Polska od 1 lipca 2020 bez pomocy lotnictwa NATO w czasie wojny?

Data: 16.10.2019 09:21

Autor: ziemianin

defence24.pl

#codziennaprasowka #informacje #wiado #lotnictwo #obronnosc #iff #identyfikacjaswojobcy #nato

Zaniechania w procesie wymiany systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” (IFF) w Polsce spowodowały, że od 1 lipca 2020 roku natowskie lotnictwo nie będzie mogło skutecznie wesprzeć polskich żołnierzy walczących na terytorium naszego kraju. O konieczności wymiany tego systemu wiadomo od kilkunastu lat, a polski przemysł ma potencjał do jej realizacji. Nie przeprowadzono jej jednak, co może wskazywać albo na rażące zaniedbanie, albo na działanie celowe – próbę wymuszenia na wojsku i decydentach zakupu gotowego sprzętu „z półki” w ostatniej chwili, z pominięciem polskich firm.

Polska od 1 lipca 2020 bez pomocy lotnictwa NATO w czasie wojny?

Głównym wyróżnikiem własnych i obcych statków powietrznych oraz okrętów w czasie walki jest system identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF (Identification Friend or Foe). System ten działa generalnie według zasady „zapytanie-odpowiedź”, a to oznacza że jego głównymi elementami są interrogatory (urządzenia zapytujące) i transpondery (urządzenia odpowiadające). By nikt nie podszył się pod własne siły wprowadzono metody zabezpieczenia wysyłanych sygnałów, które w zależności od mocy kryptograficznej nazwano modami.

Do niedawana najważniejszym z nich był mod 4 (system IFF Mark XII), który obecnie jest zastępowany przez mod 5 (system IFF Mark XIIA). Są one o tyle ważne, że w warunkach bojowych tylko dzięki nim gwarantuje się wiarygodne wyróżnienie własnych statków powietrznych i okrętów, a tym samym uniknięcie strat „bratobójczych”.

Według naszych informacji, częściowo potwierdzonych przez NATO, dokładnie 1 lipca 2020 roku pojawią się jednak problemy z kompatybilnością polskich i natowskich systemów identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF. Zgodnie z zapowiedziami Paktu Północnoatlantyckiego sprzed kilkunastu lat, Amerykanie tego dnia mają bowiem przestać w tym systemie dystrybuować klucze należące do modu 4 i będą już generować jedynie klucze modu 5 – a więc modu, którego polskie siły zbrojne nie wprowadziły jeszcze na wszystkich swoich platformach. Rzecznik prasowy NATO potwierdził w odpowiedzi na pytania Defence24.pl, że USA zamierzają zakończyć wsparcie dla modu 4 IFF od 2020 roku.

„Stany Zjednoczone ogłosiły, że przestaną wspierać tryb 4 IFF od 2020 r. W oczekiwaniu na tę zmianę SHAPE [od red. Naczelne Dowództwo Sojuszniczych Sił w Europie] ocenia obecnie, w jaki sposób, lub czy, wpłynie to na operacje NATO. NATO będzie nadal stawiać bezpieczeństwo i integralność systemów i wyposażenia naszych sojuszników na pierwszym planie w planowaniu i synchronizacji swoich działań”.



rzecznik prasowy NATO

turbulencja - Chemitrails, antidotum ! ponownie o tym, że nie trujemy...

Data: 09.10.2019 20:06

Autor: ziemianin

youtube.com

#zabawne #zprzymruzeniemoka #codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #ciekawostki #samoloty #kapitandariusz #turbulencja #lotnictwo

Cześć druga i ostatnia o tym dlaczego Was nie trujemy.

Część pierwsza tutaj – https://www.youtube.com/watch?v=zJPN5…

I film o którym wspomniałem, znalazł "Xaus"

turbulencja – Chemitrails, antidotum ! ponownie o tym, że nie trujemy…

Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów na wypadek sytuacji awaryjnej?

Data: 29.09.2019 01:15

Autor: ziemianin

nauka.rocks

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #lotnictwo #Spadochron #bezpieczenstwo #ciekawostki

Spadochron to nie tylko element sportu ekstremalnego. W wielu przypadkach może uratować życie ludzi, którzy z różnych przyczyn muszą opuścić samolot w połowie lotu. Więc dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów? Odpowiedź jest prosta – prawie na pewno nikomu nie uratują życia.

Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów na wypadek sytuacji awaryjnej?

Podstawy spadochroniarstwa

Przeciętni śmiałkowie poszukujący adrenaliny skaczą, gdy samolot podróżuje z prędkością 125-175 kilometrów na godzinę i znajduje się na wysokości około 3000-4000 metrów. Wcześniej jednak czeka ich intensywna nauka manewrów ciała i sygnałów ręcznych.

Osoby niedoświadczone wykonują skok tandemowy, w którym nowicjusz jest dołączony do doświadczonego instruktora. Każdy poszukiwacz adrenaliny musi jednak przejść półgodzinne podstawowe szkolenie na ziemi.

Wysokość

Skoczkowie opuszczają samolot pojedynczo lub w małych grupach i starają się utrzymać bezpieczną odległość. Doświadczeni spadochroniarze czasem decydują się na skoki z wysokości większej niż 4500 metrów.

Na tej wysokości jednak gwałtownie wzrasta ryzyko niedotlenienia i spada skuteczność podejmowanych decyzji w krytycznych momentach. Dlatego skacząc z tej wysokości ze spadochronem zwykle zabiera się dodatkowy tlen.

Sprawy techniczne

Teraz przejdźmy do innych kwestii. Każdy spadochron waży około 15 kilogramów, a sprzęt nie należy do tanich. Pełne wyposażenie zawiera wiele elementów – gogle główne i rezerwowe, wysokościomierz, kombinezon, kask i ADD.

