Data: 06.10.2019 07:55

Autor: Nietzsche

Myślę, że nasz kraj idzie w bardzo złym kierunku, a zrobić nie możemy z tym kompletnie nic. To już nie zależy od polityków, oni tylko dają społeczeństwu, to co ono chce. Za 15-20 lat, będzie tutaj bardzo smutno. W zasadzie, to jest mi przykro już teraz, bo nie chcę emigrować. O co mi chodzi:

-gloryfikacja biedy i taniej siły roboczej, rozdawnictwo

-olewanie, a wreszcie gnojenie wszystkiego, co prowadzi do rozwoju technologicznego

-powszechne myślenie, "jakoś to będzie", nie, nie będzie

-powszechne dziadostwo: jakość służby zdrowia, usług publicznych

-głupota i mentalność większości rodaków, jeśli komentujesz ten wpis, w jakiś sposób należysz do nielicznych myślących

To nie jest pytanie, czy się zawali, ale kiedy się zawali. Nie, głosowanie na żadną z frakcji politycznych tego nie zmieni.

Jest już po prostu za późno.

Jakbym chciał, żeby cała moja rodzina nagle zadecydowała, wszyscy sprzedajemy co mamy i przenosimy się do normalnego kraju. Niestety to nierealne i tak tkwię w tym marazmie, bo jednak rodzina jest najważniejsza.

#polska

@tensorflow

06.10.2019 20:27

@Nietzsche, ta tendencja sie dzieje już od bardzo dawna, widząc to z kazdymi wyborami że nie bedzie lepiej oraz wiedząc że nie jestem w stanie nic zmienić , po mimo dobrych zarobków od wielu lat planowałem opuścić to Państwo i tak też zrobiłem, od 2 lat mieszkam za granicą, nie jest ròżowo ale wiem że nie muszę uczestniczyć w tym cyrku, płacić za decyzje tych co nie mają własnego mózgu. Kazdy mówi: "ja tam polityką się nie interesuje" ale gdy warzywa kosztuja 5 razy tyle to: "wszystko takie drogie jak żyć" nikt nie widzi i nie chcę się zainteresować związkiem przyczynowo skutkowym, jedynie widzą to że mogą cos dostac co "im się należy"

@PostironicznyPowerUser

06.10.2019 13:19

@Nietzsche, nie bój się, wszystko sfinansujemy z postępu technologicznego. możemy mieć nawet 70% pasożytów. gorzej jeśli w pewnym momencie uruchomią kryzys gospodarczy, wtedy pis się obesra xD

@drdpr

06.10.2019 12:13

@lisq, Zgadzam się z większością poza rozwiązaniem z 500+. Zamiana na obniżenie podatku nic nie da tym najmniej zarabiającym, bo po prostu nie zapłacą na tyle podatku żeby coś z tego mieć. Zarabiając najniższą krajową zapłacisz tyle podatku, że spokojnie dostaniesz zwrot całości tego co zapłaciłeś przy rozliczeniu, więc to żadna pomoc dla najuboższych dzieci. Pamiętam jak po wejściu do Unii rodziny specjalnie jeździły na zachód przed porodem bo tam był socjal na dzieci, i to może się po takim rozwiązaniu powtórzyć, a to doprowadzi do wyludnienia. Dopóki ludzie nie będą zarabiać na tyle aby stać ich było na godne życie bez socjali to nie widzę rozwiązania.

@lisq

06.10.2019 12:19

@Juanesco, niskimi pensjami można wytłumaczyć każdy niedobór na rynku pracy, ale moim zdaniem to skutek czegoś bardziej skomplikowanego aniżeli przyczyna źródłowa.

Dopatruję się jej właśnie w rynku pracy skonstruowanym w ten sposób: zrób gównokierunek bo firma poszukuje ludzi z wyższym. Bez kwalifikacji, po prostu wyższe ma być bo prestiż firmy xD

Nawet w IT jeszcze pokutuje ta patologia, przykładem jest IBM Katowice gdzie wystarczy że masz magistra z Żonglowania Makaronem i zapraszamy.

Nie mówię że studia są złe, mówię że bylejakie studia są złe bo służom jedynie interesom wykładowców, uczelni i właśnie takim "prestiżowym" pracodawcom.

