oraz oficerów operacyjnych.