Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów na wypadek sytuacji awaryjnej?

Data: 29.09.2019 01:15

Autor: ziemianin

nauka.rocks

#codziennaprasowka #informacje #wiadomosci #lotnictwo #Spadochron #bezpieczenstwo #ciekawostki

Spadochron to nie tylko element sportu ekstremalnego. W wielu przypadkach może uratować życie ludzi, którzy z różnych przyczyn muszą opuścić samolot w połowie lotu. Więc dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów? Odpowiedź jest prosta – prawie na pewno nikomu nie uratują życia.

Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów na wypadek sytuacji awaryjnej?

Podstawy spadochroniarstwa

Przeciętni śmiałkowie poszukujący adrenaliny skaczą, gdy samolot podróżuje z prędkością 125-175 kilometrów na godzinę i znajduje się na wysokości około 3000-4000 metrów. Wcześniej jednak czeka ich intensywna nauka manewrów ciała i sygnałów ręcznych.

Osoby niedoświadczone wykonują skok tandemowy, w którym nowicjusz jest dołączony do doświadczonego instruktora. Każdy poszukiwacz adrenaliny musi jednak przejść półgodzinne podstawowe szkolenie na ziemi.

Wysokość

Skoczkowie opuszczają samolot pojedynczo lub w małych grupach i starają się utrzymać bezpieczną odległość. Doświadczeni spadochroniarze czasem decydują się na skoki z wysokości większej niż 4500 metrów.

Na tej wysokości jednak gwałtownie wzrasta ryzyko niedotlenienia i spada skuteczność podejmowanych decyzji w krytycznych momentach. Dlatego skacząc z tej wysokości ze spadochronem zwykle zabiera się dodatkowy tlen.

Sprawy techniczne

Teraz przejdźmy do innych kwestii. Każdy spadochron waży około 15 kilogramów, a sprzęt nie należy do tanich. Pełne wyposażenie zawiera wiele elementów – gogle główne i rezerwowe, wysokościomierz, kombinezon, kask i ADD.

Koszt sprzętu i samego spadochronu wynosi przynajmniej 10 tysięcy złotych, a górnej granicy nie ma.

Najbardziej popularną rodziną samolotów pasażerskich są Boeingi 737-800, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla ponad 200 osób z załogą. Prędkości mogą się różnić, średnio jednak wynoszą około 600 kilometrów na godzinę, a wysokość przelotowa to 10000 metrów.

Im dłuższy lot, tym większa może być wysokość, na której znajduje się samolot. Wydaje się, że mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów.

Dlaczego w samolotach pasażerskich nie ma spadochronów?

Powodów jest cała masa. Cztery godziny szkolenia dotyczące skoków ze spadochronem są dość nierealistyczne. Trudno sobie wyobrazić, by każdy pasażer we własnym zakresie uczył się podstaw spadochroniarstwa przed lotem.

Nie każdy jest dobry w postępowaniu zgodnie z instrukcjami, nawet bez presji czasu i stresu. Mało prawdopodobne też, by w sytuacji, gdy samolot schodzi w dół, każdy zachował spokój i grzecznie czekał na swoją kolej.

Sprzęt

Dołączenie niezbędnego sprzętu dla każdego pasażera doda samolotowi około 4 dodatkowych ton. Oprócz tego zajmie dużo cennego miejsca, a pasażerowie raczej nie zechcą latać we własnych kombinezonach.

Warto też dodać, że na wysokości, na której znajduje się samolot pasażerki, każdy skoczek potrzebowałby sprzętu HALO. W innym przypadku mogą po prostu zemdleć z niedotlenienia i obudzić się później jeśli spadochron w ogóle otworzy się automatycznie.

Jest jednak nadzieja. W przyszłości samoloty komercyjne mogą został wyposażone we własne spadochrony, które spowolnią zejście maszyny w razie awarii

@Emil18

30.09.2019 13:38

@ziemianin,

"Jest jednak nadzieja. W przyszłości samoloty komercyjne mogą został wyposażone we własne spadochrony, które spowolnią zejście maszyny w razie awarii"

chyba jednak nie

https://www.youtube.com/watch?v=hUhv-lhT8Xc

@Macer

29.09.2019 10:23

@ziemianin, predkosc odrzutowca pasazerskieho to 990 km/h, 600 to moze ale mil.

daloby sie zrobic spadochrony automatyczne. Do tego artykul blednie sugeruje, ze ludzie mieliby z samolotu wyskakiwac na pelnym pulapie 11km. To bez sensu, nie ma takiej potrzeby, jesl ifaktyczne zajdzie awaria to mozna spokojnie zaczekac az samolot zejdzie na 5-3km i skakac wtedy. No ale to byloby nieoplacalne dla linii lotniczych, bo maszyna moglaby znaczaco mniej ludzi wziac na poklad,ponadto placic za utrzymanie spadochronow w dobrym stanie, bilety by bardzo zdrozaly.

pewnie samoloty tez trzeba by bylo przeprojektowac