Koszt sprzętu i samego spadochronu wynosi przynajmniej 10 tysięcy złotych, a górnej granicy nie ma.

Najbardziej popularną rodziną samolotów pasażerskich są Boeingi 737-800, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla ponad 200 osób z załogą. Prędkości mogą się różnić, średnio jednak wynoszą około 600 kilometrów na godzinę, a wysokość przelotowa to 10000 metrów.

Im dłuższy lot, tym większa może być wysokość, na której znajduje się samolot. Wydaje się, że mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów.

Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów?

Powodów jest cała masa. Cztery godziny szkolenia dotyczące skoków ze spadochronem są dość nierealistyczne. Trudno sobie wyobrazić, by każdy pasażer we własnym zakresie uczył się podstaw spadochroniarstwa przed lotem.

Nie każdy jest dobry w postępowaniu zgodnie z instrukcjami, nawet bez presji czasu i stresu. Mało prawdopodobne też, by w sytuacji, gdy samolot schodzi w dół, każdy zachował spokój i grzecznie czekał na swoją kolej.

Sprzęt

Dołączenie niezbędnego sprzętu dla każdego pasażera doda samolotowi około 4 dodatkowych ton. Oprócz tego zajmie dużo cennego miejsca, a pasażerowie raczej nie zechcą latać we własnych kombinezonach.

Warto też dodać, że na wysokości, na której znajduje się samolot pasażerki, każdy skoczek potrzebowałby sprzętu HALO. W innym przypadku mogą po prostu zemdleć z niedotlenienia i obudzić się później jeśli spadochron w ogóle otworzy się automatycznie.

Jest jednak nadzieja. W przyszłości samoloty komercyjne mogą został wyposażone we własne spadochrony, które spowolnią zejście maszyny w razie awarii

Zgoda USA na F-35A do Polski

Data: 12.09.2019 01:57

Autor: ziemianin

milmag.pl

#codziennaprasowka #informacja #wiadomosci #polska #usa #armia #lotnictwo

28 maja 2019 roku Ministerstwo Obrony Narodowej przesłało wniosek w sprawie zgody na sprzedaż 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Zgodnie z deklaracjami producenta spółki Lockheed Martin, pierwsze cztery samoloty zostaną dostarczone w 2024.

Zgoda USA na F-35A do Polski

11 września amerykańska Agencja współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę amerykańskiego Departamentu Stanu na eksport do Polski 32 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II. Maksymalna wartość pakietu wynosi 6,5 mld USD (25,55 mld zł), przy czym ta kwota może ulec zmniejszeniu w trakcie negocjacji. W skład pakietu wchodzą części zapasowe, symulator lotu, systemy łączności i wsparcia eksploatacji oraz pakiet szkoleniowy. Brakuje jednak informacji o pakiecie uzbrojenia.

Zgodnie z informacją, oprócz samolotów F-35A, Polska wnioskowała o 33 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F135-PW-100, systemy walki radioelektronicznej (F-35 są wyposażone w cyfrowy system walki elektronicznej i samoobrony BAE Systems ASQ-239), systemy dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputery pokładowe, systemy nawigacji i identyfikacji, globalny system wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), symulator lotu, możliwość integracji uzbrojenia i inne podsystemy oraz wyrzutnie flar.

Pakiet dodatkowy obejmuje usługi centrum przeprogramowania, usługi z zakresu rozwoju i integracji oprogramowania, usługi logistyczne w zakresie dostaw samolotów, wyposażenie pomocnicze, narzędzia i sprzęt testowy, części zamienne i naprawcze, szkolenie pilotów i członków obsługi naziemnej, wyposażenie szkoleniowe, publikacje i dokumentacje techniczne oraz wsparcie rządu USA i wykonawców kontraktu.

Komunikat DSCA podkreśla, że proponowana sprzedaż wesprze politykę zagraniczną i bezpieczeństwo narodowe Stanów Zjednoczonych poprzez poprawę bezpieczeństwa sojusznika z NATO. Ma być zgodna z amerykańskimi inicjatywami zapewniającymi kluczowym sojusznikom w regionie nowoczesnych systemów poprawiających interoperacyjność z siłami zbrojnymi USA. Samoloty nowej generacji zastąpią przestarzałe MiG-29 i Su-22. Głównymi wykonawcami umowy będą Lockheed Martin Aeronautics (fabryka w Fort Worth w stanie Teksas) oraz Pratt & Whitney (zakłady w East Hartford w stanie Connecticut).

Strona amerykańska nie zaproponowała żadnych umów offsetowych. W komunikacie podkreślono, że nabywca zwykle żąda takich zobowiązań. Wszelkie umowy offsetowe zostaną określone podczas negocjacji.

Analiza

Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, przedstawiciele Lockheed Martin poinformowali, że Polska będzie mogła odebrać cztery zamówione samoloty F-35A już w 2024. To myśliwce z planowanej 16. serii produkcyjnej.

W 2026 roku gotowa byłaby już pełna eskadra, czyli 16 samolotów. Polsce proponowane są F-35A z oprogramowaniem wersji Block 4, charakteryzującej się wykorzystaniem 6 pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i miniaturowych bomb GBU-53/B StormBreaker w wewnętrznych komorach uzbrojenia.

Wartość pakietu 34 samolotów F-35A dla Belgii ze stycznia 2018 roku wyniosła 6,53 mld USD (25,67 mld zł). Po negocjacjach zmniejszono ją do 4 mld EUR (17,3 mld zł), zgodnie z deklaracją rządu w Brukseli. Dodatkowe pakiety wyposażenia były zbliżone do polskiego, przy czym Belgowie wnioskowali o większą liczbę silników (Infrastruktura dla belgijskich F-35A, 2019-07-10, F-35A dla Belgii?, 2018-10-22).