Potem faktycznie na biedronce masz wykształconych politologów czy europeistyków bo jednak sektory które stawiają na fach w ręku po prostu nie mają co zrobić z falą kolejnych wykształconych zawodowych kaleków.

Jasne że za zapotrzebowaniem sterowanym szkolnictwem powinny iść podwyżki dla określonych grup, ale połowę kwoty podwyżki wpakowałbym w benefity pozapłacowe żeby naprawdę warto było był członkiem służby zdrowia a zwłaszcza ratownictwa medycznego.

@lisq

06.10.2019 12:28

@drdpr,

Zamiana na obniżenie podatku nic nie da tym najmniej zarabiającym, bo po prostu nie zapłacą na tyle podatku żeby coś z tego mieć. Zarabiając najniższą krajową zapłacisz tyle podatku, że spokojnie dostaniesz zwrot całości tego co zapłaciłeś przy rozliczeniu, więc to żadna pomoc dla najuboższych dzieci.

Mówisz o dochodowym czy VAT? Pracowałem na najniższej (fakt, wtedy to było jakieś 850 zł jak dobrze pamiętam), ale nie kojarzę żeby na koniec roku podatkowego jakoś przytłoczyła mnie wysokość zwrotu ;).

Można też po prostu odciążyć pracę przez obniżenie jej opodatkowania o kilka pp, wtedy faktycznie dostaniesz więcej do ręki, pracodawca zapłaci tyle samo, ale wysokość tego co dostaniesz "extra" będzie proporcjonalna do ilości przepracowanego czasu.

Nie wiem czy wrażam się jasno, nie jestem ekonomistą.

@AgentSpecjalnejTroskiFox

06.10.2019 13:53

@lisq, są też firmy które mogłyby małpe wytresować na stołek na produkcji ale nieeeeeeee potrzeba nam ekspertów czy innych po szkołach technicznych za 1600-może 2000k. U mnie w mieście w Sulejówku są tacy.

Są też stulejarze którzy tylko młode dupy bez większej wiedzy na jakikolwiek temat by zatrudniali do biurkowej pracy a ty chłopaku bez większego wykształcenia idź przerzucaj worki na palety no chyba że jesteś technikiem czy innym inżynierem – wtedy mamy dla ciebie atrakcyjne wynagrodzenie 1999 na łape w młodym dynamicznym zespole.

@drdpr

06.10.2019 17:01

@lisq, Mówię o dochodowym.

@Ijon_Tichy

06.10.2019 21:03

@Juanesco, @Nietzsche, Nicze z Marksem się kłóci – epicka akcja !

A wygląda to dokładnie tak: https://www.youtube.com/watch?v=YJtGv61K4aU#t=0m11s

@Monte

06.10.2019 11:09

@Nietzsche, Ja tam nie narzekam polacy może źle głosują, ale nie dają sobie wcisnąć kitu chociażby z uchodźcami że należy podmienić ludność polską, itd

@arti

06.10.2019 08:40

@Nietzsche, nie do konca sie moge zgodzic poza tylko jedna kwestia o ktorej pisze tutaj od poczatku czyli o kwestii demografii, bo patrzac na ost 30 lat to jest obiektywnie lepeij i warto sie zawsze z ukraina porownac, ktora 30 lat temu startowala z tego samego poziomu. Jednak jest oczywiste ze wzrost gospodarczy nie jest dany raz na zawsze jednak na dzien dzisiejszy zniszczyc nas moze tylko demografia , żydowskie lobby finansowe lub agresywna Rosja. Co do taniej sily roboczej to jest to czynnik , ktory w duzym stopniu pozwala nam sie rozwijac, jednak Polska to nie Chiny, nie mozemy od tak krasc patentow i dlatego nie przekujemy taniej sily roboczej tak latwo jak chinczycy w produkcje dobr dajacych wyzzze zwroty. Narzekasz na rodakow, ale jesli realnie chcialbys zmienic ten stan rzeczy to powonienes wyksztalcic sie w fizyce, matematyce , medycynie ,chemii i byc w ktorejs z tych kategorii jal zyleta , lrpwadzic badania i tworzyc nowe technllogie prpdukowane w Polsce, inaczej soe tego nie zalatwi.