Zgodnie z informacją Ministerstwa Obrony Narodowej, zapytanie w sprawie zakupu 32 samolotów F-35A zostało wysłane 28 maja 2019. Zamówienie ma być zrealizowane w ramach programu Harpia, przyspieszonego w listopadzie 2018. Według MON pierwsze 16 samolotów Polska kupi do 2026 roku (Polska formalnie wnioskuje o F-35A , 2019-05-28).

Data: 07.09.2019 18:11

Autor: rebul4

Narzekacie na moderacje, to wam powiem co sie dzieje na pewnym popularnym fanpejdzu na, a chodzi o fp

"Aktualne warunki w górach" który prowadzi pewna pani. Fanpage ma spory zasieg i niestety wygląda na to że niedorozwinięta administratorkę. Ostatnio wysmarowała taki wpis (pic rel bo nie umiem cytować)

Wprowadza nim sporo ludzi w błąd, bo prawda jest taka że nad tatrami wolno latać bez napędu i nikt nie złamał żadnych przepisów. Oczywiście sporo pilotów szybowcowych, samolotowych, śmigłowców i paralotniarzy się zleciało aby uświadomić dziewczynę ze się myli. Niestety nie przyniosło to żadnego efektu, Wszystkie wpisy tych ludzi zostały skasowane a autorzy zbanowani.

Jak by tego mało, dzisiaj pod wpisem wypowiedział się Sebastian Kawa. Gdyby ktoś nie wiedział to jest to piętnastokrotny mistrz świata, wielokrotny rekordzista świata w szybownictwie, od wielu lat w czołówce światowego rankingu pilotów szybowcowych, najbardziej utytułowany pilot szybowcowy w historii. Mysle ze powinien to być dla niej zaszczyt ze ktoś taki wypowiada sie na jej stronie. A ona co zrobiła? Skasowała komentarz i gościa zbanowała xDDD

Teraz chce zmieniać prawo lotnicze i wprowadzać zakaz latania w jej górach :d

#gory #szybowce #tatry #lotnictwo #aktualnewarunkiwgorach #moderacja

Data: 28.08.2019 10:47

Autor: QKi

#czywieszze Święto Lotnictwa Polskiego jest obchodzone nieprzerwanie od 1919 roku. Początkowo przypadało na 5 listopada na cześć pierwszego lotu bojowego polskiego samolotu wojskowego z załogą por. pil Stefan Bastyr i por. pil. Janusz de Beaurain. W okresie PRLu datę uroczystości zmieniano kilkakrotnie. Obecnie Święto Lotnictwa jest obchodzone 28 sierpnia w rocznicę zwycięstwa Franciszka Żwriko i Stefana Wigury w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge w 1932 rok.

Kontynuujcie swoją pasję i czerpcie z niej dużo satysfakcji "lotnicze świry".

#ciekawostki #historia #lotnictwo

Clark Gable - słynny aktor pilotem podczas II wojny światowej

Data: 20.08.2019 02:59

Autor: KLAssurbanipal

Clark Gable w mundurze U.S. Army Air Force, 1945.

Raczej jest to wielu osobom epizod nieznany, że ten słynny hollywoodzki aktor w czasie wojny wstąpił do armii. 12 września 1942 r. „król Hollywood” został mianowany szeregowcem w obecności setek dziennikarzy i fotoreporterów. Na konferencji prasowej powiedział: „Nie chcę sprzedawać obligacji wojennych, nie chcę przemawiać, nie chcę bawić. Po prostu chcę być wysłany tam, gdzie jest ciężko”. Gable był bardzo lubiany przez innych żołnierzy. Wielu zaskoczyło to, że ten nie domagał się żadnego specjalnego traktowania. Sam aktor miał do siebie wielki dystans. Pod koniec października Gable zdał końcowe egzaminy, zajmując 700. miejsce spośród 2600 uczestników i został podporucznikiem. Kontynuował następnie szkolenie w innych miejscach, a ostatecznie w styczniu 1943 r. został strzelcem-obserwatorem. Większość czasu spędził w Anglii w RAF Polebrook. Wziął udział w 5 misjach bojowych na III Rzeszę, w czasie jednej z nich omal nie zginął. W wolnym czasie pisał listy do wdów poległych żołnierzy i odwiedzał rannych w szpitalu polowym. Materiał z misji Gable’a stał się podstawą do propagandowego filmu Combat America. W maju 1944 r. został mianowany majorem, ale już 14 czerwca opuścił armię. Był odznaczony Zaszczytnym Krzyżem Lotniczym, Medalem Lotniczym, Medalem Kampanii Amerykańskiej, Medalem Kampani Europejsko-Afrykańsko-Środkowowschodniej i Medalem Zwycięstwa. W 1945 r. wrócił do Hollywood. Clark Gable był republikaninem, aczkolwiek o swoich poglądach politycznych starał się nie wspominać. W latach 50. wsparł kandydaturę Naczelnego Dowódcy Alianckich Ekspedycyjnych Sił Zbrojnych, generała Dwighta Eisenhowera na urząd prezydenta.

#pilot #IIws #II wojna światowa #Clark #wiatr #lotnictwo #aktor #Hollywood #krol #odznaczenia

Kraków oburzył się reklamą Amerykanów . A przecież wódka to też część polskiej historii i kultury

Data: 18.08.2019 13:05

Autor: MareKrasowski

historia.org.pl

Władze Krakowa oburzyły się na nowy spot American Airlines, w którym linie lotnicze promują połączenie z Krakowem zachętą do napicia się wódki z przyjacielem. Tymczasem polska wódka jest takim samym elementem historii i kultury, jak krakowski obwarzanek. Ponadto Kraków zamiast protestów mógłby promować wśród Amerykanów trasę związaną z Tadeuszem Kościuszką.