@Nietzsche

06.10.2019 08:44

@arti, załatwi się, ale trzeba zmienić podejście:

-tych wykształconych i przedsiębiorczych nagradzać

-całą resztę olać, by dać im impuls do rozwoju

Nie może być tak, że jakiś robotnik po zawodówce ma taką samą wartość, jak lekarz lub inżynier. Niestety kolejne partie równają do dołu, wpierając tym robotniczym masom, że są coś warte.

@arti

06.10.2019 09:07

@Nietzsche, nie powinno, ale w kraju tak łatwym od zdestabilizowania przez sąsiadów jak Polska, jest to jeden ze sposobów na zapewnienie spokoju społecznego, wiem, że to niesprawiedliwe i wkurwiające, ale polityka to sztuka władzy a nie wprowadzania sprawiedliwości, gdyby szło o sprawiedliwość to należało by zacząć od odszkodowań wojennych od Niemiec i Rosji, które zrównały ten kraj ziemią i musieliśmy się podnosić od zera.

Bez posiadania swoich produktów, które dają wysoką marżę nic ise nie załatwi, to że ktoś jest wykształcony lub nie nie powoduje jeszce , że ma wyłączność na produkcję jakiegoś dobra. Spój np . na szwajcarów jak świetnie radzą sobie w kategorii zaawansowanych przyrządów pomiarowych – każde takie urządzenie daje ogromne zwroty a szwajcarzy dobrze opoanowali ten rynek mimo iż sa młym narodem, my Polacy nie zarobimy tyle na ziemnieakch czy jabłkach i musimy sie wiecej napracować.

@Juanesco

06.10.2019 08:36

@Nietzsche,

  1. Gloryfikacja pracy to dobra rzecz, fakt karmienie zasiłkami "lumpenproletariatu" nie jest dobre

  2. Ja tego nie widzę

  3. Na konflikt zbrojny się nie zanosi, co bym upatrywał zagrożenia przyszłości naszej to:

– Demografia i co się wiążę z tym upadek systemu emerytalnego

– Kryzys

  1. Prawda

  2. XD

Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma, choć gdybym się miał przeprowadzać (a mieszkam w konurbacji, nie jest źle i znam tutaj ludzi) to raczej na pewno wybrałbym kraje zachodnie. Może gdybym był jakimś dziennikarzem czy czymś takim to Warszawa ma trochę sens ale tak to nie.

@Nietzsche

06.10.2019 08:41

@Juanesco, w tej swojej konurbacji zamiast powietrza oddychasz spalinami i wyziewami z pieców węglowych xD

  1. Jaka gloryfikacja pracy? Przecież u nas jest gloryfikacja nieskopłatnej, fizycznej orki i gnojenie przedsiębiorców.

Powinna być gloryfikacja przedsiębiorców, specjalistów i ludzi wykształconych – cała reszta powinna być motywowana do rozwoju, między innymi to na robotników powinny być nakładane wyższe podatki. Tymczasem każdy chce, by 'najmniej zarabiający' mieli lepiej. Ich należy gnoić, by dać im impuls. Czemu są biedni? No właśnie

@Juanesco

06.10.2019 08:53

@Nietzsche, To wspaniałą masz wizję

Nie, zawsze ktoś musi upiec chleb, zamieść ulicę, zbudować panu deweloperowi budynek, robić w fabryce

Czy akurat najczęściej poza naszymi granicami wyszyć ubrania i wytworzyć rzeczy codziennego użytku

Ciężka praca nawet nie przynosząca wysokiej wartości efektów lecz potrzebna powinna być nagradzana albo chociaż opatrzona regulacjami a dociskanie podatkami tych co i tak wiele nie mają jest nieludzkie

"Ich należy gnoić, by dać im impuls"

@Nietzsche

06.10.2019 08:57

@Juanesco, nie uważasz, że już dość w Polsce się zrobiło, by wspierać robotników? Może tym razem czas na przedsiębiorców? Bez przedsiębiorców, robotnicy najwyżej rozgrabią to co jest i po kilku latach na nowo narodzi się kasta przedsiębiorców. Tymczasem to oni są sponsorami rozdawnictwa.

@Juanesco

06.10.2019 08:58

@Nietzsche, Wszystko z umiarem

@Nietzsche

06.10.2019 09:03

@Juanesco, w tej chwili nie ma umiaru, np. płaca minimalna już wyprzedza rynek, 2600 netto

zgadzam się, że nadal jest niska, ale jak sama nazwa wskazuje, to jest płaca minimalna

Jeśli podniesiemy ją jeszcze bardziej, przedsiębiorcy po prostu zwolnią tych ludzi, bo nie przyniosą im wartości dodanej. Firma to instytucja nastawiona na zysk, a nie dawanie pracy.

Co jeszcze? 500 plus, 300 plus, obniżony wiek emerytalny, matczyne emerytury, 13/14 emerytura i dziesiątki innych socjali. Kto to sponsoruje? Przedsiębiorcy i specjaliści.

Druga sprawa, to regulacje: JPK, split payment, ZUS zapieprzający w górę, kilkanaście tysięcy aktów prawnych rocznie, roboczo godziny zmarnowane na biurokracje, papierki, kontakty z opresyjnymi urzędami.

@drdpr

06.10.2019 10:56

@Nietzsche, 500+ może brać każdy mający dzieci bez względu na stan posiadania. Obniżony wiek emerytalny? Czy chodzi ci o ten wiek emerytalny, który został przywrócony do poprzedniego poziomu po podniesieniu go przez rządzącą poprzednio partię? Co do socjali to wprowadzić jeden warunek, trzeba pracować. Wszystkie nieroby siedzące w domu i pasożytujące na społeczeństwie albo do roboty, albo zero pieniążków. ZUS powinien być dobrowolny i każdy płaci na siebie, a ze zmniejszeniem biurokracji w pełni się z tobą zgadzam. Przydałoby się jeszcze zniesienie mniejszości narodowej, mieszkasz w Polsce, masz polskie obywatelstwo to masz takie same prawa jak inni (wiadomo do jakiej nacji nierobów i pasożytów społecznych piję).

@drdpr

06.10.2019 11:32

@Nietzsche, Gloryfikacja przedsiębiorców, specjalistów i ludzi wykształconych? Tych wykształconych czasami widuję pracujących w biedronkach, lub zasuwających razem z tak przez ciebie poniżanymi robolami do fabryk, bo jak się okazuje pokończyli jakieś gównokierunki lub byli za słabi by znaleźć pracę w wyuczonym przez siebie zawodzie. Teraz o przedsiębiorcach i dlaczego biedni są biedni. Biedni to zazwyczaj osoby o najniższym poziomie wykształcenia i kwalifikacjach. I tu wchodzi pan przedsiębiorca, który da pracę, ale za najniższą krajową. Wiadomo on się musi dorobić. Prowadzi to do tego, że pan przedsiębiorca opływa w luksusy, a jego pracownicy ledwie wiążą koniec z końcem. Sam kiedyś zapieprzałem na takiego pasożyta, jednak szybko miałem dosyć. Poszedłem na samozatrudnienie i zarabiam teraz dwa razy więcej niż proponują najlepsi przedsiębiorcy w moim fachu, a pracuję o jakieś 40% krócej. Dzięki temu mam dobre zarobki i czas dla siebie a Januszom przedsiębiorczości parasol w dupę. Specjaliści jeżeli są dobrzy w swoim fachu to nie mają raczej na co narzekać. Pracę zawsze znajdą a i o zarobki też się dogadają.

@Juanesco

06.10.2019 11:42

@Nietzsche, , "w tej swojej konurbacji zamiast powietrza oddychasz spalinami i wyziewami z pieców węglowych xD"

W Krakowie chyba jest gorzej, w każdym razie na jej obrzeżach (gdzie mieszkam) ewentualnie miastach zlepkach niegdyś osobnych małych miejscowości typu Ruda Śląska terenów zielonych nie brakuje.

@lisq

06.10.2019 11:51

@drdpr, Problem jest taki że politycy nigdy nie mieli obywatela jako cel swoich rządów.