#historia #krakow #lotnictwo #turystyka #usa

Rosyjska armia opublikowała film z oblotu drona bojowego Ohotnik-B

Data: 09.08.2019 17:21

Autor: ziemianin

geekweek.pl

#MinisterstwoObrony #UAV #lowca #rosja #dron #HUNTER-B #LOTNICTWO #MILITARIA #OHOTNIK-B #wiadomosci #codziennaprasowka

Siły powietrzne tego mocarstwa niebawem wzbogacą się o nową maszynę, która będzie konkurowała z najnowszymi amerykańskimi i chińskimi bezzałogowcami w obecnie odbywających się lub dopiero nadchodzących konfliktach.

Rosyjska armia opublikowała film z oblotu drona bojowego Ohotnik-B

Źródło: [@rusencenter](/u/rusencenter)

Dron bojowy wykonany w technologii latającego skrzydła, czyli na wzór słynnych amerykańskich bombowców strategicznych B-2 Spirit, ochrzczony został nazwą Hunter-B oraz Ohotnik-B. Projekt rozpoczął się w 2011 roku, ale pierwszy raz pojazd został dostrzeżony pod koniec 2018 roku, gdy odbywały się jego testy w ekstremalnych warunkach w Nowosybirsku. Teraz armia opublikowała pierwszy materiał filmowy, na którym możemy zobaczyć jeden z jego oblotów z dnia 2 sierpnia.

Za projekt drona odpowiada znana na całym świecie rosyjska firma Suhoj. Na razie oficjalnie niewiele wiadomo o tej maszynie. Jest to niewielki dron o długości 13,6 metra, rozpiętości skrzydeł 17,6 metra i masie 20 ton, przeznaczony do precyzyjnego zrzutu bomb. Ohotnik-B napędzany jest pojedynczym turbowentylatorem AL-41F instalowanym również na myśliwcach Su-35S i prototypach Su-57.

Według planu koncernu, maszyna ma wspierać myśliwce Su-57, a także odbywać samodzielne misje. Na razie dron odbył swój dziewiczy lot pod koniec maja, a większe obloty miały miejsce w lipcu i trwają obecnie. Niedawno Pentagon zapowiedział, że jego plany na przyszłość rozwoju lotnictwa są silnie związane właśnie z tego typu maszynami. Rosja najwidoczniej w tej kwestii myśli podobnie.

W przyszłości misje realizowane przez pilotów zostaną mocno ograniczone. Zastąpią ich roboty, operatorzy naziemni oraz zaawansowane technologie sztucznej inteligencji. Takie systemy nie tylko zapewnią o wiele większe bezpieczeństwo pilotom i żołnierzom, ale również znacznie od nich lepiej będą wykonywały nawet najtrudniejsze misje.

Zapata buduje teraz latający sportowy samochód, który osiągnie 400 km/h

Data: 06.08.2019 09:23

Autor: ziemianin

geekweek.pl

#codziennaprasowka #wiadomosci #technologia #Lotnictwo #FRANCJA #FRANKYZAPATA #LATAJaCYSAMOCHoD #MOTORYZACJA #SPORT #ZAPATA #ZAPATARACING

Francuski mistrz świata w wyścigach na skuterach wodnych pomyślnie pokonał kanał La Manche i niebawem rozpocznie realizację projektu budowy futurystycznego pojazdu, którym ustanowi nowe historyczne rekordy.

Źródło: bfmtv.com

Zapata buduje teraz latający sportowy samochód, który osiągnie 400 km/h

0-letni fan sportów ekstremalnych w tajemnicy buduje ze swoim zespołem wyśmienitych inżynierów unikalny pojazd latający, jakiego jeszcze nie było. Ma to być sportowy samochód, który będzie osiągał w powietrzu prędkość ok. 400 km/h i dysponował zasięgiem ok. 120 kilometrów.

W tej chwili niewiele o nim wiadomo, ale nie jest tajemnicą, że pierwsze jego testy odbyły się pomyślnie. Wynalazek docelowo ma posiadać 10 silników elektrycznych. Francuz zdradził, że przez najbliższe 2 tygodnie będzie odpoczywał z rodziną po ciężkich zmaganiach związanych z lotem nad kanałem La Manche, a później weźmie się do pracy nad dokończeniem swojej nowej latającej miłości.

Zapata ujawnił też, że wynalazek będzie gotowy jeszcze w tym roku. Nie jest dokładnie jasne, czy będzie to kolejna latająca taksówka, tylko w wersji sportowej czy jednak latający samochód, który może startować z parkingu. Tak czy inaczej, na pewno przykuje uwagę fanów sportów ekstremalnych.

Jest wielce prawdopodobne, że ten unikalny pojazd ujrzymy oficjalnie podczas Letniej Olimpiady w Tokio, która odbędzie się już w przyszłym roku. Japończycy zapowiedzieli, że pojawią się tam najbardziej zjawiskowe i zaawansowane technologicznie urządzenia w historii ludzkości.

Co ciekawe, pomysłami Zapaty, a szczególnie Flyboardem Air, zainteresował się również rząd Francji. Tamtejsza armia dofinansowała prace nad nim i nowymi pojazdami kwotą ponad miliona euro. Możemy więc spodziewać się, że niebawem żołnierze będą przemieszczali się po przyszłych polach walki futurystycznymi pojazdami rodem z filmów sci-fi.