Chociażby uzdrowienie służby zdrowia: nie jest to trywialne, ale jest jak najbardizej wykonalne. Wystarczy zachęcić młodych do studiowania na kierunkach medycznych, chociażby przez wprowadzenie opłat na gównokierunki, a pozostawienie medycyny bezpłatnymi.

Wprowadzić jakiekolwiek bonifykaty dla ratowników medycznych, może takie jak dla kombatantów/ honorowych dawców krwi lub obniżenie wieku emerytalnego, pierwszeństwo w kolejkach do lekarzy.

NIE rozdawnictwem czy selektywnymi podwyżkami płac dla określonych grup zawodowych, co z jednej strony jest splunięciem w twarz przedstawicielom danej gupy (nauczyciele), a z drugiej dodatkowo dzieli polaków i zaognia konflikty ("skoro nauczyciele dostali, to dlaczego nie XYZ?!").

I dopóki rządzący będą prześcigać się w szastaniu nie swoimi pieniędzmi na kupowanie wyborców, to będzie jak jest. Będzie bieda, zacofanie, plucie na robotników i przedsiębiorców.

Nie jestem za Konfederacją, ale akurat oglądam "Kawę na ławę" i z ust konfederata właśnie padła śmiała propozycja z ich programu, tego o czym już dawno myślałem: zmianę 500+ w gotówce na obniżenie podatków dla beneficjentów. I to jest właśnie moim zdaniem kierunkek w który należy iść. Ze wszystkim.

Zachęcać do, ułatwiać, umożliwiać, analizować rynek i tak sterować szkolnictwem żeby deficytowe zawody były atrakcyjne dla młodych, tak sterować systemem podatkowym żeby faktycznie pomagać najuboższym a nie gloryfikować nieróbstwo jak to ma miejsce teraz.

@Juanesco

06.10.2019 12:02

@lisq, Za problemem z kadrą lekarzy stoją niskie pensje

W innych państwach studia są bardzo drogie a i lekarze zarabiają na prawdę sporo

My szkolimy naszych lekarzy za darmo ale ci często wyjeżdżają dla wyższych zarobków

@false_nine

06.10.2019 08:02

@Nietzsche, myślimy podobnie w tej kwestii. Ja również rozważam wyjazd, tylko się trochę boję nie ukrywam, ale jeśli to wszystko będzie wyglądać tak jak do tej pory, to po prostu nie będzie innej możliwości w takiej sytuacji.

@Nietzsche

06.10.2019 08:13

@false_nine, najbardziej mnie przeraża ta służba zdrowia, a to dopiero początek katastrofy, może się okazać, że będę gryzł kwiatki od spodu z powodu jakiejś błahostki, bo najbliższy lekarz będzie 200km dalej lub wyniknie kolejka do… karetki. To jest nieuniknione, nie da się wyszkolić 70 000 lekarzy w krótkim czasie. Nie da się również ich sprowadzić, nostryfikacja dyplomów to prawo unijne. Nie chciałbym, by leczył mnie Ukrainiec, który u siebie zostawiał łapówki.

70 000 brakuje teraz, za 10 lat może brakować 2x tyle. To, że jakaś partia da 100 miliardów na służbę zdrowia, zmieni dokładnie nic. Inne państwa wiedziały co robią, podkupując Polaków. Oni mieli dokładnie ten sam problem, ale ktoś pomyślał wcześniej. U nas nie ma myślenia na 10 lat do przodu.

Druga sprawa, to stosunek pracujących do emerytów. Dokładnie, co roku będzie coraz mniej pracujących. Apogeum wystąpi już po 2025. Oczywiście, koszty emerytur jakoś się nie zwiększą, bo ludzie umierają. Drastycznie spadnie jednak ilość wpływów do budżetu. Dlatego, że zamiast stać się gospodarką wysokich technologii, wciąż stawiamy na robotników, budowlańców i zbieraczy cebuli. Ba! Dotujemy ich socjalem z budżetu, karając wszelkie przejawy przedsiebiorczości, czy nowych technologii

@false_nine

06.10.2019 08:16

@Nietzsche, ja wiem jaka jest sytuacja w tzw. Służbie Zdrowia, bo w niej pracowałem :) Sam też z różnych okazji musiałem kombinować karetkę więc wiem jak jest.