Data: 05.08.2019 02:19

Autor: Monte

Polscy lotnicy prowadzili diennik w którym wpisywali swoje osiągnięcia i wydarzenia. Brytyjczycy podchodzili do tego bardzo sceptycznie, nie mogli uwierzyć, że Polacy potrafią zestrzelić tyle samolotów. Największym sceptykiem był Płk. Stanley Vincent, więc zlecił oficerowi wywiadu, aby to sprawdził, lecz nie czekał na raport. Kiedy Polacy wzbili się w powietrze 11 września Vincent rozpoczął prywatne śledztwo ruszył za dywizjonem 303 do boju, chciał zobaczyć jak sobie poradzą, obserwował ich z daleka. Po tym wszystkim Vincent przestał wątpić w umiejętności Polaków i powiedział, że są tak dobrzy jak mówią.

Latali samolotami Hurricane’a – brytyjski samolot myśliwski, jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z częściowo płóciennym pokryciem, zaprojektowany i produkowany przez firmę Hawker Siddeley Company. Używany na wielu frontach II wojny światowej, odegrał znaczącą rolę podczas bitwy o Anglię. Produkowany w wielu wersjach uzbrojenia i z różnymi jednostkami napędowymi. Do zakończenia produkcji w 1944 roku wyprodukowano ponad 14 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji lądowych Hurricane i morskich Sea Hurricane, przystosowanych do działania z pokładów lotniskowców.

Polscy piloci lecieli sobie w szwadronie 6 samolotów na 150 bombowców niemieckich + ochraniające ich messerschmity i ich zatrzymali. Jak by bombowce doleciałyi do celu to już nie było by czego zbierać…

Ps. Polecam sobie oglądnąć film dokumentalny "Bitwa o Anglię, czyli ci cholerni obcokrajowcy – Bloody foreigners: Polish Battle of Britain"

#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #polska #dywizjon303 #uk #historia #lotnictwo

Oto system LMADIS, który zniszczył irańskiego drona bojowego w zatoce Ormuz

Data: 25.07.2019 18:10

Autor: ziemianin

geekweek.pl

#Militaria #ciekawostki #codziennaprasowka #wiadomosci #technologia DRON #IRAN #LOTNICTWO #PENTAGON #USA #USAF #wojna

Oto system LMADIS, który zniszczył irańskiego drona bojowego w zatoce Ormuz

Ostatnie napięcia na linii USA-Iran w kwestii dronów bojowych zmusiły Pentagon do przyspieszenia prac i wdrożenia do armii systemu LMADIS, którego celem jest szybka i skuteczna likwidacja bezzałogowych pojazdów latających.Nie trzeba było długo czekać na pierwszy sukces ciekawie zapowiadającego się systemu antydronowego, zainstalowanego na pokładzie pojazdu buggy, w postaci Polarisa MRZR. Pojawił się on na okręcie USS Boxer stacjonującym w cieśninie Ormuz. Irański dron za bardzo zbliżył się do jednostek USA, wówczas operatorzy wysłali ostrzeżenia, a gdy one nie poskutkowały, użyto systemu LMADIS.

Dokładnie nie wiadomo, co się stało z dronem Mohajer-4. Amerykanie utrzymują, że spadł do wód zatoki, tymczasem Irańczycy twierdzą, że dron stracił zasięg i natychmiast wrócił do bazy. Bez względu na to, która wersja wydarzeń jest prawdziwa, Amerykanie odnieśli pełny sukces, ponieważ skutecznie zneutralizowali zagrożenie.

System LMADIS jest o tyle świetnym rozwiązaniem, że jest tani w eksploatacji. System posiada radar RPS-42 i anteny Sierra Nevada MODi RF zdolne do zakłócania łączności radiowej dron-baza-operator na odległość do niemal 1000 metrów, dzięki czemu pojazd powietrzny nie może normalnie wykonywać swojego zadania, więc wraca do bazy lub zostaje utracony na zawsze.

Pentagon ma w planach masowe wykorzystywanie tego systemu, ponieważ nie jest on tak inwazyjny i kosztowny jak np. użycie rakiety. Do tej pory zestrzelenie drona wartego 200 tysięcy dolarów, kosztowało ok. 3 miliony dolarów, ponieważ w tym przypadku trzeba było użyć systemu Patriot. W czerwcu Siły Powietrzne USA pochwaliły się nowym systemem THOR, który ma niszczyć roje małych dronów za pomocą silnie skupionych mikrofal o wysokiej mocy.

Francja będzie miała powietrzno-kosmiczną armię. Oto jej spektakularna zapowiedź

Data: 15.07.2019 11:12

Autor: ziemianin

geekweek.pl

#codziennaprasowka #wiadomosci #ciekawostki #technologia #francja #wojsko #ZAPATARACING #FLYBOARDAIR #KOSMOS #lotnictwo

Francja będzie miała powietrzno-kosmiczną armię. Oto jej spektakularna zapowiedź

Emmanuel Macron, prezydent Francji, idzie w ślady swojego przyjaciela, Donalda Trumpa, prezydenta USA, w kwestiach utworzenia armii kosmicznej do ochrony narodowych instalacji orbitalnych i przyszłych baz na Księżycu.

Latający żołnierz na paradzie wojskowej w Paryżu – RTL NEWS

Świętowanie Dnia Bastylii zbiegło się w czasie z przedstawieniem przez Francję nowych planów na rozwój armii i jej udział w ochronie nie tylko przestrzeni powietrznej nad krajem, ale również interesów na ziemskiej orbicie, a w przyszłości również na obiektach przemierzających Układ Słoneczny. Emmanuel Macron niebawem powoła do życia nowy rodzaj wojska, a mianowicie sił powietrzno-kosmicznych.

Mają one zastąpić funkcjonujące do tej pory jednostki Commandement Interarmées de l'Espace (CIE), czyli Połączone Siły kosmiczne. Zajmowały się one nadzorowaniem sprawnego funkcjonowania satelitów szpiegowskich i badawczych. Obenie kraj ten posiada pięć satelitów obserwacyjnych, cztery wywiadowcze i cztery komunikacyjne.

Francja ma ambitne plany związane z przestrzenią kosmiczną. Ma to charakter nie tylko badawczy, ale również obronny. W obliczu coraz to większych aspiracji światowych supermocarstw w kwestiach rozbudowy swoich wojskowych instalacji kosmicznych i coraz realniejszej wizji kosmicznych wojen, kraj ten nie chce pozostać w tyle i możliwie najskuteczniej się na taką przyszłość przygotować.

W ramach współpracy z Luksemburgiem i Europejską Agencją Kosmiczną, Francja w latach 20. i 30. zamierza wspomóc misje badawcze i załogowe na Księżyc i Marsa, a także stać się jednym z pionierów kosmicznego górnictwa na planetoidach.

Podczas świętowania Dnia Bastylii, Emmanuel Macron i jego goście mieli możliwość obejrzeć niezwykły spektakl, który odbył się na niebie. Pojawił się tam szef Zapata Racing na swoim wynalazku o nazwie Flyboard Air z bronią w ręku. Wydarzenie to było jakby zapowiedzią utworzenia sił powietrzno-kosmicznych, których żołnierze będą w przyszłości dysponowali futurystycznymi technologiami na miarę XXI wieku.

Data: 11.07.2019 19:32

Autor: Alojz

Wiele odcinków niemieckiej autostrady, jest tak zaprojektowana by w krótkim czasie mogła się przekształcić w lotnisko.

Długie, proste odcinki autostrady z dużym parkingiem( miejsce gdzie samoloty są tankowane i jest uzupelniane uzbrojenie ) na końcu lub początku odcinka drogi.Do tego łatwe do zdemontowania barierki , oddzielając oba pasy ruchu .

Tu niemiecka kronika filmowa z 1988 roku ,pokazująca jak Bundeswehra i amerykanska armia na dwa nie " zajęli " autostradę i przekształcili ja na lotnisko połowę

https://youtu.be/F_cxkF6qSY8

Dziś jest 12 odcinków autostrady w Niemczech, które mogą być przebudowane na lotnisko

Mój tag o Niemczech

#wszystkooniemczech

. #wojsko #lotnictwo

Data: 29.06.2019 20:25

Autor: Monte

Katastrofa samolotu An-124 w Irkucku, 6 grudnia 1997 r.

Samolot transportowy An-124 "Rusłan" rosyjskich sił powietrznych, startujący z lotniska w Irkucku, na skutek awarii trzech z czterech silników spadł na budynki mieszkalne wkrótce po starcie.

W katastrofie zginęły 72 osoby. Na miejscu jednego ze zniszczonych domów ku pamięci zmarłych wybudowano później cerkiew Narodzenia Chrystusa.

#ciekawostki #lotnictwo #militaria #rosja

Data: 29.06.2019 16:07

Autor: Gra_Melodia

"Ekranoplan (ekranolot, ros. экранопла́н, ang. screen plane, Wing-In-Ground, WIG) – rodzaj pojazdu poruszającego się na niewielkiej wysokości nad wodą lub inną gładką powierzchnią, z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego. Ekranoplany wykorzystują efekt przypowierzchniowy, polegający na tym, że skrzydła pojazdu lecącego nad ziemią lub wodą, w odległości równej w przybliżeniu połowie długości skrzydła, wytwarzają większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości.

Wyglądem przypominają łodzie latające, z tym, że powierzchnia ich skrzydeł jest dużo mniejsza. Osiągają prędkości do 550 km/h. Zazwyczaj używane są na rzekach lub wodach przybrzeżnych."

#ciekawostki #lotnictwo

The Soviet Superplane That Rattled America

Wizualizacje koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego

Data: 26.06.2019 22:49

Autor: Macer

fly4free.pl

Wybaczcie repost z portalu z dziecięcą pornografią. te projekty mają tak masakryczny rozmach, że nie wierzę, że kiedykolwiek zostaną zbudowane. niektóre zakładają budowanie ogromnych podziemnych konstrukcji, to są koszmarne koszta. do tego juz sobie wyobrazam jak będzie to szkło, tak fenomenalnie wyglądające na wizkach, wyglądać w rzeczywistości, zwlaszcza ze na pewno uzyja najtanszego mozliwego. dlaczego po prostu nie zrobic szybkiej kolei do Radomia i nie rozbudowac tamtejszego lotniska?

pasuje ten cytat z basha:

<kosa> mam takie ambitne plany na przyszły rok

<kosa> że chyba już z nich zrezygnuję

http://bash.org.pl/4863215/

#lotnictwo #transport #cpk #infrastruktura #polska

Data: 18.06.2019 13:19

Autor: Alojz

Zapis rozmowy pilotów samolotu pasażerskiego Ił-62M SP-LBG „Tadeusz Kościuszko” Polskich Linii Lotniczych LOT. Samoloty rozbił się 9 mają 1987 roku podczas awaryjnego podchodzenia do lądowania. W katastrofie zginęli wszyscy pasażerowie samolotu, 183 osoby.

Całe nagrani ma około 20 minut , ostatnie 20 sekund nagrania jest …ciężko to opisać ..

https://youtu.be/pP-3Da8bgE8

#lotnictwo #katastrofy #polska

Data: 17.06.2019 18:29

Autor: reflex1

Szwajcarski start-up H55, którego twórcami są byli członkowie projektu Solar Impulse (pierwszego samolotu zasilanego energią słoneczną, który przeleciał dookoła świata), m in pilot i inżynier odpowiedzialny za projekt w piątek mają pokazać dwumiejscowy samolot napędzany właśnie energią słoneczną.

Z tym ze firma nie skonstruowała samolotu, a jedynie odpowiada za silnik, baterie oraz system sterowania.

Sam samolot został (i nadal będzie prawdopodobnie seryjnie) wyprodukowany w czeskiej firmie BRM Aero.

Samolot ma służyć do szkolenia pilotów.

#szwajcaria #swissinfo #technologia #lotnictwo #samoloty #samolotelektryczny #ciekawostki

Na zdjęciu prototyp jednomiejscowy.

PGZ przyznaje - wadliwy pierścień w fotelach katapultowych MiG-29 i Su-22

Data: 14.06.2019 11:34

Autor: oneone1

pgzsa.pl

'(…) Dziś wiemy, że w 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji.' W lipcu 2018 r. pod Pasłękiem po katapultowaniu zginął kpt. Krzysztof Sobański. Nie otworzył się spadochron.

#polska #wojsko #militaria #lotnictwo

Data: 13.06.2019 12:37

Autor: Starszyoborowy

Koncem května se v Čáslavi v České republice uskutečnil den otevřených dveří na 21. taktické letecké základně. Mezi zajímavostmi patřily letecké výstavy, včetně jednoho velmi neobvyklého – akrobatické letadlo Extra 300 se objevilo společně s víceúčelovým bojovým letadlem JAS 39.

Po ludzku: Pod koniec maja w Čáslaviu w Czechach zorganizowano dzień otwarty w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego. Wśród atrakcji znalazły się pokazy w powietrzu, w tym jeden bardzo nietypowy – samolot akrobacyjny Extra 300 wystąpił razem z wielozadaniowym samolotem bojowym JAS 39.

https://www.youtube.com/watch?v=5IwQiR7oCI0

#czechy #lotnictwo

:

Data: 08.06.2019 18:58

Autor: reflex1

USA dała Turcji czas do 31 lipca na wycofanie się z zaplanowanego kupna rosyjskiego systemu S-400.

Oficjalny powód do brak kompatybilności z amerykańskimi myśliwcami F35.

USA zagroziło Turcji, ze w przypadku zakupu rosyjskiego systemu, USA nie dostarczy zamówionych przez Turcje samolotów, oraz tureccy piloci zostaną wydaleni z kursu obsługi tych maszyn. Dwie maszyny już zakupione przez Turcję (ale znajdujące się w USA) również nie zostaną dostarczone.

#usa #turcja #rosja #lotnictwo #wojsko

Od dziś LOT lata do Miami.

Data: 02.06.2019 11:44

Autor: oneone1

next.gazeta.pl

W sobotę 1 czerwca LOT wystartował z nowym dalekodystansowym połączeniem Warszawa - Miami. Jest to już piąta trasa ze stolicy Polski do USA i jeden z najdłuższych bezpośrednich lotów polskiej linii. Rejs do Miami trwa ok. 10 godzin, a powrotny prawie 11,5 godziny.

#lotnictwo #lot #samoloty

Piloci US Navy opowiadają o obserwacjach UFO -niezidentyfikowanych obiektach

Data: 28.05.2019 09:50

Autor: zawodowy_partyjniak

nytimes.com

Według pilotów, bardzo dziwne kontakty z UFO miały miejsce w latach 2014-15 podczas lotów szkoleniowych u wschodniego wybrzeża USA. Kilku pilotów rozmawiało o tym z dziennikarzami New York Times, ale tylko dwóch zgodziło się ujawnić swoje nazwiska: porucznik R. Graves i por. D. Accoin. ENG + TLDR.

#lotnictwo #ufo #teoriespiskowe #ciekawostki #nauka #swiatnauki

Data: 17.05.2019 15:03

Autor: Macer

kolega @Emil18 zadal pytanie:

Co zmienia rodzaj zastosowanego układu skrzydeł w samolotach? Czym się w praktyce różni dolnopład od górnopłatu, albo górnopłat z równoległymi skrzydłami od takiego z pochyłymi w dół?

jako ze opisalem sie jak gupi a dostalem zero atencji, to wrzucam tutaj, moze kogos to akurat zainteresuje:

jesli chodzi o pozycję płatu, to kwestia raczej praktyczna, belka łącząca skrzydła zajmuje dużo miejsca w kadłubie, stąd w zaleznosci jak samolot bedzie uzywany, tam chcemy jej nie mieć – w samolotach mysliwskich i szturmowych belka moze byc na srodku, bo nic wewnatrz kadluba nie trzymamy. takie rozwiazanie tez jest najsolidniejsze i stawia najmniejszy opór (najmniejsza powierzchnia czołowa). w transportowych i bombowych potrzebujemy latwego zaladunku, dostepu do wnetrza od ziemi – dlatego dajemy im skrzydla na górze, wtedy latwy jest tez dostep do silnikow dla mechanika. w pasazerskich z kolei skrzydla sa na dole, bo dzieki bliskosci ziemi latwiej jest wystartowac (takie tam aerodynamiczne zjawisko), mamy krotsze i stabilniejsze podwozie, dzieki temu ze silniki sa umieszczone na skrzydlach oszczedzamy tez masę na konstrukcji ktora musialaby je trzymac przy kadlubie. no i pasazerowie nie walą się w głowę o belkę przy przechodzeniu przez samolot.

oczywiscie kazda z tych konfiguracji ma swoje konsekwencje dla aerodynamiki, ale to juz bardziej kwestia konkretnego modelu.

jak rozwazamy przechylenie skrzydel w dol lub w gore, to ma to zwiazek ze stabilnoscia samolotu. w uproszczeniu chodzi m.in. o to zeby utrzymac srodek ciezkosci ponizej punktu srodka dzialania wypadkowej sily nosnej. dlatego w dolnoplatach skrzydla sa nachylone do gory (srodek sily nosnej w gore), a w srednioplatach moga byc proste.

jeszcze do tego dochodzi zjawisko przy okrecaniu sie na boki – jesli masz skrzydla pochylone w gore, to to, ktore jest podczas obrodu na dole, ma wiekszy kąt natarcia, wiec generuje mocniejsza sile nosna, która próbuje wyprostować cię z powrotem do poziomu. chcesz miec taki efekt w pasazerskich i rekreacynych samolotach, zeby czuc sie bezpieczniej. z kolei w samolotach mysliwskich nie chcesz miec takiej sily, bo ona bedzie ci przeszkadzac w manewrowaniu, wiec skrzydla masz proste albo nawet pochylone w dol, czyli „niestabilne” – jeśli pochylisz sie na bok, to nie masz reakcji powrotnej, ale nawet poglebiajaca pochylenie. w transportowych z wysokimi skrzydlami robi sie to tez po to ze one zwykle (z racji niskiego srodka ciezkosci, skoro ladunek lezy na dole kadluba) i wysokiego sily nosnej (skrzydla na gorze) mają bardzo wysoką stabilnosc i trudno byloby nimi manewrowac, wiec skrzydla sie nachyla w dół.

#lotnictwo #samoloty #nauka

Prekursorzy pocisków sterowanych - skaczące bomby

Data: 25.04.2019 08:42

Autor: pawelP

youtube.com

W czasach Drugiej Wojny Światowej nie było broni precyzyjnie sterowanej, a już na pewno po stronie Aliantów (bo niektórzy uważają rakiety V1 i V2 za sterowane, mimo, że z celnością było słabo).

Wtedy Brytyjczycy opracyowali pomysł bomb, które skaczą i w ten sposób pokonują przeszkody i trafiają w cel. Chodziło o to, by zniszczyć zapory na Renie i doprowadzić do ruiny Zagłębie Ruhry.

#nauka #historia #ciekawostki #lotnictwo #militaria

Data: 13.04.2019 20:30

Autor: Starszyoborowy

Największy samolot świata pod względem rozpiętości – Scaled Composites Stratolaunch, nieoficjalnie zwany Roc – po raz pierwszy oderwał się dziś od ziemi.

http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/stratolaunch-wykonal-pierwszy-lot/

#lotnictwo

Data: 13.04.2019 17:28

Autor: Starszyoborowy

Trwają próby polskiego samolotu Flaris Lar 1.

W ubiegłym tygodniu samolot odrzutowy polskiej konstrukcji Flaris Lar 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.

https://www.youtube.com/watch?v=7BKXQWgWavk

#lotnictwo

Data: 09.04.2019 12:30

Autor: reflex1

Od czwartku armia szwajcarska będzie testować pięć modeli samolotów, które zastąpią obecną flotę Tigerów i F18

Testowane będą

Gripen E (Saab), Rafale (Dassault), Eurofighter (Airbus), Super Hornet (Boeing) i F-35A (Lockheed-Martin).

Budżet na zakup samolotów oraz obrony przeciwlotniczej nie powinien przekroczyć 8 mld chf.

#szwajcaria #swissinfo #lotnictwo

USA chcą wyjaśnić, czy Pakistan użył F-16 do zestrzelenia

Data: 08.04.2019 17:29

Autor: drewniany

defence24.pl

F-16 vs MiG-21. Wynik 1:1

Dlaczego w ogóle kupowali te F-16, skoro w umowie kupna był zapis że "samoloty można stosować tylko w samoobronie" przecież, w przypadku tak dużych napięć na granicy dwóch krajów, ktokolwiek zacznie obydwie strony będą mówiły o "samoobronie".

Po drugie, jakim prawem amerykański "cud techniki" mógł zostać zestrzelony przez "ruski złom" xd

A Polska przymierza się teraz do kupna F-35, nie dość że, konstrukcja nie jest udana (zwłaszcza na swoją cenę) o czym świadczy sam fakt że, tak młode myśliwce idą na sprzedaż, to jeszcze dodatkowo będziemy wiązani umowami i prawdopodobnie także backdoorami w awionice.

Link do wpisu o F-35 na Lurku

Dla porównania F-16

#newsy #lotnictwo #wojsko #samolot

Latające lotniskowce – USS Akron i USS Macon

Data: 04.04.2019 22:28

Autor: Emil18

smartage.pl

#historia #lotnictwo #ciekawostki

W latach 20. i 30. praktycznie wszystkie największe mocarstwa morskie zaczęły interesować się lotniskowcami. Okręty mogące zapewnić wsparcie lotnicze całym flotom dawały olbrzymią przewagę nad wrogiem. Równolegle w USA postanowiono zbudować sterowce, które mogłyby pełnić podobną rolę. Tak powstały jedyne w historii latające lotniskowce.

Geneza

Historia latających lotniskowców sięga I wojny światowej. Pierwsze samoloty miały krótki zasięg i dosyć niską prędkość wznoszenia. Z tego powodu nie radziły sobie zbyt dobrze w zadaniach rozpoznawczych. Inaczej wyglądała kwestia wykorzystania w tym celu sterowców. Potężne statki powietrzne mogły przebywać w powietrzu znacznie dłużej niż samoloty, dzięki czemu mogły być wykorzystywane do zadań rozpoznawczych nawet na morzu.

Z drugiej strony ich rozmiary sprawiały, że jeśli jakiś samolot zdołał wznieść się na odpowiednią wysokość, bez trudu mógł zestrzelić sterowiec. Zdając sobie z tego sprawę Brytyjczycy w 1915 roku postanowili znaleźć rozwiązanie tego problemu, poprzez podczepienie pod sterowcem samolotów.